השיטה, מדינות המפתח – והסקרים האחרונים: המדריך ליום הבוחר

הבחירות לנשיאות ארה"ב הגיעו לישורת האחרונה, כשמיליוני אמריקנים יכריעו היום מי יהיה הנשיא הבא - טראמפ או ביידן. אילו מדינות עשויות להכריע את הקרב, מה המצב בסקרים - ומתי נדע מי ניצח?

זמן צפייה: 03:47

מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית תגיע היום (שלישי) לישורת האחרונה כשמיליוני אמריקנים יוכלו לנצל את זכות הצבעתם ולבחור בין שני המועמדים – הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ וג'ו ביידן הדמוקרטי, שכיהן כסגנו של ברק אובמה. מהו המצב בסקרים, אילו מדינות צפויות להכריע את הכף - ומה צריך לדעת על שיטת האלקטורים? המדריך המלא ליום הבוחר.

היכנסו למתחם הבחירות של חדשות 13

צפו בפרויקט המיוחד "טראמפלנד 2020" של עורך חדשות החוץ נדב איל

דונלד טראמפ, ג'ו ביידן
דונלד טראמפ, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

כמה אלקטורים דרושים כדי לנצח - ואיך עובדת השיטה?

בניגוד למקובל במרבית מדינות העולם, המנצח בבחירות לנשיאות בארצות הברית אינו בהכרח המועמד שזכה ברוב הקולות, אלא מי שהשיג מספר גדול יותר של אלקטורים. כלומר, בהגיעו לקלפי הבוחר האמריקני צריך לבחור בין המועמד הרפובליקני לדמוקרטי (ולעוד כמה מועמדים עצמאיים), אך לסך הקולות יש משמעות רק ברמת המדינה ולא ברמה הארצית (קרי כלל ארה"ב).

השיטה הנהוגה בארה"ב היא "המנצח לוקח הכול", כלומר מי שהשיג את מרבית הקולות במדינה מסוימת מקבל את סך האלקטורים שיש ברשות המדינה. האלקטורים, נציגי העם, משתתפים בהצבעה הרשמית של חבר האלקטורים הארצי ומצופה מהם לייצג את רצון הבוחר במדינתם ולהעניק למועמד הרלוונטי את האלקטורים שברשותם.

חבר האלקטורים מונה 538 אנשים, כלומר כדי לנצח בבחירות צריך לגרוף 270 צירים (מחצית מהאלקטורים + 1). לכל מדינה מוקצה מספר אלקטורים שונה שנקבע לפי גודל אוכלוסייתה. לקליפורניה יש 55 אלקטורים, לטקסס 38 ולפלורידה וניו יורק 29 אלקטורים כל אחת. מנגד, ישנן מדינות קטנות כמו מונטנה, דלאוור וצפון דקוטה עם 3 אלקטורים בלבד. מדובר אמנם בשיטה מעט מעוותת, שכן מתמודד יכול לזכות ביותר קולות ובכל זאת להפסיד (כפי שקרה להילארי קלינטון ב-2016). עם זאת, השיטה נועדה להעניק למדינות הקטנות כוח משמעותי יותר, כך שהמועמדים לא יתמקדו רק במדינות הגדולות.

הילארי קלינטון
הילארי קלינטון - קיבלה יותר קולות מטראמפ, אך הפסידה במספר האלקטורים | צילום: GettyImages/אימג'בנק

מיהן מדינות המפתח - ומי מוביל בהן על פי הסקרים?

על פי אתר הסקרים 538 של נייט סילבר, ביידן מוביל בסקרים בפער גדול. על פי הסקר האחרון, המועמד הדמוקרטי מוביל על טראמפ ב-8.5% - 52 מול 43.5. עם זאת, כאמור, להתפלגות הארצית אין משמעות בקביעת זהות המנצח אלא לצבירת האלקטורים במדינות. על פי מפת האלקטורים באתר, ביידן מוביל בבטחה ומתקרב לניצחון. כרגע על פי הסקרים, לביידן 216 אלקטורים (מרחק 54 מניצחון), ואילו לטראמפ 125, כשבתווך 197 אלקטורים נמצאים במדינות המתנדנדות.

על פי המפה, המדינות שבטוחות לצד הדמוקרטי הן: קליפורניה (55 אלקטורים), מסצ'וסטס (11), ניו יורק (29), מרילנד (10), דלאוור (3), הוואי (4), ורמונט (3) והמחוז של קולומביה (3). מנגד, המדינות שבטוחות לצד הרפובליקני הן: טנסי (11), אלבמה (9), קנטקי (8), אוקלהומה (7), מערב וירג'יניה (5), נברסקה (4), איידהו (4), ו-וויומינג, צפון ודרום דקוטה (3 אלקטורים כ"א).

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן, מוביל בבטחה בסקרים - האם הוא יגמור כמו הילארי? | צילום: Shutterstock

על פי האתר של סילבר, המדינות שככל הנראה יצבעו בכחול הן: קונטיקט (7), ניו ג'רזי (14), אילינוי (20), רוד איילנד (4), וושינגטון (12), מיין (3), ניו המפשייר (4), קולורדו (9), ניו מקסיקו (5), וירג'יניה (13) ואורגון (7). מנגד, המדינות שככל הנראה יצבעו באדום הן: דרום קרוליינה (9), מונטנה (3), אינדיאנה (11), מיזורי (10), אלסקה (3), קנזס (6), לואיזיאנה (8), מיסיסיפי (6), יוטה (6) וארקנסו (6).

וכעת לגולת הכותרת - המדינות המתנדנדות שהתוצאה בהן עשויה להטות את הכף לטובת אחד המועמדים. ברוב מוחלט של המדינות המתנדנדות ביידן מוביל, בחלקן אף בפער שיהיה לטראמפ קשה לסגור. שתי מדינות המפתח המרכזיות הן פנסילבניה (20 אלקטורים) ופלורידה (29 אלקטורים), שכבר רגילה להכריע בחירות בארה"ב. עבור טראמפ שתי המדינות הן בגדר חובה כדי להישאר ארבע שנים נוספות בבית הלבן. על פי הסקרים, לביידן יש יתרון של 5% בפנסילבניה ו-2.5% בפלורידה. עם זאת, גם בבחירות הקרובות הילארי הובילה בסקרים בשתי המדינות הללו, אך בסופו של דבר טראמפ ניצח בהן.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפלורידה יממה לפני הבחירות | צילום: רויטרס

מדינה נוספת, שהימצאותה תחת המדינות המתנדנדות מפתיעה, היא טקסס. במדינה השנייה בגודלה מבחינת מספר האלקטורים (38), שמזוהה מסורתית עם הרפובליקנים, יש לטראמפ יתרון של אחוז בלבד, על פי הסקרים, לעומת 9% בתוצאות האמת של 2016 - והוא חייב לשמור עליה כדי שיהיה לו סיכוי. שתי מדינות נוספות שטראמפ מוביל בהן הן איווה ואוהיו. באיווה, שלה 6 אלקטורים, לטראמפ יש יתרון קטן של 1.5% ואילו באוהיו עם פי 3 אלקטורים (18) המצב כמעט תיקו וטראמפ מוביל ביתרון מינורי של 0.4%.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפנסילבניה
דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפנסילבניה | צילום: רויטרס

ביתר מדינות המפתח לביידן יש יתרון מבטיח, כזה שעשוי להעביר אותן די מהר מ"מתנדנדות" לכאלה שיצבעו בכחול. בוויסקונסין, מינסוטה (10 אלקטורים כ"א) ומישיגן (16 אלקטורים) למועמד הדמוקרטי יש יתרון של 9-8% בסקרים. בשלוש מדינות נוספות עם מספר דו-ספרתי של אלקטורים יש קרב צמוד יותר, אך גם בהן ביידן מוביל. בג'ורג'יה (16 אלקטורים) ביידן מוביל ב-1%, בצפון קרוליינה (15) ב-2% ובאילו באריזונה (11) ב-3%. המדינה המתנדנדת האחרונה היא נבאדה (6 אלקטורים), שם המועמד הדמוקרטי מוביל ב-5%.

מתי נדע מי ניצח?

בניגוד למערכות בחירות אחרות, השנה, בעקבות מגפת הקורונה, מרבית הקולות יגיעו מההצבעה המוקדמת בדואר. עד כה, הצביעו כמעט 100 מיליון אמריקנים בשיטה זו, כשבבחירות הקודמות סך המצביעים היה 136 מיליון. ספירת הקולות שהגיעו דרך הדואר נערכת בצורה שונה בכל מדינה. בחלק מהן הספירה מותרת רק בתום יום הבחירות ואף יש מדינות שבהן מותר להצביע בדואר עד למועד סגירת הקלפיות, כלומר המעטפות יגיעו למוקד הספירה רק בחלוף כמה ימים.

העיכוב בספירת הקולות עלול להביא לימים מורטי עצבים עד שנדע מי יהיה הנשיא הבא. עם זאת, כדי שזה לא יקרה צריך אחד המועמדים, כרגע על פי הסקרים רק ביידן יכול, לנצח בנוק-אאוט ולא בנקודות. כלומר, לפתוח פער משמעותי כבר בבוקר יום רביעי (שעון ישראל) כך שלספירת יתר הקולות לא תהיה משמעות על הזוכה - אלא רק על חלוקת האלקטורים הסופית. אם תרחיש כזה לא יתממש - זהות המנצח צפויה להתברר ברביעי בערב או אפילו רק ביום חמישי.

הצבעה מוקדמת - טופס שבו ניתן לסמן את המועמד המועדף ולשלוח בדואר
הצבעה מוקדמת - טופס שבו ניתן לסמן את המועמד המועדף ולשלוח בדואר | צילום: רויטרס

על פי ההערכות, ההצבעה בדואר מאפיינת יותר את הצד הדמוקרטי, שמצביעיו חוששים מהקורונה ומעדיפים לא להגיע לקלפי כדי לבחור, ואילו ההצבעה בקלפיות מאפיינת יותר את הבוחרים הרפובליקנים. לכן, התוצאות הראשונות צפויות להיות לטובת טראמפ ועשויות לצבוע את מפת האלקטורים באדום, אך ככל שנתוני ההצבעה המוקדמת ייכנסו לחישוב הצבע הכחול צפוי לשוב למפה. על פי דיווחים, טראמפ הודיע למקורביו כי אם יוביל בליל הבחירות יכריז על ניצחון עוד בטרם יתקבלו התוצאות הסופיות.

כמו כן, חשוב לזכור שלא רק שארה"ב מחולקת ל-50 מדינות אלא גם לאזורי זמן שונים, כך שבמדינות השוכנות בצד המזרחי (ג'ורג'יה ופלורידה לדוגמא) הקלפיות ייסגרו ב-3:00-2:00 (שעון ישראל) ואילו בצד המערבי (קליפורניה ואורגון) סגירת הקלפיות תהיה בסביבות 6:00 בבוקר.

הבית הלבן
היעד: הבית הלבן | צילום: GettyImages/אימג'בנק