גרינבלט על הקלטות רבני מכינת עלי: עלינו להילחם בנאומי השנאה

שליח ארה"ב למזרח התיכון גינה את דברי הרבנים קשתיאל ורדלר, שנחשפו בחדשות 13. "התבטאויות דוחות שאינן מייצגות את היהדות ועלולות להביא להרג אנשים". עריקאת: "בושה לאנושות"

זמן צפייה: 00:25

שליח ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, גינה אמש (רביעי) את דברי רבני מכינת עלי, שנחשפו בחדשות 13, ואמר כי "ההתבטאויות החריגות שנאמרו הן דוחות, אינן מייצגות את היהדות ואני מגנה אותן. דברי שנאה, מכל צורה שהיא, מובילים להתקפות קטלניות ועלינו להילחם נגדם".

בתוך כך, גם הבכיר הפלסטיני סאיב עריקאת התייחס לדברים ואמר: "כשרבנים במכינה קדם צבאית אומרים שה'הערבים רוצים להיות עבדים' זו בושה לאנושות. יש עדיין אנשים שרוצים להשאיר את הפלסטינים תחת הכיבוש הישראלי?".

לעוד כתבות בנושא:

סערה ציבורית בעקבות פרסום הקלטות מכינת עלי: "מעשה שלא ייעשה"

הקלטות מכינת עלי: "היטלר הכי צודק שיש; מאמינים בגזענות"

כזכור, מכינת "בני דוד" בעלי התפרסמה בשנים האחרונות בעקבות אמירות שנויות במחלוקת של כמה מרבניה המרכזיים. רבני המכינה – וכן הישיבה השייכת לאותו גוף - מהווים את התשתית הדתית, הערכית והחינוכית של מי שמיועד להוביל את מערכת החינוך, ומהקלטותיהם עולות עמדות קיצוניות לגבי גזענות והשואה, אותן הם פורסים בשיעוריהם לאורך השנים.

לפי הרב קשתיאל, ראש ישיבת "בני דוד", האדונים הם היהודים והעבדים הם הערבים: "הכי טוב להיות עבד של יהודי. הם שמחים להיות עבדים". לדבריו, זה עניין ביולוגי: "יש מסביבנו עמים עם בעיות גנטיות. הערבי רוצה להיות תחת הכיבוש כי יש להם בעיה גנטית, הם לא יודעים לנהל מדינה, הם לא יודעים לעשות כלום. תראה איך הם נראים". בהתייחס לגזענות, הצהיר הרב כי "אנחנו מאמינים בגזענות. יש גזעים בעולם, ויש תכונות גנטיות של עמים, וזה דורש מאיתנו לחשוב איך לעזור להם. היהודים הם גזע מוצלח יותר".

הרב גיורא רדלר, המלמד במכינה, הוקלט במהלך שיעור בנושא השואה כשהוא אומר לתלמידיו: "השואה זה לא שהרגו את היהודים. הומניזם, התרבות החילונית, זה השואה. השואה באמת זה להיות פלורליסטים".

הרב קשתיאל, ראש ישיבת עלי
הרב קשתיאל, ראש ישיבת עלי | צילום: החדשות 13

"בואו נתחיל מהשאלה אם היטלר צודק או לא. הוא הבן אדם הכי צודק שיש, ודאי שהוא צודק בכל מילה שהוא אומר", ממשיך הרב. "באידיאולוגיה שלו הוא צודק. יש עולם גברי שנלחם, שעניינו כבוד ואחוות לוחמים, ויש את העולם הנשי הרכרוכי, המוסרי, של לתת את הלחי השנייה, ואנחנו חושבים שהיהודים הם אלה שנושאים את המורשת הזאת, ולכן הם האויב האמיתי. הוא צודק במאה אחוז, חוץ מזה שהוא בצד הלא נכון".

"ראשי הבית היהודי – כהנא, סדן ופרץ, עושים שימוש במכינות הקדם צבאיות כדי להטמיע בחניכים ערכים משיחיים. החומרה שבדבר נובעת מכך שמשרד החינוך, שאמור להיות אחראי על התכנים נמצא בידיים שלהם", הסביר עו"ד יאיר נהוראי.

בעקבות הפרסום בחדשות 13, שורה של אישי ציבור קראה לשלול את התקציב ולסגור את מכינת עלי. "מכינת עלי זאת מכינה שהייתה צריכה להיסגר מזמן", אמרה יו"ר מרצ תמר זנדברג. "בוודאי ובוודאי שאין סיבה שהיא תהיה ממומנת על ידי כספי ציבור".

אלי סדן, גיורא רדלר
אלי סדן, גיורא רדלר | צילום: החדשות 13

יאיר לפיד קרא לעצור את המימון למכינה בעקבות הכתבה: ״זו לא יהדות. אלו לא ערכים. אנשים שמדברים כך אינם ראויים להיקרא רבנים או לחנך בני נוער. חילונים הקימו את מדינת ישראל, כל השוואה לשואה היא תועבה גזענית וערבים לא רוצים להיות עבדים. המדינה צריכה לעצור לאלתר את מימון המכינה עד שיורחקו משם הרבנים הגזענים״.

באופן חריג, הליגה נגד השמצה הפועלת למיגור האנטישמיות בעולם, הוציאה גינוי לדברי הרבנים. "הניסיון לייחס היגיון, שלא לומר הצדקה, למעשי הזוועה של היטלר, הוא מעשה שלא ייעשה", נכתב בהצהרת הארגון. "האמירות על נחיתות גנטית של הערבים לעומת היהודים חמורות ומבישות, בפרט כשהן נאמרות על ידי רבנים המחנכים את ילדי הדור הבא".

במכינת עלי מתוסכלים מאז פרסום הכתבה אמש, בעיקר כשמדובר בנושא ותזמון רגישים כל כך. בקרב בוגרי המכינה הייתה אתמול התארגנות נגד פרסום הכתבה, שכללה הפצת מאות מכתבים ופניות לציבור במטרה להחזיר למכינה את שמה הטוב.