מושל ניו יורק על הדקירות בבית הרב: "אירוע טרור נגד יהודים"

אנדרו קואומו הגיע לזירה שבה נפצעו חמישה בני אדם ואמר כי התקיפה נבעה מ"חוסר סובלנות שפוגשת בורות" • מפקד המשטרה: התוקף הוא תומאס גרפטון, שחשוד בחמישה ניסיונות רצח ובפריצה

זמן צפייה: 01:33

האירוע האנטישמי בניו יורק: מושל המדינה אנדרו קואומו הגיע היום (ראשון) לבית הרב שבו נדקרו חמישה בני אדם, ואמר כי הוא מתייחס לאירוע כ"טרור נגד יהודים, ומי שאחראי לכך צריך להיענש בהתאם". עוד אמר כי האירוע נבע מ"חוסר סובלנות שפוגשת בורות. אנחנו רואים כעס ושנאה - זה סרטן בגוף האמריקני". כמו כן, מפקד המשטרה המקומית סיפר כי התוקף הוא תומאס גרפטון בן ה-37, שחשוד בחמישה ניסיונות רצח ובפריצה.

תיעוד מניו יורק: שעות לאחר הדקירות - הרב והפצועים מברכים ברכת הגומל בבית הכנסת הסמוך

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-north-america-part-1912291727' autoplay='0' credit='ג'ק שטיין' desc='תיעוד מניו יורק: שעות לאחר הדקירות - הרב והפצועים מברכים ברכת הגומל בבית הכנסת הסמוך' kid='1_a8101dyu' duration='7'']

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-part-1912291731' autoplay='0' credit='ג'ק שטיין' desc='תיעוד מניו יורק: שעות לאחר הדקירות - הרב והפצועים מברכים ברכת הגומל בבית הכנסת הסמוך' kid='1_bym0r436' duration='13'']

בתוך כך, ברקע ריבוי התקריות האנטישמיות בחודשים האחרונים בארצות הברית, יהודים-אמריקנים מוחים על גל האלימות המופנת כלפיהם ודורשים מהממשלה לנקוט בפעולות אקטיביות למיגור התופעה. רק מה-13 בדצמבר, משטרת ניו יורק מסרה כי היא חוקרת שמונה מקרים אנטישימיים.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-north-america-part-1912291624' autoplay='0' credit='' desc='דבריו של מושל ניו יורק בזירת הדקירות' kid='1_rd6zhszo' duration='93'']

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"האנטישמיות יצאה משליטה": זעם בקרב יהודי ארה"ב על גל האלימות

"הרב סיים להדליק נרות, ואז נכנס החשוד – ופשוט התחיל לדקור"

תושבת אשקלון נאשמת בגניבת מאות אלפי שקלים מניצול שואה עיוור

תיעוד מהזירה:

כאמור, חמישה בני אדם נפצעו הלילה באירוע דקירה במסיבת חנוכה בניו יורק. ג'ק שטיין, המתגורר סמוך לזירת האירוע, ושוחח עם עדי הראייה סיפר: "שמעתי מאנשים שהיו פה בשעת מעשה, כי הרבי סיים את הדלקת הנרות, נכנס לחדר שלו ואז באותו רגע נפתחה הדלת הראשית של הבית. אדם כהה עור נכנס למקום, לא אמר מילה – פשוט שלף מצ'טה שהייתה עם כיסוי עור והתחיל לדקור".

"פרצה שם היסטריה לא נורמאלית, מישהו זרק עליו כיסא", המשיך שטיין, "זה שזרק את הכיסא כנראה הצית בו עוד יותר כעס, והדוקר פנה אליו ודקר אותו עוד שלוש פעמים. משם הוא פנה למטבח, שם היה אדם שכנראה התסובב בחצר, אדם עם פיגור קל שעמד נדהם ומשותק מתוך פחד, ובו הוא פגע הכי קשה".

זירת אירוע הדקירות בניו יורק בביתו של הרב
זירת אירוע הדקירות בניו יורק בביתו של הרב | צילום: חדשות 13
אנדרו קואומו מושל מדינת ניו יורק
אנדרו קואומו מושל מדינת ניו יורק | צילום: רויטרס

דוב הייקינד, לשעבר חבר בבית המחוקקים ומייסד הארגון "אמריקה נגד אנטישמיות", אמר לאחר פיגוע הדקירה: "אנחנו במשבר, יש מצב חירום, ומנהיגי ניו יורק צריכים להכריז על כך. האנטישמיות והשנאה יצאו משליטה".

"אני רוצים לדעת, מה התוכנית? מה עושים כדי לטפל בזה? לא עוד מסיבת עיתונאים, לא עוד ציוץ, אני רוצים תוכנית מלאה", אמר הייקינד. "ההנהגה, המושל, ראש העיר, תפסיקו עם מסיבות העיתונאים. אנחנו יודעים שאתם לא תפטרו את בעיית האנטישמיות והשנאה, אנחנו מבינים את זה, אבל אף אחד לא מרגיש שהמנהיגים בניו יורק באמת עושים משהו".

זירת אירוע הדקירות בניו יורק בביתו של הרב
זירת אירוע הדקירות בניו יורק בביתו של הרב | צילום: חדשות 13

ארון ווידר, מחוקק יהודי-אמריקני, אמר כי "הקהילה מפחדת. אמהות מפחגות לשלוח את ילדיהן לבית הספר. השאלות באוויר ואין לנו תשובות. אמנם בקרוב נדע יותר פרטים, אבל העובדה היא שאנשים מפחדים. וזה ברקע כל האירועים האחרונים - בניו ג'רזי, בניו יורק, בברוקלין".