בעקבות הכרת טראמפ בגולן: הממשל האמריקני עדכן את המפות שלו

השליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, פרסם בחשבון הטוויטר שלו תמונה של מפת ישראל הכוללת את אזור רמת הגולן, וכתב "ברוכים הבאים לגרסה החדשה של מערכת המפות הבין-לאומית שלנו"

השליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, הודיע אמש (שלישי) על עדכון המפות הבין-לאומיות של ממשל ארה"ב, בעקבות הכרת טראמפ בריבונות הישראלית ברמת הגולן. בחשבון הטוויטר שלו, פרסם גרינבלט תמונה של מפת ישראל הכוללת את אזור הגולן, וכתב: "ברוכים הבאים לגרסה החדשה של מערכת המפות הבין-לאומית שלנו".

כמה שעות מאוחר יותר, ציטט גרינבלט בחשבון הטוויטר שלו כתב של סוכנות הידיעות AP, שכתב כי בעקבות ההכרה האמריקנית בגולן, טראמפ הנחה את כל הגופים הממשלתיים ליישם את ההחלטה: "מדובר בתהליך נרחב שייקח זמן ליישם".

בתוך כך, הלילה התקיים בבית הלבן אירוע לכבוד פסח. באירוע דיבר בין היתר רון דרמר, שגריר ישראל בארה"ב, שאמר ש"הוא בטוח שתוכנית השלום תתחשב באינטרסים הישראלים".

עוד בחדשות 13:

גרינבלט: "ההשערות המתמשכות לגבי תוכנית השלום פוגעות בהצלחתה"

בכירים לשעבר באירופה: לדחות תוכנית שלום שלא תכלול מדינה פלס'

ראש הממשלה הפלסטיני: "תוכנית השלום של טראמפ נולדה מתה"

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, שנכנס לתפקידו לפני מספר ימים, אמר הלילה בריאיון לסוכנות הידיעות AP כי תוכנית השלום הצפויה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ "נולדה מתה", כי ישראל נוקטת, בשיתוף עם ארה"ב, במלחמה כלכלית נגד הפלסטינים, וכי הפלסטינים לא יסתפקו בפחות ממדינה ריבונית. אשתייה אמר שאחרי כל המהלכים הפרו-ישראליים של האמריקנים, במיוחד מעבר השגרירות לירושלים, אין עוד על מה לשאת ולתת. "כל הצעה שמתעלמת מהדרישות הבסיסיות של הפלסטינים תידחה על ידי הקהילה הבין-לאומית", אמר. "איפה תהיה לנו מדינה פלסטינית? אנחנו לא מעוניינים ביישות, אנחנו רוצים מדינה ריבונית".

עוד אמר אשתייה, בהתייחס לדיווחים לפיהם תוכנית השלום תתמקד ביוזמות כלכליות עבור הפלסטינים: "הפלסטינים לא מעוניינים בשלום כלכלי. אנחנו מעוניינים בסיום הכיבוש. אי אפשר ליהנות מהחיים תחת כיבוש". ראש הממשלה הפלסטיני, שנבחר לאחרונה, אמר כי עבור טראמפ "אין שותפים פלסטינים, אין שותפים ערבים ואין שותפים אירופאים".

"ישראל לוקחת חלק במלחמה כלכלית שארה"ב הכריזה נגדנו", אמר אשתייה. "כל המערכת נועדה לגרום לנו להיכנע ולהסכים להצעת שלום בלתי מתקבלת על הדעת. מדובר בסחיטה כלכלית, אנו דוחים זאת".

אשתייה אמר בריאיון כי הוא מעוניין לפתח את החקלאות, הכלכלה והחינוך הפלסטיניים, וכי יחפש דרכים לצמצם את התלות הכלכלית בישראל. אשתייה הציע לייבא דלק מירדן במקום מישראל, ואף ניסה לקדם מטבע פלסטיני. עוד אמר כי הפלסטינים ינסו לקבל תמיכה כלכלית מתורמים ערבים ואירופאים. למרות המתיחות מול ישראל וארה"ב, אשתייה אומר שהפלסטינים נותרו מחויבים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בשטחים שנכבשו על ידי ישראל ב-1967.

אבו מאזן מברך את מוחמד אשתייה, שמונה לראש הממשלה של הרשות הפלסטינית | צילום: רויטרס

אתמול התייחס השליח האמריקני גרינבלט לדיווחים האחרונים אודות תוכן "עסקת המאה" האמריקנית, וכתב כי "ג'ארד קושנר, דייוויד פרידמן ואני מעריכים את העניין הציבורי במאמצי השלום שעליהם אנו עובדים בשנתיים האחרונות. עם זאת, לא נחשוף את פרטי התוכנית טרם הזמן. ההשערות המתמשכות לא מסייעות לאף אחת ורק פוגעות במאמצים, ואנו מציעים להפסיק את משחקי הניחושים".

יום קודם לכן הודיע שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מלכי כי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, מוכן להיפגש עם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ללא תנאים מוקדמים. את הדברים אמר לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק". לדבריו, פגישה כזאת תוכל להתקיים אם מוסקבה תסכים לארחה. אל-מאלכי התייחס גם לתוכנית השלום המתגבשת ע"י הממשל האמריקני: "אנו דוחים כל הצעה ליישוב הסכסוך שאינה כוללת הכרה בעצמאותה של מדינה פלסטינית".

אל-מאלכי הוסיף כי "במידה ונתניהו יחליט לספח את הגדה המערבית - הרשות הפלסטינית תדרוש תגובה כוללת בקרב הקהילה הבין-לאומית". לדבריו, "במצב כזה נתניהו יצטרך להתמודד עם מיליוני פלסטינים".

טראמפ ואבו מאזן
טראמפ ואבו מאזן | צילום: רויטרס

בתוך כך, פורסם בעיתון "הגרדיאן" מכתב שבו קראו עשרות בכירים לשעבר באירופה, ובהם שישה ראשי ממשלה לשעבר, 25 שרי חוץ לשעבר ושני ראשי נאט"ו לשעבר, לדחות את תוכנית השלום של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, במידה וזו לא תכלול מדינה פלסטינית. זאת, ברקע הדיווח ביום ראשון ב"וושינגטון פוסט", לפיו "תוכנית המאה" לא תכלול שתי מדינות לשני עמים.

"הגיע הזמן שאירופה תעמוד על העקרונות שלה בכל הנוגע לשלום בין ישראל לפלסטינים", כתבו הבכירים. "למרבה הצער, הממשל האמריקני הנוכחי זנח את המדיניות האמריקנית לאורך השנים, ומכיר רק בטענות צד אחד כלפי ירושלים. וושינגטון הפגינה אדישות מטרידה בכל הנוגע לבנייה הישראלית בהתנחלויות", הוסיפו הבכירים והתייחסו לקיצוץ בתקציב הרשות: "מדובר בהימור על הביטחון והיציבות של כמה מדינות הנמצאות על סף הדלת של אירופה".

דברי הבכירים מגיעים בהמשך לדיווח ב"וושינגטון פוסט", לפיו "עסקת המאה" של טראמפ תבטיח לפלסטינים מגוון הטבות אך לא תכלול הקמת מדינה פלסטינית ריבונית. כך על פי גורמים המעורים בפרטי התוכנית. תוכנית השלום צפויה להתפרסם באביב הקרוב, לאחר שבשנתיים האחרונות עבד עליה יועצו וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר.