מחקר: כרבע מהצעירים לא יחבק נשא HIV - לשליש אין ידע בנושא

מממצאי המחקר, שפורסם לרגל יום האיידס, עולה כי הדעות הקדומות לגבי המחלה נפוצות בעיקר אצל צעירים, שטרם נולדו כשהנגיף פרץ לראשונה. 90% מהנשאים לא חולקים את הסטטוס הרפואי שלהם עם אחרים

סרט אדום - סמל המאבק העולמי בנגיף ה-HIV
סרט אדום - סמל המאבק העולמי בנגיף ה-HIV | צילום: shutterstock

מחקר חדש, שפורסם לרגל יום האיידס הבין-לאומי שחל היום (ראשון), בדק את היחס של צעירים בגילי 36-18 לנגיף ה-HIV ולנשאים שלו, שרק בהיעדר טיפול מתאים יכול לחולל את מחלת האיידס. מתוצאותיו עולה כי 28% מהצעירים, שעוד לא נולדו כשהתגלה הנשא הראשון של הנגיף בראשית שנות השמונים, נמנעים מלחבק נשאים, לפתח איתם קשרי חברות ואף לנהל איתם שיחה. המחקר נערך בחברת "מרק" בשיתוף קמפיין "הסטיגמה נגד איידס".

עוד עולה מהמחקר כי 90% מהנשאים מעדיפים שלא לחלוק את הסטטוס הרפואי שלהם עם אחרים, וזאת עקב החשש לאבד את משפחתם או חבריהם, וכן מפחד שיחוו התעללות פיזית, רגשית או מנטלית מסביבתם. המחקר בדק את המודעות של בני דור ה-Y וה-Z לנגיף ולדרכי ההדבקה, ומצא כי 32% מהם מעידים על עצמם ש"אין להם כלל ידע" או "יש להם ידע מועט" בנושא.

כתבות נוספות בנושא >>

נשאית ה-HIV שנאבקת בסטיגמות: "אנשים בהלם שאנחנו לא מידבקים"

חיסול סופי ומוחלט: פריצת דרך משמעותית לקראת תרופה לאיידס

מחקר חדש קובע: תוחלת החיים בקרב נשאי HIV צפויה להשתוות לממוצע באוכלוסייה

מירי קנבסקי - נשאית HIV מרצה בפני תלמידים
מירי קנבסקי - נשאית HIV מרצה בפני תלמידים | צילום: באדיבות המצולמת

כידוע, כיום הנשאים כבר לא זקוקים לבלוע את ה"קוקטייל", אוסף תרופות שהיו צריכים לקחת בעבר על בסיס יום-יומי ושגרם לתופעות לוואי רבות. הנשאים נדרשים לטיפול של כדור אחד או שניים בלבד שאינם גורמים לתופעות לוואי. כמו כן, בהתמדה בטיפול זה תוחלת חייו של נשא משתווה לזו של אדם בריא, ורמת הנגיף בדמו היא אפסית ובלתי ניתנת לזיהוי, "undetectable" - ולמעשה הוא אינו מדבק, גם ביחסי מין שאינם מוגנים. חרף עובדות אלה, המחקר מצא כי 50% מהנשאלים הצהירו כי ניתן להידבק ב-HIV מאדם מטופל אשר רמת הנגיף בדמו מוגדרת undetectable.

נגיף ה-HIV
נגיף ה-HIV | צילום: שאטרסטוק

כריס, יועץ ארגוני בן 32 מאטלנטה, סיפר כי במהלך מילוי שאלון רפואי אצל רופא השיניים, סימן את עובדת היותו נשא HIV מטופל, אך נדחה ע"י המרפאה בבושת פנים. "דעות שאפשר היה לשמוע לפני 20 ו-30 שנה, עדיין קיימות", סיפר. עוד ציין כי "אני זוכה לתגובות חיוביות רבות מהסביבה, אך מספיקה חוויה אחת שלילית כדי לצרוב בי תחושה נוראה של אטימות הנובעת מחוסר ידע, שלוקח לה זמן רב לחלוף".