דפוס פעולה קבוע? "גישה לשיחות בין טראמפ למנהיגים הוגבלה"

על רקע ההתפתחויות בפרשת "אוקראינה-גייט", מדווח ב-CNN כי בבית הלבן פעלו להסתיר תמלולי שיחות בין הנשיא לפוטין ובין סלמאן, בדומה לשיחה עם מנהיג אוקראינה. בתוך כך: עליה בתמיכה בהדחה

זמן צפייה: 02:41

אוקראינה גייט: בבית הלבן פעלו על מנת להגביל גישה לשיחות בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין וליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, כך על פי מקורות המעורים בנושא, ששוחחו עם CNN. זאת, בהמשך לניסיון מצד הצוות של טראמפ להסתיר את השיחה המפלילה עם עמיתו האוקראיני וולודימיר זלנסקי, שמעוררת סערה בימים אלה.

יש לציין כי סימני השאלה מתרבים לאור העובדה שגם במקרה של פוטין וגם במקרה של בן סלמאן, יטענו רבים כי לטראמפ אכן יש מה להסתיר בשיחתו עמם. פוטין, בין היתר בשל חקירת המעורבות הרוסית בבחירות; עם בן סלמאן, בשל ההתנהלות לאחר רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י.

לא ברור עם בבית הלבן נקטו באותם הצעדים שננקטו בניסיון להסתיר את השיחה של טראמפ עם זלנסקי - שכללו בין השאר העברה לשרת אחר, מסווג. לאחר ניסיונות ההסתרה, הנשיא טראמפ בעצמו הוא שפרסם את תמלילי השיחה בניסיון לנקות את עצמו. בבית הלבן סירבו להגיב לטענות.

קורט ולקר, שגריר ארה''ב לאוקראינה
קורט ולקר, שגריר ארה''ב לאוקראינה | צילום: רויטרס

בעקבות הסתעפות חקירת השיחה בין טראמפ לזלנסקי, הודיע בלילה שליח ארצות הברית לאוקראינה, קורט ולקר, על התפטרותו. זאת, לאחר ששמו צויין בדוח שהגיש איש המודיעין האנונימי אודות שיחת הטלפון בין המנהיגים. לדברי התלונה, ולקר שימש דמות מפתח בפרשה. הוא שוחח עם עורך דינו האישי של טראמפ, רודי ג'וליאני, על מנת "למזער את הנזק" מהשיחה שבה הפציר הנשיא בזלנסקי לחקור את בנו של המועמד הדמוקרטי המוביל ג'ו ביידן. ולקר, על פי דיווחים, תיווך בין ג'וליאני ויועץ לנשיא אוקראינה זלנסקי. זאת, במטרה להסוות את חקירת ביידן ולהרחיקה משיחות רשמיות.

הידיעה אודות התפטרותו הגיעה שעות ספורות לאחר שדווח שהוא עתיד להיחקר. נוסף אליו, זומן גם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו להעיד בפני הקונגרס. "אנחנו עדיין מצפים לשמוע ממנו כל מה שהוא יודע אודות המקרה", אמר בכיר בקונגרס לרשת CNN.

איש מודיעין אנונימי חשף ביום חמישי את עדותו נגד טראמפ בדבר שיחתו מעוררת המחלוקת עם זלנסקי, שבה טען כי הוא השתמש בכוחו על מנת לשדל מדינה זרה להתערב בבחירות 2020, כשדחף לחקור את בנו של המועמד הדמוקרטי המוביל ג'ו ביידן. שיחה זו הובילה לפתיחת תהליך הדחתו של נשיא ארה"ב על ידי בית הנבחרים.

בתוך כך, דעת הקהל האמריקנית שהתנגדה להליך ההדחה נגד הנשיא טראמפ בעקבות הפרשה, מתחילה להסתגל לרעיון. סקר חדש מגלה כי שיעור התומכים בהליך זיניק בעשרות אחוזים. נכון לעכשיו, 49% מן האמריקנים מצדדים בהדחת הנשיא, ורק 46% מתנגדים.