תחקיר: צוקרברג מנע תיקונים שמטרתם צמצום שיח השנאה בפייסבוק

בסדרת כתבות של הוול סטריט ג'ורנל נחשף כיצד חברת פייסבוק, שהייתה מודעת היטב להשפעתה השלילית על הגולשים, כשלה בטיפול התופעה. מסמך פנימי של החברה: "אנחנו פוגעים בדימוי הגוף"

הפגנה נגד פייסבוק בוושינגטון
הפגנה נגד פייסבוק בוושינגטון | צילום: רויטרס

תחקיר מטלטל אודות חברת פייסבוק, אותו פרסם עיתון הוול סטריט ג'ורנל במספר חלקים, חשף לכאורה על פי מסמכים פנימיים של החברה כיצד החברה מודעת להשלכות השליליות שהיא גורמת למשתמשיה, ומצד שני נכשלת במאבק בתופעה. כך למשל, באחת השקופיות ממצגת שהוצגה בשנת 2019 בנושא "ההשפעות של אינסטגרם על בני נוער", נכתב: "אנחנו מחמירים את בעיות דימוי הגוף בקרב בני נוער", כך לפי הוול סטריט ג'ורנל. עוד נכתב באותה המצגת כי "בני נוער מאשימים את אינסטגרם בגרימת חרדה ודיכאון".

בתוך כך, מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג מקפיד לשמור על התדמית של פייסבוק כי פלטפורמה נייטרלית המעמידה את מילארדי המשתמשים שלה על בסיס שווה, עם זאת ישנה פרקטיקה שנהוגה בקרב פוליטיקאים, סלבריטאים ואנשי ציבור בשם "הרשימה הלבנה", לפיה מותר להם לעקוף את חוקי הרשת החברתית. בהמשך לכך, לידי וול סטריט ג'ורנל הגיע מסמך ביקורת פנימי משנת 2019 ובו נכתב כי החברה מסלפת את תדמיתה בקרב הציבור ברחב: "האנשים האלו, בניגוד ליתר הקהילה שלנו, מפרים את החוקים ללא שום השלכות".

בשנת 2018 אמר צוקרברג כי שינוי באלגוריתם של פייסבוק נועד לשפר את האינטרקציות בין חברים ומשפחה, ולהוריד את כמות התוכן שמעובד בצורה מקצועית ב'פיד'. מנגד, לפי מסמך פנימי שפרסם הוול סטריט ג'ורנל, עובדי החברה התריעו כי המהלך דווקא משיג תוצאות הפוכות: "פייסבוק הופכת למקום אלים ועצבני יותר".