ממשל ביידן משהה את עסקת מכירת מטוסי ה-F35 לאמירויות

לפי התקשורת האמריקנית, עסקאות נשק שנחתמו בתקופת ממשל טראמפ, ביניהן העסקה למכירת המטוסים המתקדמים לאיחוד האמירויות במקביל להסכם עם ישראל, ייעצרו זמנית וייבחנו מחדש

זמן צפייה: 01:08

ארצות הברית משהה באופן זמני את עסקת מכירת מטוסי ה-F35 לאיחוד האמירויות שנחתמה כחלק מההסכם הנורמליזציה עם ישראל - כך דווח הערב (רביעי) בארצות הברית. עסקת הנשק, כמו עסקאות נוספות שביצע ממשל טראמפ כגון מכירת תחמושת לסעודיה, ייבחנו מחדש על ידי ממשל ביידן.

שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, התייחס לכך: "אנחנו רוצים להבין את כל המחוייבויות שיש כתוצאה מההסכם. תהליך הבחינה נועד לוודא שעסקאות הנשק עולות בקנה אחד עם מטרותינו והאסטרטגיה שלנו".

גורם בממשל של ביידן אמר לוול סטריט ג'ורנל: "זה לא חריג שממשל חדש בוחן עסקאות נשק שאושרו על ידי הממשל הקודם, ולמרות ההשהייה, מרבית העסקאות צפויות להתממש בסופו של דבר".

כזכור, בשבוע שעבר, רגע לפני שג'ו ביידן הושבע כנשיא במקום דונלד טראמפ, ארצות הברית חתמה עם הסכם כלי הטיס עם איחוד האמירויות, לפיו היא תעביר לה 50 מטוסי F-35 מתקדמים ו-18 רחפנים.

לפני כחודשיים הודיע שר החוץ האמריקני היוצא מייק פומפאו כי אושרה עסקת הנשק עם איחוד האמירויות. העסקה, בעלות של 23.37 מיליארד דולר, כוללת עד 50 מטוסי F-35, עד 18 כלי טיס בלתי מאוישים המיועדים לתקיפה, וחבילת הגנה אווירית הכוללת חימושי אוויר-אוויר ואוויר קרקע.

נוף מתא הטייס של חמקן F-35 מהדור השני
נוף מתא הטייס של חמקן F-35 מהדור השני | צילום: רויטרס

שבועיים לפני כן דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי הבית הלבן הודיע לקונגרס כי ימכור 50 מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות. זאת, כמה ימים לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ הודיעו כי ישראל לא מתנגדת עוד לעסקת כלי הטיס בין המדינות.

הודעתו של נתניהו היוותה שינוי כיוון, שכן ראש הממשלה טען מעל לכל במה כי הוא מתנגד למהלך שכזה, ואף הכחיש פרסומים בכלי התקשורת על כך שעסקה כזאת תתבצע כחלק מהמהלך הכולל של ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות.

לאחר שנודע דבר המכירה, גורם ביטחוני אמר לחדשות 13 כי "הפיצויים שהשיגה ישראל מארצות הברית הם שדרוגים משמעותיים ליכולות האסטרטגיות שלה". לדבריו, "אנחנו יכולים לישון יותר טוב אחרי ההסכם שהשיג גנץ בוושינגטון".