"נגד פלישה מקסיקנית": מתחזק החשד כי הטבח בטקסס הוא פשע שנאה

לפחות 20 בני אדם נהרגו כאשר פטריק קרסיוס בן ה-21 נכנס ל"וולמארט" עם רובה חצי אוטומטי וירה. החשוד פרסם כנראה מניפסט ולצידו כתב: "אני כנראה הולך למות היום". טראמפ: "מעשה של פחדנות"

זמן צפייה: 03:13

לפחות 20 בני אדם נהרגו אתמול (שבת) וכ-26 נפצעו באירוע ירי במרכז קניות באל פאסו, טקסס, באירוע הירי החמור ביותר שהתרחש השנה בארצות הברית. היורה נעצר, ועל פי מפקד המשטרה המקומית, גרג אלן, בידי הרשויות יש מניפסט נגד מהגרים שהחשוד כתב, מה שמחזק את החשד כי מדובר בפשע שנאה. לצד זאת, מקורות המעורים בפרטי החקירה מסרו לרשת ABC כי היורה אמר לחוקריו כי "רצה להרוג כמה שיותר מקסיקנים".

האירוע החל בסביבות השעה 09:30 בבוקר, שעון מקומי, בכולבו של "וולמארט" באחד הקניונים בעיר אל פאסו, אשר גובלת במקסיקו. על פי הדיווחים, פטריק קרסיוס מהעיר אלן בטקסס, שרק לפני כשבוע מלאו לו 21 שנים, נכנס למקום עם רובה חצי אוטומטי וירה לכל עבר. בתמונות ממצלמות האבטחה ניתן לראות כי החשוד היה לבוש במכנסי חאקי, חולצה שחורה, משקפיים ואוזניות, ככל הנראה על מנת להגן על אוזניו מרעש הירי. על פי הערכת המשטרה, בזמן הירי נכחו במתחם כ-3,000 בני אדם.

Shhvaj
פטריק קארסיוס החשוד בטבח באל פאסו, טקסס
Popodt
כוחות משטרה מגיעים לזירת הירי באל פרסו, טקסס

ברשתות השונות התפרסמו דיווחים אודות המניפסט שכתב, לכאורה, החשוד בירי. קרסיוס פרסם בפורום באינטרנט את המניפסט בשלמותו וכתב: "לעזאזל עם זה, אבל אני לא יכול לחכות יותר. תעשו את החלק שלהם ותפיצו את זה. כמובן תפיצו את זה רק אם ההתקפה תהיה מוצלחת. אני ככל הנראה הולך למות היום. תמשיכו עם המאבק". למרות זאת, כשהמשטרה הגיעה, 6 דקות לאחר תחילת האירוע, החשוד מיהר להניח את הנשק והסגיר את עצמו לכוחות - וכך נעצר ללא פגיעה.

במניפסט כתב החשוד, בין היתר, כי: "המתקפה הזאת היא תגובה לפלישה המקסיקנית לטקסס. אני בסך הכל מגן על המדינה שלי מהשתלטות אתנית". "ההיספנים ישתלטו על הממשלה של טקסס וישנו את המדיניות לטובת הצרכים שלהם. הם יהפכו את טקסס לכלי פוליטי שיאיץ את ההרס של המדינה. הסביבה פה מתדרדרת משנה לשנה. אני כבר לא יכול לשאת את האשמה של חוסר פעולה, בעוד אני יודע שהאבות המייסדים מצפים ממני להציל את המדינה מההרס".

נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופס אוברדור, הודיע כי שלושה מההרוגים הם מקסיקנים. "האירוע מאוד מצער. אני מכיר את אל פאסו ואני יודע שזה מקום שליו, בין הערים עם הכי פחות אלימות בארצות הברית", אמר נשיא מקסיקו בסרטון שפרסם בטוויטר. כמו כן, שר החוץ של מקסיקו אמר כי שישה אזרחי המדינה נפצעו באירוע הירי, ביניהם ילדה בת 10. רוב האנשים שהיו ב"וולמארט", חברת הקמעונאות הגדולה בעולם, קנו מוצרי חזרה לבית הספר לילדים שלהם.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הירי באל פאסו לא היה רק טרגי, הוא היה גם מעשה של פחדנות. אני עומד לצד כל מי שמגנה את האירוע הנורא היום. אין שום סיבה או תירוץ שאי פעם יצדיק הרג של אנשים חפים מפשע. מלניה ואני שולחים את תנחומינו ומתפללים למען אנשי טקסס".

Capture
תיעוד מזירת הירי באל פאסו
A Police Officer Is Seen After A Mass Shooting At A Walmart In El Paso
כוחות הביטחון בזירת הירי באל פאסו, טקסס | צילום: רויטרס
A Woman Reacts After A Mass Shooting At A Walmart In El Paso
טבח באל פאסו, טקסס | צילום: רויטרס

מושל טקסס, גרג אבוט, אמר: "טקסס מתאבלת. יום רגיל שהפך לאחד הימים הנוראיים בהיסטוריית טקסס. חיים, שהיו אמורים להיות איתנו היום, נלקחו".

המשטרה פנתה לאזרחים וביקשה מהם ללכת לתרום דם בשביל לעזור לפצועים, והופתעו מההתגייסות ההמונית. תורים ארוכים השתרעו מחוץ לנקודות ההתרמה, ובחלק מהמקומות אף ביקשו מאנשים להגיע מאוחר יותר. אחרים הסתובבו בין התורים וחילקו מים ופיצות.

קיאנה לונג, שערכה קניות ב"וולמארט" עם בעלה, סיפרה: "אנשים היו בפאניקה והחלו לרוץ. הם רצו קרוב לרצפה ויש כאלה שזחלו על הרצפה".

אדריאנה קווזדה בת ה-39 הייתה בחנות עם שני ילדיה כאשר שמעה יריות. "חשבתי שזה דפיקות, כאילו בונים או מתקנים את הגג", סיפרה. קווזדה הייתה עם בנה בן ה-19 ובתה בת ה-16, שהשטתחו על הרצפה כששמעו את היריות, ואז רצו והצליחו להימלט דרך יציאת החירום, למזלם ללא פגע.

לטענתה של קווזדה, היא ראתה ארבעה גברים לבושים שחור הולכים יחד ויורים. המשטרה התייחסה לדיווח הזה, המצטרף לדיווחים נוספים אודות מעורבים אחרים בירי, ואמרו כי לדעתם מדובר במפגע בודד אך הם ממשיכים לחקור האם יש חשודים נוספים.

חברת "וולמארט" מסרה: "אנחנו המומים מהאירוע הטרגי בקניון. אנו מתפללים למען הקורבנות, הקהילה והקולגות שלנו".

עדה נוספת אמרה ל-NBC: "הגענו למקום כדי לערוך קניות לבת שלי, אמרו לנו לגשת לחלק האחורי של החדר חיכינו שם 20-30 דקות ולבסוף אמרו לנו לצאת. מעולם לא פחדתי ככה בכל חיי. מעולם לא הייתי בסיטואציה כזאת. שמענו צעקות, היו הרבה שוטרים שצעקו לנו להתכופף".

עד ראייה שהיה במקום האירוע סיפר ל-ABC: "אנשים יצאו החוצה מכוסים בדם. נכנסתי לוול מארט וראיתי גופה על הרצפה עם פגיעה חמורה בראש".