לכבוש את ההר: המצוק שהפך ליעד נחשק עבור מטפסים מרחבי העולם

אל קפיטן שבקליפורניה נישא לגובה של יותר מקילומטר, ומומחי ספורט אתגרי מנסים זה עשרות שנים להגיע לראש הצוק. האחרון שהעלה את המקום לכותרות היה אלכס הונולד, שטיפס לפסגה ללא אמצעי אבטחה

זמן צפייה: 06:11

אל קפיטן הוא המצוק האנכי הגבוה בעולם, שנישא לגובה של יותר מקילומטר וצופה על פארק יוסמיטי שבקליפורניה. המצוק הפך למושא תאוותם של מטפסים רבים ברחבי העולם, ועלה לאחרונה לכותרות בעקבות הסרט "סולו חופשי", שזכה באוסקר בחודש פברואר האחרון בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר.

הסרט מתאר את מסעו של המטפס אלכס הונולד לראש הצוק – לראשונה אי פעם ללא כל אמצעי אבטחה, באופן שכל תנועה שאינה מחושבת ומדויקת באופן מושלם יכולה לגרום נפילתו ולמותו. הונולד אמנם לקח את הטיפוס על האל קפיטן למקום הנועז והמסוכן ביותר, אבל קדמו לו כמעט מאה שנים של ניסיונות לכבוש את הפסגה המיוחלת.

Dsfdsfds
טיפוס לפסגת האל קפיטן

ב-1958 משלחת מטפסים אמריקנית עשתה היסטוריה וכבשה את האל קפיטן, במסע טיפוס שארך 47 ימים. 45 שנים מאוחר יותר, בשנת 2015, הושג ציון דרך משמעותי נוסף – לראשונה, הצליחו שני מטפסים אמריקנים להשלים את הטיפוס על מסלול "קיר הזריחה" כשהם נעזרים בידיהם וברגליהם בלבד ומחוברים לחבל רק לשם אבטחה. שנתיים אחרי הגיע הונולד בן ה-33 – שכאמור, לקח את האתגר לקצה ושרד כדי לספר.

הונולד הוא לא היחיד שהעלה את האל קפיטן לאחרונה לכותרות. בחודש יוני האחרון עשתה זאת סלה שניידר, תושבת קולורדו בת עשר, שהפכה לאדם הצעיר ביותר אי פעם שהשלים את הטיפוס על האל קפיטן. המצוק המאתגר, ממרומי גובהו, כבר ראה הכול: קריאות שמחה של מטפסים לצד נפילות כואבות, ונראה כי תמיד יהיה מי שינסה למתוח את גבול היכולת האנושית למחוזות חדשים.