עימות ראשון למועמדי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב; טראמפ: "משעמם!"

מי שבלטה במיוחד בעימות, בו השתתפו עשרה מועמדים, הייתה אליזבת וורן, שבין היתר ביקרה את המדיניות הכלכלית של טראמפ ואמרה: "הכלכלה מעולה עבור העשירים וחברות הנפט, לא עבור המתקשים"

זמן צפייה: 03:06

המרוץ לנשיאות ארה"ב 2020: הלילה (חמישי) נערך העימות הטלוויזיוני הראשון בין עשרה מהמתמודדים לראשות המפלגה הדמוקרטית. במהלך העימות, לעג לו הנשיא דונלד טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, וצייץ: "משעמם!". מי שבלטה במיוחד הייתה הסנאטורית מטעם מדינת מסצ'וסטס אליזבת וורן, והיום ייערך החלק השני של העימות בו ישתתפו עשרה מועמדים דמוקרטים נוספים, בהם שניים מהמובילים לזכייה - ג'ו ביידן וברני סנדרס.

בעימות, שנערך במיאמי, עשרת המתמודדים דנו במשך שעתיים תמימות על נושאים רבים תוך שהם מנסים לכבוש את אור הזרקורים ולשלוט בבמה. השנה עמדו על במת העימות שלוש נשים – המספר הגבוהה ביותר של נשים שאי פעם חלקו במה בעימות דמוקרטי. המתמודדים תקפו את הנשיא המכהן דונלד טראמפ על התמודדותו עם עניינים כלכליים ועם משבר ההגירה בגבול מקסיקו-ארה"ב, אבל טראמפ לא היה הנושא המרכזי בעימות, אלא נושאים כמו שירותי בריאות, אי שוויון, מדיניות חוץ, הגירה, כלכלה, וכמובן הדיון המתמשך במשבר האקלים – הם אלה שקיבלו את מירב ההתייחסות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

איראן מאיימת לצאת מההסכם – בתקווה שארה"ב תפתח במו"מ • פרשנות

אחרי הכרזת ברק: ח"כ סתיו שפיר קוראת לאיחודים במחנה השמאל

4 חיילים נפצעו מאמצעי חבלה באימון – צה"ל לא דיווח על התאונה

אליזבת וורן, פוליטיקאית אמריקאית, המכהנת כסנאטורית, בדיבייט המפלגה הדמוקרטית
אליזבת וורן, פוליטיקאית אמריקאית, המכהנת כסנאטורית, בעימות הראשון של המפלגה הדמוקרטית | צילום: רויטרס

כלי התקשורת האמריקניים הכתירו כמעט פה אחד את אליזבת וורן כמנצחת הגדולה של הערב, שהייתה המתמודדת היחידה שהשתתפה בדיון ונחשבת מועמדת מובילה לזכייה בהובלת המחנה הדמוקרטי. אליזבת וורן פתחה את העימות עם תשובה שגרפה מחיאות כפיים באולם על שאלה בנושא כלכלה, ואמרה ש"הכלכלה מעולה עבור עשירים, עבור חברות נפט ענקיות, אבל לא עבור האנשים שמתקשים. הכלכלה עושה טוב לחלקים הולכים וקטנים בעשירון העליון של האוכלוסייה".

וורן הייתה גם אחת משני המתמודדים היחידים, לצד ראש עיריית ניו-יורק ביל דה בלאזיו, שהצהירו על תמיכתם בהחלפת ביטוח הבריאות הפרטי בשירותי בריאות ממשלתיים: "יש הרבה פוליטיקאים שאומרים שזה פשוט לא אפשרי, מה שהם באמת אומרים לכם זה שהם פשוט לא ילחמו עבור זה. שירותי בריאות זה זכות בסיסית ואני אלחם עבורה". לעומתה, המתמודדת איימי קלובושר אמרה: "אני פשוט מודאגת מלהעיף חצי מאמריקה מביטוחי הבריאות שלהם בארבע שנים". סנאטור ניו ג'רזי קורי בוקר היה היחיד שלא הרים את ידו כשהמתמודדים נשאלו אם הם ייכנסו מחדש להסכם הגרעין עם איראן שנחתם בשנת 2015 תחת ממשל אובמה.

אחד הרגעים הזכורים שנרשמו בעימות הזה היה כשהמתמודד ג'יי אינסלי התגאה בהישגו בתור "המתמודד היחיד בחדר שהעביר חקיקה שמגנה על זכויות נשים לגשת לטיפולי פיריון דרך ביטוח הבריאות שלהן", ובתגובה קלובושר ירתה לעברו: "יש פה שלוש נשים על הבמה שנלחמו די חזק כדי להגן על זכות הבחירה של נשים".

בזמן הזה הנשיא טראמפ, שיתמודד לכהונה שנייה ב-2020, היה בדרכו לפסגת ה-G-20 ביפן וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "משעמם!". מטעם הקמפיין שלו נמסר שהקמפיין הראה ש"הדמוקרטים מציעים השתלטות ממשלתית קיצונית על החברה האמריקנית שתעלים את החלום האמריקני לכל כך הרבה אנשים שמצליחים להגיע אליו תחת כלכלת טראמפ המתפתחת".

בציוץ נוסף שלו, המשיך הנשיא ללעוג לעימות, והעלה לרשת את התקלה הטכנית שהייתה במהלך השידור, שהביאה להופעה פתאומית של דמותו: "מקצוענים אמיתיים".