ארה"ב חוקרת אם הקורונה הונדס במעבדה בסין: "בוחנים את המצב"

גורמים רשמיים בממשל האמריקני החלו לבדוק את האפשרות שהנגיף פותח בעיר ווהאן, שבה התפרצה המחלה, באופן מלאכותי כניסיון להתחרות באמריקנים. פומפאו: "סין צריכה להתוודות מה באמת קרה"

טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי
טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי | צילום: רויטרס

מגפת הקורונה: גורמים בממשל האמריקני סיפרו הלילה (חמישי) כי ארצות הברית החלה לחקור את האפשרות כי הנגיף הונדס במעבדה בעיר ווהאן, שבה החלה התפרצות המחלה. עם זאת, הגורמים ציינו כי המטרה לא הייתה ליצור נשק ביולוגי, אלא כדי להתחרות ביכולת האמריקנית להתמודד ולזהות וירוסים. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס לדברים ואמר כי ממשלו "בוחן את המצב ביסודיות".

גורמי החקירה האמריקנים מאמינים כי הנדבק הראשון עבד במעבדה שבה פותח נגיף הקורונה, ולאחר שלקה בווירוס הלך לשוק הומה האדם בעיר שבה החלה ההתפרצות. שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, דרש מהממשל הסיני "להתוודות מה באמת קרה" וציין כי הדרך שבה סין תוכל לשתף פעולה עם העולם - היא לתת למדענים להיכנס ולהבין איך המגפה החלה.

בתוך כך, מניין מקרי המוות בארצות הברית הגיע לשיא כאשר 2,371 בני אדם הלכו לעולמם ביממה האחרונה, בכך עלה מספר המתים במדינה ל-30,800. עד כה קרוב ל-645 אלף אמריקנים נדבקו במחלה וכמעט 50 אלף החלימו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ריבלין לגנץ: מעביר את המנדט להרכבת הממשלה לכנסת

גורם ישראלי: נוצרה הזדמנות נדירה להגיע לעסקת שבויים עם חמאס

התרופפות במשמעת במגזר החרדי: תפילות נערכות בניגוד להנחיות

טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי
טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי | צילום: רויטרס

במקביל, בתו של טראמפ, איוונקה, בעלה ג'ראד קושנר - יועצו של הנשיא, ושלושת ילדיהם הפרו את הנחיות הממשל האמריקני ונסעו למשפחתה בניו ג'רזי, כדי לחגוג את חג הפסח. מדוברות הבית הלבן לא נמסרה תגובה.

מוקדם יותר השבוע דווח בסוכנות הידיעות AP, מסמכים פנימיים מצביעים על כך שבכירים בסין הזהירו את הציבור מפני הזן החדש של נגיף הקורונה שישה ימים תמימים לאחר שהם כבר ידעו על קיומו. בימים הקריטיים הללו, העיר ווהאן שהיוותה מוקד עיקרי שת הפרצות הנגיף בסין - אירחה עשרות אלפי אנשים בעיר במסגרת אירועי השנה החדשה בסין, ומיליוני במדינה החלו לטייל לקראת החגיגות.

הנשיא שי ג'ינפינג הזהיר את הציבור ב-20 בינואר, כשכאמור בכירי המדינה הבינו מול מה הם מתמודדים כבר ב-14 בינואר. בזמן הזה יותר מ-3,000 בני אדם כבר נדבקו במחלה. העיכוב במדינה הראשונה שמתמודדת מול הנגיף הגיע בתזמון קריטי של תחילת ההתפרצות. הניסיון של סין לאזן בין אזהרת הציבור לבין מניעת פאניקה - ביסס את המגפה שהדביקה למעלה משני מיליון בני אדם בעולם.

צוות רפואי עורך בדיקות ללגילוי נגיף הקורונה בקליפורניה שבארה''ב
צוות רפואי עורך בדיקות ללגילוי נגיף הקורונה בקליפורניה שבארה''ב | צילום: רויטרס

"זה עצום", אמר אפידימיולוג באוניברסיטת קליפורניה בלואס אנג'לס. "אם הם היו נוקטים בצעדים שישה ימים מוקדם יותר, היו הרבה פחות חולים והמוסדות הרפואיים היו יעילים יותר. הינו יכולים להימנע מהתמוטטות המערכת הבריאותית בווהאן".

מומחים אחרים מנגד טוענים שייתכן שהממשל הסיני חיכה עם ההתרעה כדי לא ליצור היסטריה, ושבנתיים פעל במישורים חשאיים. אבל לפי המסמכים שהגיעו לידי רשת AP, ששת הימים הללו מגיעים בנוסף לכמעט שבועיים שבמהלכם המרכז הלאומי לשליטה במחלות בסין לא תיעד אף מקרה שעלה מהמחוזות במדינה. עם זאת, במהלך הזמן הזה - מאות מטופלים שחלו בנגיף הגיעו לבתי החולים ברחבי המדינה.

לא ברור האם הבכירים במחוזות נכשלו לדווח על המקרים או שבכירים בדרג גבוה יותר לא תיעדו אותם. כמו כן, לא ברור בדיוק מה הבכירים ידעו באותו זמן בווהאן. אבל טוענים אומרים שמה שברור זה ששמירת המידע בסין, מכשולים בירוקרטיים ואי רצון להעביר חדשות רע במעלה שרשרת הפיקוד – כל אלה מנעו אזהרה מוקדמת מפני הנגיף.