מחקר: הקורונה הביאה גל אנטישמיות חדש וייחודי ברחבי העולם

על פי הדוח של מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב, שמסתמך על מאות דיווחים בעיקר מארה"ב ומהמזרח התיכון, לגילויי האנטישמיות החדשים יש מכנה משותף - האשמת היהודים ומדינת ישראל בהפצת המגפה

זמן צפייה: 04:01

דוח מיוחד של מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב, שמסתמך על מאות דיווחים ממוקדים שונים בעולם שהתקבלו בחודשים מארס עד יוני, מעלה היום (שלישי) כי מגפת הקורונה הולידה גל חדש וייחודי של אנטישמיות ברחבי העולם.

על פי הדוח, גל האנטישמיות החדש כולל מגוון עלילות ולכולן מכנה משותף: היהודים ומדינת ישראל אשמים בהפצת המגפה ומרוויחים ממנה. רוב המקרים מוצאים ביטוי ברחבי אירופה, צפון ודרום אמריקה, וכן בעולם המוסלמי. יתרה מזאת, מחקר באוניברסיטת אוקספורד העלה כי 19.1% מהציבור באנגליה מאמינים שהיהודים גרמו להתפרצות המחלה.

עוד עולה מהדוח כי יש במקרים אלו שיבה לאנטישמיות קלאסית, שכוללת תיאוריות קונספירציה לצד עלילות דם. יש לציין כי אנטישמיות הקורונה מופצת בעיקר על ידי אנשי ימין קיצוני, נוצרים אולטרה-שמרנים ואסלמיסטים בכלי התקשורת שלהם וברשתות החברתיות. אסלמיסטים אף מתארים את מדינת ישראל כנגיף COVID-1948 – שנת הקמתה של המדינה, וקובעים שזהו הנגיף המסוכן ביותר לאנושות, ומאשימים אותה בשימוש בנגיף כתחמושת נגד הפלסטינים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הירי בסלומון טקה: השוטר הנאשם שחזר את המקרה בזירה

מהומות מול הבית הלבן: מפגינים ניסו להפיל פסל של נשיא לשעבר

מים מסוכנים: באילו צימרים ומלונות יש זיהום בג'קוזי ובאמבטיה?

האשמת העם היהודי בהפצת מגפת הקורונה
האשמת העם היהודי בהפצת מגפת הקורונה | צילום: חדשות 13

פרופסור דינה פורת, ראש מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב, אמרה כי "מוטיבים משותפים אלה מהווים המשכיות להאשמות אנטישמיות מדורות ומאסונות עולמיים קדומים, ויוצרים שוב את דמות היהודי המוכרת מכבר.

"עם זאת, האנטישמיות מתוצרת הקורונה היא אינטנסיבית יותר ועוצמתית יותר, נמשכת ברצף כמה חודשים, ומעידה על רמה גבוהה של חרדה ופחד בקרב אוכלוסיות רבות. למרות זאת, יש לראות את המצב בהקשר הכללי, והוא, שגם אחרים מואשמים בהפצת הנגיף: קודם כל הסינים, אנטנות הדור החמישי, והרשויות שכביכול אינן עושות די. ארצות מסתגרות בגבולותיהן, כל זר חשוד, ואין יותר הגירה מבחוץ".

ד"ר ג'ובאני קאר הוסיף: "אסונות עולמיים כבר יוחסו ליהודים ולישראל וסביבם התפתח שיח אנטישמי, כמו תיאוריות הקונספירציה לפיהן הציונים אחראיים לנפילת התאומים, או הדיווחים הכוזבים שחיילים ישראלים קוצרים אברים מגופות של פלסטינים".

אנטישמיות קורונה
אנטישמיות קורונה | צילום: חדשות 13

"הגל הנוכחי של אנטישמיות הינו חסר תקדים משום שהתפשט באמצעות הרשתות החברתיות במשך זמן קצר סביב משבר הקורונה והתחלף במהירות לשיח אחר על פי השינויים החברתיים והפוליטיים - ממשבר הקורונה למשבר החברתי על רקע הגזענות בארצות הברית חלפו ימים ספורים, אבל השיח האנטישמי נוכח באותה עוצמה והגורמים האחראיים להפצתו התאימו נרטיבים אנטישמיים להקשר החברתי המשתנה".

בין היתר, האנטישמיות מתבטאת בראייתם של יהודים חרדים, בעיקר בארצות הברית, כמפיצי הווירוס, מפני שאינם שומעים לתקנות, ורואים עצמם מחוץ לחוק המחייב את כולם. אם הם נדבקים - זה משום שהם דחו את תורתו של ישו בשעתו וצלבו אותו.

דוגמא נוספת היא גרסה מודרנית של "הפרוטוקולים של זקני ציון": היהודים שואפים תמיד להשתלט על העולם, והפעם יעשו זאת על ידי הפצת הנגיף המערער את הכלכלה והחברה, והכנת חיסון ותרופה שיימכרו בעולם כולו ברווח עצום. כמו כן, באיראן ובטורקיה מופצות טענות לפיהן הציונים, בשיתוף עם ארצות הברית, הם מקור המגפה, וירוויחו ממנה כאשר במזרח התיכון ימותו מוסלמים באלפיהם, ואיראנים בפרט.

אנטישמיות קורונה
אנטישמיות קורונה | צילום: חדשות 13

פרשנויות נוספות בשיח המוסלמי רואות בנגיף הקורונה עונש ל"אויבי האסלאם", הכוללים מגוון רחב של אומות. התעמולה האיראנית האנטי-ישראלית והאנטישמית מופצת גם לקהל דרום אמריקני דרך ערוצי טלוויזיה בספרדית.

נוסף על כך, האשמה מתמדת של ישראל וצה"ל בהפצה בכוח של הנגיף בקרב הפלסטינים, ובמיוחד בקרב האסירים בבתי הכלא הישראליים, וזאת מבלי להתייחס כלל לעובדות, לפיהן עד כה נפטר רק אדם אחד מקורונה ברשות הפלסטינית ובעזה.

ביטוי נוסף לאנטישמיות הוא עיוות מושגים הקשורים לשואה בשלל דרכים: הגבלות הקשורות למדיניות בלימת הקורונה מושוות למדיניות של המשטר הנאצי, הסגר נמשל לסגר בגטאות, והשחרור ממנו נקשר לסיסמה "העבודה משחררת". לא זאת בלבד, הביטוי "לא מחוסן" מופיע במקום המילה "יהודי" באמצעות הטלאי הצהוב שעונדים המפגינים נגד מדיניות חיסון כדי לרמוז שמי שאינו מחוסן גורלו דומה לזה של יהודי נרדף בגרמניה הנאצית ומי שכועס על מתנגדי החיסונים רואה אותם כמפיצי מחלות כמו היהודים. התופעה התרחבה, עד כדי כך שבמינכן אסרו על טלאי צהוב בהפגנות.

אנטישמיות קורונה
אנטישמיות קורונה | צילום: חדשות 13

בנוסף, הביטוי "HOLOCOUGH" – שילוב של שואה עם שיעול נפוץ ברשתות החברתיות ובמיוחד בקרב הנאו-נאצים ופעילי העליונות הלבנה. לפי פרשנות מסוימת, השיעול הוא אמצעי שנוקטים יהודים כדי להזיק לגזע הלבן. הספקנים טוענים כי אין כלל מגפה והמתרחש הוא חלק ממזימה יהודית-ציונית לשלוט על העולם.

לאחר רצח גורג' פלויד בארצות הברית, תפסו מטיבים אנטישמיים נוספים את מרכז הבמה, וביניהם האשמה שסוחרי העבדים ששלחו את השחורים לאמריקה היו יהודים, שמשטרת ישראל מאמנת את משטרת ארצות הברית ולכן היא אכזרית וגזענית, ושהשחורים והפלסטינים חולקים גורל קשה דומה.

אנטישמיות קורונה
אנטישמיות קורונה | צילום: חדשות 13
אנטישמיות קורונה
אנטישמיות קורונה | צילום: חדשות 13