בית הנבחרים האמריקני אישר הכרה ברצח העם הארמני

התמיכה בהחלטה שהתקבלה בוושינגטון התחזקה בשבועות מאז פלישת טורקיה לשכנתה מדרום, בעיקר בקרב הדמוקרטים: "החלטה ראויה בצל הטיהור האתני שמבצעים הטורקים בסוריה"

האפיפיור פרנסיס מבקר באנדרטה לזכר קורבנות רצח העם הארמני
האפיפיור פרנסיס מבקר באנדרטה לזכר קורבנות רצח העם הארמני | צילום: רויטרס

בית הנבחרים האמריקני העביר אמש (שלישי) החלטה להכיר בטבח שביצעה האימפריה העות'מנית (כיום טורקיה) בעם הארמני ב-1915, במהלכו נרצחו כמיליון וחצי בני אדם. ההחלטה עברה ברוב מכריע של 405-11. התמיכה בהחלטה שהתקבלה בוושינגטון התחזקה בשבועות מאז פלישת טורקיה לסוריה, בעיקר בקרב חברי המפלגה הדמוקרטית.

חבר הקונגרס ויו"ר ועדת המשפטים, אדם שיף, התייחס להחלטה שעברה ואמר: "מדובר בהחלטה ראויה, בצל העובדה שהטורקים מעורבים פעם נוספת בטיהור אתני – הפעם נגד הכורדים החיים לאורך גבול טורקיה-סוריה".

שר החוץ הטורקי התייחס להחלטה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "חוגים שיחשבו כי זו הדרך לנקמה - טועים. ההחלטה המבישה בקרב אלה המנצלים את ההיסטוריה בפוליטיקה, בטלה ומבוטלת עבור ממשלתנו ואנשינו".

עוד בחדשות 13:

טראמפ: "הפסקת האש בסוריה נשמרת – אסיר את הסנקציות על טורקיה"

רוסיה וטורקיה הגיעו להסכם: הכורדים ייסוגו 30 ק"מ מהגבול

רוסיה: ארה"ב סייעה להבריח נפט מסוריה • תיעוד

הקונגרס האמריקני
הקונגרס האמריקני

ההחלטה שעברה אמש הייתה יוזמה בין מפלגתית, אך משמעותה אינה מחייבת. זוהי אינה הפעם הראשונה שבית המחוקקים האמריקני מעביר החלטה להכיר בטבח – גם ב-1984 התקבלה החלטה דומה בקונגרס.

כאמור, בשנת 1915, במהלך מלחמת העולם הראשונה, פתחה האימפריה העות'מנית ברצח עם שיטתי, שהתאפיין במעשי טבח, גירוש המוני וצעדות מוות בתנאים שנועדו להביא למותם של המגורשים. על פי הערכות, כמחצית האוכלוסייה הארמנית, כמיליון וחצי איש – בהם בעיקר נשים, ילדים וקשישים שלא גויסו למאמץ המלחמתי, נרצחו בשטחי האימפריה עד 1923.

Dddqkc
הפצצה טורקית נגד הכורדים בגבול סוריה

המבצע הטורקי בסוריה נמשך

בסוף השבוע אמר גורם במשרד הביטחון האמריקני כי בכוונת ארצות הברית לתגבר עמדות של הצבא האמריקני בצפון סוריה, זאת לטענתו במטרה להגן על שדות נפט שנמצאים באזור על מנת שאלו לא ייפלו לידי דאע"ש או לידיהם של "שחקנים מערערי יציבות אחרים".

"ארצות הברית מתחייבת לתגבר את עמדותיה הצבאיות בסוריה עם נכסים צבאיים נוספים", כך לשון ההודעה. הגורם לא פירט בנוגע לנכסים שבכוונתם להשתמש, אך ההצהרה הזו היא סימן ברור שארה"ב לא רק שינתה את התוכניות שלה לבצע נסיגה מוחלטת מסוריה, אלא שהיא עלולה גם להוסיף יכולות חדשות כדי לחזק את הכוחות האמריקנים שנותרו במדינה.

בשבוע שעבר, ימים לאחר שהודיע כי יוציא מצפון-מזרח סוריה כאלף חיילים, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ סיפר לעיתונאים כי למרות שרצה להוציא את כל הכוחות האמריקניים מסוריה, הוא השאיר בבסיס בדרום-מזרח המדינה כ-200 חיילים - לבקשתן של ישראל וירדן. לפי גורמים רשמיים, רוב הכוחות שיצאו מסוריה יעברו לעיראק.