לאחר קבלת מיליוני דולרים מארה"ב: כך קרסה עסקת מכונות ההנשמה

גיא פלג וירון אורן-פינס קיבלו ממדינת ניו יורק סכומי עתק תמורת מכונות טיפוליות לחולי קורונה, אך לבסוף לא הצליחו לספק אותן. "חיפשו דרך למזער נזקים" • הסתבכות הישראלים בארה"ב, חלק ב'

זמן צפייה: 09:50

לאחר ששני הישראלים, גיא פלג וירון אורן-פינס, קיבלו ממדינת ניו יורק עשרות מיליוני דולרים במזומן תמורת מכונות הנשמה לחולי קורונה, שאותן הם לא הצליחו לספק בפועל, הגיעה הקריסה הכואבת של העסקה - וההשלכות שבעקבותיה.

כל מכונות ההנשמה לכאורה היו מוכנות להטסה לארה"ב, והשלמת העסקה שתהפוך את פלג-פינס למולטי-מיליונרים. אבל אחרי שירון העביר תשלום ראשון למפעל בסין בסך 10 מיליון דולרים, משהו פתאום השתבש. הוא המתין בבנק שעות עד שבסוף ניגשים אליו הפקידים ואמרו לו: "אדוני, אין אפשרות להעביר את הכסף - החשבון שלך הוקפא, כי הוא נמצא תחת חקירה". בגלל המתיחות בין ארצות הברית לסין, העברת מיליוני דולרים מחשבון בקליפורניה לבייג'ינג הדליקה אוטומטית נורה אדומה בבנק האמריקני שהקפיא מיד את הכסף.

לישראלים לא נותרת ברירה אלא לפנות במכתב בהול למדינת ניו יורק, שם הם דיווחו על הקפאת החשבונות שמוגדרת בעיה רצינית ודרשו מהממשל סיוע בפתרון העניין. יום אחד חולף וירון התריע שוב: "החשבון בסניף 'וולס פארגו' חייב להשתחרר מיד אחרת נאבד את מכונות ההנשמה". "הפסיביות שלהם ואי-מתן תשובות לבנק זה מה שהחזיק את הכסף נעול", אמר גיא. "אם היו אומרים לבנק 'אנחנו מכירים את החבר'ה האלה, עשינו איתם הסכם, הבית הלבן הפנה אותם אלינו' - הכול היה נפתר".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"מרחץ דמים": הישראלי שהסתבך ב"פרשת מכונות ההנשמה" מדבר

"הרשיתי לעצמי להזיל דמעה": חיים כהן על האישור לפתיחת המסעדות

השרב הגדול: נשבר שיא כל הזמנים בצריכת חשמל בישראל

גיא פלג, הואשם בעוקץ מכונות הנשמה
גיא פלג, הואשם בעוקץ מכונות הנשמה | צילום: חדשות 13

אלא שבינתיים בארצות הברית כיוון הרוח כבר מתחיל להשתנות. גיא הסביר כי האמריקנים ביקשו 40 אלף מכונות, וטען כי זו "כמות בדיונית". הוא הוסיף כי "הם לא היו צריכים את הכמויות האלה, הבינו שהם הגזימו בהזמנה המקורית וחיפשו דרך למזער את הנזק".

כשדועכת בהלת מכונות ההנשמה נראה שלמדינת ניו יורק כבר לא דחוף לקבל את המשלוח משני היזמים. באווירה החדשה אף אחד שם לא בדיוק יוצא מגדרו כדי להקל על התסבוכת של פינס ופלג. אבל בשלב הזה כבר ברור שצמד הישראלים נותר לבד בקו שבין סין לארצות הברית.

על שפת התהום נשארה לשניהם הזדמנות אחת אחרונה - ממדינת ניו יורק עונים: "קיבלתם 10 מיליון דולרים, כדי להוכיח את עצמכם תביאו לנו מכונות סכום זה". אז גיא הדגיש כי "הגשנו להם אישור מאל על שאנחנו מוכנים לצאת אליהם ושיש מכונות שנמצאות בשדה התעופה מוכנות להמראה מסין לתל אביב ומשם לארצות הברית. אבל יום למחרת היא התקשרה לירון ואומרת לו  'אנחנו מבטלים את ההזמנה'".

ירון אורן פינס וגיא פלג
ירון אורן פינס וגיא פלג | צילום: חדשות 13

במדינת ניו יורק ביטלו את ההזמנה ודרשו לקבל את הכסף בחזרה. הם מתווכחים על 10 מיליון הדולר האחרונים שקיבלו מהמדינה ועדיין נמצא ברשותו של אורן-פינס. צמד היזמים שחלמו על עסקת חייהם בחסות הקורונה נותרו עכשיו עם חובות של עשרות מיליוני דולרים לסינים בלב הסערה התקשורתית.

יש לציין כי למרות ההסבר המפורט, ההתנהלות של פינס ושל פלג מעוררת שאלות לאורך כל הדרך: איך מזמינים ממפעל בסין מכונות הנשמה בעשרות מיליונים בלי לקבל ביטחונות כלשהם מהממשל בניו יורק או אפילו חוזה מסודר? מאיפה האומץ, אולי החוצפה, של שני יזמים אנונימיים לגמרי לשים את עצמם כמעין מתווכים בין שתי מעצמות כל כך מסוכסכות כמו ארצות הברית וסין? האם זה יכול היה, עם טיפת מזל, באמת להצליח או שחותמת של התרסקות הטביעה את עצמה על העסקה מראש?