"ישראל זה הבית": הישראלים שהתגוררו בחו"ל - וחזרו בגלל הנגיף

מנתוני משרד העלייה והקליטה, בחודשים מאי ויוני הגיעו לישראל 1,372 תושבים חוזרים - כאשר באותה תקופה אשתקד באו כ-850. "בתקופה הזאת הכול מתבהר לך, שאין כמו המשפחה"

זמן צפייה: 02:59

אלפי ישראלים שחיו בחו"ל חזרו לארץ מאז פרוץ מגפת הקורונה. רבים מהם מניו יורק, שמאז ומעולם הייתה מוקד לישראלים שחיפשו בה את מזלם. אלא שבגלל הנגיף העיר נעצרה ורבים מהם חוזרים עכשיו הבייתה. במשך שמונה שנים משפחת סגל-פריז חיה את החלום האמריקני. ליהי הגיעה לניו יורק כדי ללמוד עיצוב תכשיטים, ושם פגשה את ניר. לפני שמונה שנים הם נישאו והולידו שני ילדים, עסקיהם שגשגו - עד שהגיעה הקורונה והמציאות השתנתה בבת אחת והם החליטו לחזור לישראל.

"לא יצאנו מהבית מאז מרץ. הכול נעצר", מספרת ליהי. "לא נעים להיות ברחוב, אף אחד לא יוצא החוצה, האנרגיה היא פשוט כזאת שהרבה מאוד אנשים פשוט בחרו לעזוב". לפני קצת יותר משבועיים הם נחתו בנמל התעופה בן גוריון. אחרי שסיימו את תקופת הבידוד הם מחכים בקוצר רוח להתחיל בחייהם החדשים. "בתקופה הזאת הכול מתבהר לך, שאין כמו המשפחה וישראל זה הבית שלך בסופו של דבר". גם שלי ויניב קליש שחיים בניו יורק מתכננים לעלות לארץ. שלי שנולדה בלוס אנג'לס, עלתה לישראל וחיה כאן שבע שנים לפני שחזרה לארה"ב, והכירה את בעלה יניב שנולד בישראל. "ניו יורק, מה שהיא עכשיו, זה לא ניו יורק שאנחנו חיינו בה", ציינה שלי.

משפחת סגל פריז
משפחת סגל פריז | צילום: חדשות 13

על פי נתוני משרד העלייה והקליטה, בחודשים מאי ויוני הגיעו לישראל מכל העולם 1,372 תושבים חוזרים, באותה תקופה בשנה שעברה הגיעו לכאן 858. גם במספר הישראלים שהחלו בתהליך החזרה לארץ חלה עלייה, 922 בחודשיים האחרונים לעומת 561 בתקופה המקבילה ב-2019. רעות רונן-נתנאל היא בעלת עסק לליווי משפחות וחברות שעושות רילוקיישן לארה"ב ובעצמה מתגוררת בניו יורק כבר שמונה שנים. גם היא מעידה שלא מדובר ביחידים אלא בתופעה של ממש, ולמעשה בתקופת הקורונה עברה לעבוד עם מי שמבקשים לחזור לישראל: "הקלפים נטרפו, יותר ויותר משפחות עושות 'חשב מסלול מחדש'. הבית בסופו של דבר זה כאן. אני לא חושבת שאני זוכרת אי-פעם תקופה כזאת שאתה שואל כאלה שאלות קריטיות לגבי עתיד המשפחה".

ניו יורק היא אחד ממוקדי הקורונה הקשים בעולם. אמנם בימים אלה חלה ירידה ניכרת במספר החולים והמתים בעיר אבל זאת הודות להסגר הנוקשה שפגע פגיעה אנושה בכלכלה שממנה היא מתקשה להתאושש. "ניו יורק לא תהיה אותה ניו יורק בשלוש השנים הקרובות לדעתנו, מבחינת עבודה, מבחינת וייב. ישראל זה ישראל ואי אפשר להשתוות לה", טוענת ליהי. החשש מהעתיד הכלכלי ומגל שני קשה יותר מגביר אצל לא מעט ישראלים גם את הרצון להיות בתקופה הלא יציבה הזאת ליד החברים והמשפחה.