בחירות בקנדה: ג'סטין טרודו ניצח - ימשיך לקדנציה נוספת

המפלגה הליברלית של רה"מ המכהן זכתה במרבית הקולות למרות הירידה בפופולריות שלו. עם זאת, היא תאלץ ככל הנראה להשיג תמיכתן של מפלגות נוספות ולהקים ממשלת מיעוט

זמן צפייה: 03:42

לאחר ספירת רוב הקולות, נראה כי ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, בדרך לקדנציה נוספת. המפלגה הליברלית שבהובלתו צפויה להשיג את מספר המושבים הגבוה ביותר בממשלה, אם כי נראה שבניגוד לבחירות הקודמות אין בידם רוב קואליציוני ועל מנת לשמור על השלטון יהיה עליהם להשיג תמיכה ממפלגות אחרות וייאלצו ככל הנראה להקים ממשלת מיעוט.

"נעבוד קשה עבורכם ועבור משפחותיכם", אמר טרודו בנאום הניצחון שלו. הוא התייחס לשינוי האקלים העולמי – אחד הנושאים המרכזיים שבהם הבטיח לפעול: "אנחנו יודעים שיש עוד הרבה עבודה לעשות, אבל אני נותן לכם את המילה שלי - נמשיך במה שהתחלנו. תמיד אפשר לעשות טוב יותר". לבסוף אמר טרודו: "אנו תמיד נעמיד את המדינה הזו ואת תושביה במקום הראשון".

ראש ממשלת קנדה טרודו מתנצל על פגיעה בחברת פרלמנט
ראש ממשלת קנדה טרודו מתנצל על פגיעה בחברת פרלמנט | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בירך את טרודו על הזכייה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מצפה להמשך העבודה איתך ולפעול לטובתן של שתי המדינות שלנו".


טרודו, שנחשב לפופולארי מאוד בתחילת הכהונה שלו ב-2015, ספג זעזועים פוליטיים רבים בקדנציה הראשונה שלו, שהייתה גם נגועה במספר שערוריות. רק לפני כחודש הוא נאלץ להתנצל פומבית לאחר שתמונה שלו משנת 2001 שבה הוא נראה מחופש כאשר פניו צבועות בשחור עוררה סערה במדינה.

ג'סטין טרודו מחופש לאדם שחור
ג'סטין טרודו מחופש לאדם שחור | צילום: מגזין TIME

לקראת הבחירות, חששו חברי מפלגתו כי יפסידו לקונסרבטיבים בראשות אנדרו שיר. עם זאת, הקולות שנספרו עד כה מראות כי המרוץ בין הליברלים לקונסרבטיבים איננו צמוד כפי שחזו מספר סקרים במהלך קמפיין הבחירות.

ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה, מצביע בבחירות לראשות הממשלה
ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה, מצביע בבחירות לראשות הממשלה | צילום: רויטרס

אחת האפשרויות הסבירות שניצבות בפני טרודו היא לצרף לממשלתו את המפלגה הליברלית החדשה (NDP) הממוקמת משמאל למפלגתו. ועל אף שמספר המושבים שהיא צפויה לקבל נמוך משמעותית מבבחירות 2015, המפלגה תהיה בעל השפעה מכרעת על ממשלתו הבאה של טרודו.

ההיסטוריה אינה מנבאת כהונה נוחה לטרודו, ועל פי הסטטיסטיקה ממשלות מיעוט בקנדה שורדות פחות משנתיים.