מהטבח במחנה ועד הירי בבית הכנסת: החרפת האלימות בימין הקיצוני

המתקפה בפרברי סן דייגו ממחישה את המגמה הגוברת של מעשי השנאה ברחבי העולם, ובעיקר בארה"ב. במרבית המקרים הרוצח מותיר צוואה אלקטרונית ובה תעמולה נאצית טיפוסית ויוצא למסע הרג חסר שליטה

זמן צפייה: 01:15

המתקפה בפרברי סן דייגו ממחישה מגמה גוברת של ימין קיצוני אלים שתוקף ברחבי העולם ובעיקר בארה"ב. הרוצח שביצע את אירוע הירי ביום שבת בקליפורניה ניסה להצית מסגד קודם לכן, ואמר שההשראה לכך הייתה הטבח ההמוני שבוצע במוסלמים במסגדים בניו זילנד, על ידי ברנטון טרנט.

טרנט עצמו הזכיר את הרוצח ברייביק, שעשה את הטבח ההמוני במחנה קיץ של תנועת העבודה בנורבגיה לפני כשמונה שנים. האירוע בקליפורניה קרה חצי שנה בלבד אחרי הטבח בבית הכנסת "עץ החיים" שבפיטסבורג, שבו נרצחו 11 מתפללים יהודים. הדמות הנערצת על רוצחי הימין הקיצוני הלבן האמריקני הוא דילן רוף שרצח תשעה בני אדם בכנסייה בצ'רלסטון ב-2015.

לעיתים קרובות הרוצחים מותירים מאחוריהם צוואה אלקטרונית ובה תעמולה נאצית טיפוסית: "האויבים הם יהודים, ליברלים, שחורים, מוסלמים, הממסד הפוליטי האמריקני ועוד". הצוואה מופצת בפורומים של גזענות לבנה ומהווה השראה למעשים נוספים שקל יחסית לבצע במקומות שבהם חוקי נשק מקלים, כמו ארה"ב.

ג'ון ארנסט, מבצע הירי בבית חב''ד בסן דייגו, קליפורניה | צילום: החדשות 13

כאמור, אישה אחת נרצחה ושלושה נוספים, בהם ילד, נפצעו ביום שבת באירוע ירי שהתרחש בבית חב"ד בעיר פוויי שבדרום קליפורניה. האישה פונתה תחילה לבית החולים במצב אנוש, שם נאלץ הצוות הרפואי לקבוע את מותה. ראש העיר קליפורניה אישר כי מדובר בפשע שנאה, שהתרחש בשעה 11:30 (שעון ארה"ב), כחצי שעה לאחר שבמקום התקיים אירוע קהילתי לסיום חג הפסח.

היורה, צעיר בן 19, התקשר בעצמו למשטרה כדי לדווח על המעשה, ונעצר ברכבו ללא כל התנגדות באזור האירוע, זמן קצר אחריו. החשוד הגיע למקום בלבוש שחור כשהוא חובש קסדה, וביצע ירי מאקדח. עם זאת, ייתכן ונמנע אסון גדול יותר, שכן על פי דיווחים, ברשות היורה היה גם M-16 ומחסניות רבות. מחקירת האירוע עולה כי איש ביטחון שהיה באזור שלא בתפקיד, ניסה לירות במפגע טרם נמלט, אך פגע ברכבו בלבד. שריף העיירה ציין כי ארנסט נחקר בחודש שעבר בחשד להצתת מסגד, אולם אין לו עבר פלילי. על פי דיווחים מקומיים, הוא פרסם ברשתות החברתיות מניפסט אנטישמי, וייתכן כי הושפע מהטבח שאירע במסגדים בניו זילנד.

חורי קליעים בעקבות הירי בבית הכנסת
חורי קליעים בעקבות הירי בבית הכנסת | צילום: החדשות 13

ארנסט הואשם בסעיף אחד של רצח מדרגה ראשונה ושלושה סעיפים של ניסיון לרצח. מהמשטרה נמסר כי אין אינדיקציה שארנסט היה חלק מקבוצה וכי החוקרים מאמינים שהוא פעל לבדו.

הנשיא טראמפ כינה את הירי "פשע שנאה" וכתב כי "מחשבותיי ותפילותיי נשואות לנפגעים, אלוהים יברך את כולכם. חשוד נתפס. רשויות אכיפת החוק עשו עבודה נהדרת". שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הוסיף כי "ליבי נשבר כששמעתי על הירי. זה מעשה אנטישמי נבזה, ביום האחרון של חג הפסח. מקווה שמשפחת ההרוגה והקהילה היהודית לא תדע עוד צער".