מזרק מזוהם ותאי חזיר: הספרון שמעודד יהודים בארה"ב שלא להתחסן

בקהילה החרדית בניו יורק הופץ עלון שבו מופיע מידע שקרי על חיסונים. מולו ניצב ספרון מתחרה שמנסה להיאבק בתופעה, בעקבות התפרצות החצבת במדינה: "זה לא גורם לאוטיזם"

ספרון שמופץ בקרב הקהילה החרדית בברוקלין, ניו יורק, ומעודד הורים שלא לחסן את ילדיהם, גרם לאיגוד האחיות החרדיות להילחם בתופעה – ולעודד התחסנות. זאת ברקע התפרצות מחלת החצבת, לראשונה ב-30 השנים האחרונות.

הספרון שמעודד אי התחסנות מופץ על ידי קבוצה שנקראת "הורים למען חינוך עבור בריאות ילדינו". תוכנו נראה מדעי, אך מלא בציטוטים שקריים. בין האיורים בספרון, מוצג מזרק חיסונים מלא בין היתר בתאי חזיר וקוף, תאי עובר מת, אלומיניום וכספית. כשמעליו נכתב בהטעייה מכוונת כי הוא אושר ע"י מנהל המזון והתרופות האמריקני. זאת בניסיון לעורר את חששם של ההורים בנוגע לצורך בחיסונים.

בקהילה מבודדת כמו זו, הורים סומכים יותר אחד על השני מאשר על מקורות מידע מוסמכים, גם בנוגע לאופן הטיפול בילדיהם, ולכן הם מעבירים את ספרון המידע השקרי ביניהם. סיבה נוספת שגורמת לפופולריות של הספרון מתייחסת לכך שמדובר בקבוצה סגורה שמתנגדת לקבלת מידע מגורמים חיצוניים. זאת שבמקביל מתנהל ויכוח עיקש בנוגע להיתר לחסן ילדים, בהתבסס על ההלכה.

על אף העובדה שמחלות כגון חצבת, אדמת וחזרת נעלמו כמעט מיד לאחר פיתוח החיסונים, הספרון מאשים את הפופולריות של החיסונים בשל הפצת פחד באמצעות התקשורת, ומחזק את הקביעה כי ההורים הם היחידים שיכולים לקבל החלטות טובות עבור ילדיהם.

איגוד האחיות החרדיות בברוקלין החליט להילחם בתופעה וליצור ספרון מקביל, שיילחם בהפצת השקרים בקהילה שלהן. האיגוד מתייחס לספרון המקורי בתור "תעמולה עבור הורים, כדי שיוכלו להאשים את החיסונים בהתפרצות החצבת". איגוד האחיות החליט להיאבק בנטייה של הורים להפיץ מידע מפה לאוזן, ובספרון החדש, שדומה בסגנונו לקודם, הן מסבירות את חשיבות החיסונים.

בספרון מוצגים איורים שמפריכים את הטענות השקריות. באחד האיורים ניתן לראות אמא עם תינוק על זרועה שואלת רופא "האם חיסונים גורמים לאוטיזם?" ואת התגובה הנחרצת של הרופא: "לא, מדובר בשקר!. חיסונים לא גורמים לאוטיזם". כמו כן, ישנה התייחסות גם לספרון המקורי, כשהאם מסבירה לרופא כי קראה על כך בעלון המדובר, כשתגובתו של הרופא הייתה נחרצת יותר: "מי נתן לך את זה? תפסיקי לקרוא כל כך הרבה".

התפרצות החצבת מורכבת מכמה מוקדים מרכזיים ברחבי ארצות הברית, ומאפייניה בדרך כלל קשורים באופן חזק לקהילות דתיות וכן לקהילות מהגרים, שנובעת כאמור, בין היתר, מחוסר האמון עם גורמים חיצוניים ומהרגלים חברתיים. ספרון האחיות מכוון באופן ישיר לקהילה היהודית, ומזכיר את חשיבות החיים ושלמות הגוף באמונה היהודית.