כדי להגדיל המכירות: שיחד רופאים שירשמו תרופות ממכרות לחולים

ארה"ב: ג'ון קאפור, מייסד חברת תרופות, הורשע שחבר לאנשי רפואה כדי שאלו ירשמו למטופלים משככי כאבים שלעתים כלל לא נזקקו להם. עוד הורשע המיליארדר לשעבר בהטעיית חברות ביטוח

ג'ון קאפור, מנהל חברת Insys Therapeutics | צילום: רויטרס

ארה"ב: מייסד של חברת "Insys Therapeutics", ג'ון קאפור, ועוד ארבעה משותפיו, הורשעו אמש בחבירה ומתן שוחד לרופאים, על מנת שאלו ירשמו למטופליהם משככי כאבים ממכרים - לעתים למטופלים שכלל לא נזקקו להם.

המיליארדר לשעבר, שייסד את החברה בשנת 1990 והפך אותה לחברה בשווי מיליארדי דולרים, נמצא אשם בחלקו במקרה. חבר המושבעים מצא שקאפור גם הטעה חברות המספקות ביטוחי בריאות בנוגע לצרכי הלקוחות שלהם במשככי כאבים, על מנת להגדיל את המכירות של תרסיס שנחשב לחזק פי מאה ממורפיום, ובדרך כלל נרשם למקרים חמורים מאוד של טיפול בכאבים - לדוגמה לחולי סרטן.

עשרות אלפי ישראלים חיים עם התמכרות למשככי כאבים

סכנת משככי הכאבים: 3 מתו מהסנפת מדבקה לטיפול בחולי סרטן

התרסיס לשיכוך כאבים
התרסיס לשיכוך כאבים | צילום: רויטרס

במהלך המשפט, שנמשך כעשרה שבועות, בית המשפט הציג בין היתר סרטון שנועד להסביר לעובדים כיצד להגדיל את המכירות של התרסיס. קאפור ושותפיו יכולים לעמוד בפני 20 שנות מאסר.

בארה"ב, עשרות אלפי מקרי מוות נגרמו בעקבות שימוש יתר בסמים אופיאטים כגון קודאין, מורפיום, וכד'. רק לפני כשנתיים, נשאי ארה"ב טראמפ הכריז כי ההתמכרות למשככי כאבים בקרב אזרחים אמריקנים היא "משבר לאומי". לכן, מאסרו מוגדר כניצחון לממשלה האמריקנית, שסימנה לה ליעד לעצור את המשבר ולמצוא חברות שתורמות להחרפתו. קאפור הפך להיות מנהל חברת התרופות הראשון שהורשע במקרה הקשור ל"משבר משככי הכאבים" במדינה.