"נעלם מעל פני האדמה": בחזרה למצוד אחר הטרוריסט המסוכן בעולם

אלפי אנשי ביון עבדו במשך עשור ותקציבי עתק הושקעו למטרה אחת - לנקום במחבל המבוקש ביותר אי פעם, האחראי למותם של אלפים באסון התאומים. "עד היום אנשים הולכים אחרי הרוח והתפיסה שלו"

זמן צפייה: 14:07

אמריקה לא הייתה מוכנה לפיגוע הטרור הגדול ביותר בהיסטוריה, שקרה על אדמתה ב-11 לספטמבר 2001, כאשר 19 מחבלי ארגון הטרור אל-קאעידה השתלטו במקביל על ארבעה מטוסים בשמיים. שניים מהם התרסקו על בנייני התאומים במנהטן, השלישי על הפנטגון והרביעי שיועד לקונגרס, התרסק מעל שדה בפנסילבניה לאחר שהנוסעים השתלטו על המחבלים. משאבי עתק - הן בכוח אדם והן בכסף, הושקעו בניסיון למצוא את המחבל האחראי - אוסאמה בן לאדן.

"לארה"ב לא היה בהתחלה סימן, אפילו קלוש, לגבי מקום הימצאו", סיפר דני יתום, לשעבר ראש המוסד. ואם לא די בכך, בן לאדן שחרר מדי פעם קלטות שבהן הזהיר את המערב באופן פרובוקטיבי, ועודד והלהיט את מאמיניו ותומכיו - כשאיש אינו יודע איפה הוא מסתתר. "בסי-אי-איי הקימו צוותים ייחודיים שמתמחים בבן לאדן. עשו עבודת נמלים והגיעו לרמה של היכרות מאוד אינטימית עם היעד, שפשוט נעלם מעל פני האדמה", אמר נדב זאבי, לשעבר קצין מודיעין במבצעים מיוחדים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

דגלי חמאס הונפו בהר הבית: "מחכים לפקודה" • תיעוד

טרור בלוני התבערה: שבע שריפות פרצו בעוטף עזה

לשכת בן גביר תפונה משייח ג'ראח – שוטרים יוצבו בבתי היהודים

נשיא ארצות הברית במהלך המבצע לחיסול בן לאדן
נשיא ארצות הברית במהלך המבצע לחיסול בן לאדן | צילום: Pete Souza, הבית הלבן

בן לאדן הסתתר במתחם הנבנה עבורו מבעוד מועד בעיר שקטה בשכונה של מעמד הביניים בפקיסטן. ייתכן והיה ממשיך בכך, אם לא פריצת הדרך שהושגה באמצעות טעות שעשה מקורבו - אל כוויתי.

"הוא עשה טעות והרים טלפון. הוא התקשר והסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית, קלטה את השיחה הזאת וסגרה עליו", אמר יתום והוסיף: "הסתבר שהוא עשה נסיעות וכולי, ובין היתר הגיע לאיזושהי טירה, עם חומה מסביב, בית בן שלוש קומות, הוא היה נכנס ויוצא. ההערכה בסי-איי-איי הייתה - כנראה שזה מקום המסתור של בן לאדן".

יחידת הקומנדו המובחרת של צבא ארה"ב, "אריות הים", היא שנבחרה לחסל את בן לאדן בביתו. כל זאת, כשעדיין היה באוויר הספק אם האיש במתחם הוא בן לאדן. לדברי יורם שוויצר מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, "הבעיה העיקרית הייתה לא הפספוס אם זה בן לאדן. הסיכון העיקרי, מעבר לחיי הלוחמים, הוא בהסתבכות עם פקיסטן ובעיקר הסתבכות שתביא להתנגשות בין הכוחות בשטח אחרי שביצעו את הפעולה".

ב-2 במאי 2011 המריאו ארבעה מסוקי "בלק-הוק" מוסווים עם "אריות הים", לכיוון הבית שבו שכן בן לאדן. הלוחמים פרצו פנימה בזמן שהטרוריסט המבוקש שהה בקומה השלישית עם שתי נשותיו. “הסתכלתי על בן לאדן, ואז יריתי בו והרגתי אותו. יריתי בו בפנים שלוש פעמים", אמר רוברט אוניל, אחד הלוחמים שהשתתפו בחיסול. אחריו, כל שאר הלוחמים הצטרפו לירי המסיבי.

אחרי בדיקת דנ"א שנעשתה לבן לאדן, גופתו הושלכה לים כדי שקברו לא יהפוך אתר עלייה לרגל. לא מדובר בעוד רב מחבלים שנתפס, אלא בכזה שהותיר צלקת עמוקה בנשמתה ובנפשה של אמריקה. עשור אחרי, מותו של בן לאדן הביא לגסיסה של אל-קאעידה, אבל גם ללידה של ארגון הטרור דאע"ש, היורשת הרצחנית. הרעיון חי ונושם, ממתין לטרוריסט-על עם כריזמה. לדברי יתום, "עד היום אנשים הולכים אחרי הרוח והתפיסה שלו".