המאבק בנגיף ובשסע החברתי: כך ייראו ימי ביידן הראשונים כנשיא

הנשיא ה-46 יאלץ להתמודד במקביל עם 4 משברים בתחומי הבריאות, כלכלה, חברה ואקלים. לכן, הוא צפוי לחתום בהקדם האפשרי על עשרות צווים נשיאותיים - שישנו את מדיניות ארה"ב באופן חסר תקדים

זמן צפייה: 01:48

ג'ו ביידן, שיושבע היום (רביעי) רשמית כנשיאה ה-46 את ארצות הברית, צפוי לחולל שינוי נרחב במדיניות ארה"ב באמצעות עשרות צווים ותזכירים נשיאותיים, וכן הוראות רשמיות אחרות. לפי פקידים רשמיים שייכנסו בקרוב לבית הלבן, ביידן מתכנן להשלים את פעילות החתימה על הצווים תוך 10 ימים בלבד. אם תוכניתו תצליח, מידת השפעתו על מדיניות ארה"ב במאה ימיו הראשונים בתקפיד, בשלל תחומים, תעלה על זו שקידמו שלושת הנשיאים שקדמו לו.

עוזריו של ביידן מסרו כי נדרשות פעולות מיידיות וחסרות תקדים בארבעה משברים לאומיים שקורים בו זמנית - מגפת הקורונה, מיתון כלכלי, שינוי אקלים וחוסר שוויון על בסיס גזעי. לפיכך, אחד הצווים הראשונים עליהם יחתום ביידן תהיה החובה לעטות מסכות בשטחים ציבוריים, בתחבורה ציבורית ובמהלך טיסות פנים. תוקפו של הצו יהיה 100 ימים מיום חתימתו. "ללבוש מסכה זה הדבר הכי קל שתוכלו לעשות כדי למנוע מקרי הידבקות בנגיף, אשפוז ומוות", אמר ביידן.

 כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

תלמוד תורה פונה בירושלים; מתפללים נקנסו בביתר עילית

8,511 נדבקים חדשים אובחנו אתמול; יותר מ-200 אלף התחסנו

דגלים במקום אנשים: כך תיראה השבעת הנשיא ביידן בצל הקורונה

ג'ו ביידן וקמלה האריס בעצרת בחירות
ג'ו ביידן וקמלה האריס בעצרת בחירות | צילום: רויטרס

כמו כן, הנשיא הנכנס מתכנן להפנות משאבים במטרה להקים אלפי מתחמי חיסון קהילתיים ברחבי המדינה, ואמר שיעשה זאת עוד ביומו הראשון כנשיא. בנוסף, ביידן יחשוף הנחיות פדרליות חדשות לצורך פתיחה בטוחה של בתי ספר ועסקים, וזאת על ידי "קביעת סטנדרטים חדשים לבריאות הציבור", מסר רון קליין, שיהיה ראש הסגל בבית הלבן. צעד נוסף שמתכנן ביידן הוא להחזיר את ארה"ב כחברה בארגון הבריאות העולמי - כך דווח ב-AFP.

כידוע, ארצות הברית מובילה בנתוני התחלואה בעולם, כאשר עד כה אובחנו במדינה כמעט 25 מיליון בני אדם. מספר המתים כתוצאה מסיבוכי הנגיף במדינה עומד על 411,520 אנשים. מספר החולים הפעילים עומד נכון לעכשיו על יות מתשעה מיליון בני אדם, מתוכם מעל 28 אלף במצב קריטי.

קורונה בניו יורק
קורונה בניו יורק | צילום: רויטרס

בעניין המצוקה הכלכלית שנוצרה בעקבות משבר הקורונה, ממשל ביידן מתכנן הקפאה פדרלית על עיקולי חשבונות ודחייה של תשלומים למוסדות אקדמאיים עקב חובות הסטודנטים.

בר שנסגר עקב התפשטות נגיף הקורונה, פלורידה, ארה''ב
בר שנסגר עקב התפשטות נגיף הקורונה, פלורידה, ארה''ב | צילום: רויטרס

זאת ועוד, ממשל ביידן יקדם חוקים שצפויים לשנות באופן דרמטי את הגישה של המדינה כלפי נושא ההגירה, כאשר הצעדים המתוכננים כוללים את ביטולה של הצהרת החירום בגבול הדרומי של ארה"ב, הקפאת הבנייה של החומה בגבול מקסיקו והפסקת המימון שלה מכספי הפנטגון.

כמו כן, ביידן צפוי לאשר באופן מיידי מתן סיוע לילדי מהגרים - צעד שיוביל לאיחוד משפחות, עצירה מוחלטת של גירושם מאדמת ארה"ב וכן הסרת החרם מפני מבקרים ממדינות מוסלמיות, הסביר קליין בתזכיר ששלח.

בניית החומה על גבול מקסיקו | צילום: רויטרס

מקורות רשמיים מסרו כי ביידן יחדש קשרים עם בני ברית בין-לאומיים כגון נאט"ו והאו"ם. בנוסף, הנשיא הנכנס צפוי לחתום מחדש על הסכם פריז של ועדת האקלים של האו"ם.

שביתת האקלים בוושינגטון
שביתת האקלים בוושינגטון | צילום: רויטרס

בנושאי זכויות אדם, ביידן מתכוון להחזיר את ההגנה על טרנסג'נדרים אמריקנים בכל הקשור לבריאות, חינוך והשכלה וכן שירות צבאי. אולם, מרבית ההבטחות אותן נתן במהלך הקמפיין הפוליטי שלו לא ייושמו בקלות או במהירות - כך למשל חוקי בקרה חדשים על נשק, ביטול בקיצוצי המס שהנשיא המכהן דונלד טראמפ הוביל ב-2017 וויתור על הלוואות סטודנטיאליות, כולם יידרשו את אישורו של קונגרס צר ומקוטב.

בד בבד, ראוי לציין כי רשימת המועמדים של ביידן לקבינט טרם אושרה על ידי הסנאט, ונכון לעכשיו התהליך סובל ממספר עיכובים, בין היתר בגלל חילופי השלטון בין המפלגה הרפובליקנית לזו הדמוקרטית. ביידן צפוי להיות הנשיא הראשון מזה עשרות שנים כאשר אף אחד ממועמדיו לקבינט לא אושר ביומו הראשון בתפקיד.

גבעת הקפיטול בוושינגטון, בירת ארצות הברית
גבעת הקפיטול בוושינגטון, בירת ארצות הברית | צילום: istock

"הדמוקרטים שולטים בסנאט של 50-50, בזכות סגנית הנשיא קמלה האריס, שהיא שוברת השוויון. לכן, השאלה אם הם יכולים לעשות כל מה שהם רוצים לעשות תלויה באוויר. העובדה היא שסביר להניח שלא", אמר נתניאל רקיש, אנליסט בחירות.