חובת בידוד לנכנסים לארה"ב: ביידן חתם על מתווה המאבק בקורונה

יום לאחר כניסתו לתפקיד, חתם הנשיא האמריקני על התוכנית הנשיאותית שכוללת את הצעדים הנדרשים למיגור המגפה: "מבוססת על מדע ולא על הכחשות" • אילו אתגרים ניצבים בפני הנשיא החדש? 

זמן צפייה: 02:07

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם הערב (חמישי) על המתווה הנשיאותי למיגור מגפת הקורונה המשתוללת בארה"ב. זאת, כיממה לאחר כניסתו לתפקיד. במסיבת עיתונאים שערך, התייחס ביידן למתווה: "מבוסס על מדע ועל אמת - ולא על הכחשות. התוכנית הזאת בנויה על אחדות, כולנו נשענים על מטרה אחת משותפת".

"אנחנו נצלח את זה, אנחנו נביס את המגפה הזאת", הצהיר הנשיא. "זה הולך להיות אחד מהמבצעים המורכבים ביותר שיצאו לפועל באומה שלנו. אנחנו נזיז שמיים וארץ כדי שאנשים נוספים יתחסנו בחינם. האמריקנים כבר הקריבו כל כך הרבה, בריאות האומה נמצאת בסכנה ממשית". עוד הצהיר הנשיא: "כל התיירים שמתכננים להגיע לארה"ב יצטרכו לעבור בדיקת קורונה לפני שהם עולים על המטוס ולשהות בבידוד".

במתווה מפורטות שבע מטרות: השבת אמון הציבור האמריקני, ניהול מבצע חיסונים מקיף ובטוח, מיתון ההדבקה באמצעות עטיית מסכות, הרחבת המענקים, פתיחה בטוחה של בתי ספר מחדש, הגנה על אוכלוסיות בסיכון ובפרט קבוצות מיעוט, הצבת ארה"ב מחדש בזירה הבין-לאומית והכנה טובה יותר לקראת איומים עתידיים.

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

האתגר של הנשיא החדש: כיצד יתמודד ביידן עם מגפת הקורונה?

האתגר הגדול ביותר לנשיא הנכנס ג'ו ביידן הוא ההתמודדות עם מגפת הקורונה שהביאה למותם של יותר מ-400 אלף אמריקנים, והיממה הקשה ביותר הייתה זו שבה הוא הושבע. עם למעלה מ-4,000 מתים.

האתגר הראשון יהיה לקדם את מבצע החיסונים המקרטע. לארצות הברית יש עשרות מיליוני חיסונים, אבל משום מה היא חיסנה עד כה רק 14.3 מיליון בני אדם - זה כמו שמדינת ישראל הייתה מחסנת עד כה פחות מ-60 אלף איש, משהו שישראל עושה בפחות מיום אחד.

ניו יורק בימי קורונה
ניו יורק בימי קורונה | צילום: רויטרס

בניגוד לישראל, לארצות הברית אין קופות חולים, אין רפואה בקהילה שנשלטת בידי מנגנונים מדינתיים מסודרים, כי אין ביטוח בריאות ציבורי. לכן, ביידן יגייס את הצבא ורשויות פדרליות אחרות והתחייב למאה מיליון חיסונים במאה ימים.

אבל זו לא כל הבעיה - בארצות הברית מאושפזים כרגע 122 אלף בני אדם בגלל קורונה בבתי החולים. יש מקומות בהם מערכת האשפוז על סף קריסה. האם הממשל יוכל לסייע להם, בהתחשב בכך שוב, שהמערכת פרטית ברובה? אגב ראוי לציין שיש ירידה מסוימת בארצות הברית במספר המקרים והאשפוזים בשבועיים האחרונים, אבל ייתכן שהמוטציה הבריטית ישנה זאת.

קורונה בניו יורק
קורונה בניו יורק | צילום: רויטרס

הנושא הכי קריטי הוא בפשטות, ועוד לפני חיסונים - הורדת תחלואה. לשם כך ביידן הודיע על חובת עטיית מסכות לעובדים פדרליים. עם זאת, נשאלת השאלה אם ינסה לכפות פדרלית כללים - לדוגמה הפסקת טיסות ממדינות או ערים אדומות ועוד. ממשל טראמפ בעצם נתן למדינות לנהל את ההצגה, לעיתים הן ניהלו אותה מצוין, אבל בדרך כלל לא ממש.

לצד האתגר הזה, צריך לשפר שרשראות אספקה של ציוד מגן וציוד רפואי, לחנך אמריקנים לגבי מסכות, להוציא תקציבים מהקונגרס שבו הוא מחזיק ברוב קטן. המאבק בקורונה והשלכותיה הוא הקרב המרכזי של הממשל לא רק במאה הימים הקרובים, אלא בשנה שנתיים הראשונות.