דוח: זינוק של 48% במספר התקריות האנטישמיות בארה"ב ב-2018

על רקע הירי ביום שבת בבית הכנסת בסן דייגו, פרסמה הליגה למניעת השמצה כי בשנה החולפת התרחשו 1,879 תקריות נגד יהודים. מהמחקר עולה כי הייתה זו מהשנים העמוסות בפשעי שנאה מאז שנות ה-70

 זירת הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג
זירת הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג | צילום: חדשות עשר

על רקע אירוע הירי שהתרחש ביום שבת בבית כנסת בדרום קליפורניה: הליגה למניעת השמצה פרסמה היום (שלישי) את סקירת התקריות האנטישמיות השנתית, ממנה עולה כי 1,879 תקריות התרחשו ב-2018, וכי הייתה זו מהשנים העמוסות בפשעי שנאה מאז החל הארגון לאסוף נתונים בשנות ה-70. בסך הכל, מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב זינק ב-48% ב-2018 לעומת 2016, וב-99% לעומת 2015.

ב-2018 אמנם חלה ירידה של 5% בתקריות האנטישמיות מהשנה שקדמה לה, אך לצד זאת נצפתה עלייה באירועים האלימים. בשנה שעברה התרחשו ברחבי המדינה 39 תקיפות פיזיות אינדיבידואליות על רקע אנטישמי – עלייה של 105% מהשנה שקדמה לכך. לדברי הארגון, אירוע הירי שהתרחש לפני כחצי שנה בפיטסבורג בו נהרגו 11 בני אדם, הוא המתקפה האנטישמית הקטלנית ביותר שאירעה בארצות הברית.

אישה אחת נרצחה ושלושה נוספים, בהם ילדה, נפצעו ביום שבת באירוע ירי שהתרחש בבית חב"ד בעיר פאוויי שבדרום קליפורניה. האישה פונתה תחילה לבית החולים במצב אנוש, שם נאלץ הצוות הרפואי לקבוע את מותה. ראש העיר קליפורניה אישר כי מדובר בפשע שנאה, שהתרחש בשעה 11:30 (שעון ארה"ב), כחצי שעה לאחר שבמקום התקיים אירוע קהילתי לסיום חג הפסח.

עוד בחדשות 13:

קורבין הודה בהקלטה כי הלייבור התעלמה ממקרי אנטישמיות

הירי בבית הכנסת: "הגיע לבצע החייאה - וגילה שמדובר באשתו"

היורה בבית הכנסת בקליפורניה: לאומן לבן שפרסם מניפסט אנטישמי

המשטרה חוסמת את הכביש הסמוך לבית חב''ד שבו התרחש הירי
המשטרה חוסמת את הכביש הסמוך לבית חב''ד שבו התרחש הירי | צילום: רויטרס

היורה, צעיר בן 19, התקשר בעצמו למשטרה כדי לדווח על המעשה, ונעצר ברכבו ללא כל התנגדות באזור האירוע, זמן קצר אחריו. החשוד הגיע למקום בלבוש שחור כשהוא חובש קסדה, וביצע ירי מאקדח. עם זאת, ייתכן ונמנע אסון גדול יותר, שכן על פי דיווחים, ברשות היורה היה גם M-16 ומחסניות רבות. מחקירת האירוע עולה כי איש ביטחון שהיה באזור שלא בתפקיד, ניסה לירות במפגע טרם נמלט, אך פגע ברכבו בלבד.

מגמת העלייה של התקריות האנטישמיות אינה נחלתה הבלעדית של ארצות הברית. הנתונים על כמות התקריות ממחישים את ההתרוממות של הראש המכוער של האנטישמיות. בגרמניה נרשמה עלייה של 60% במספר התקיפות האנטישמיות האלימות בשנה שעברה. בצרפת, עלייה של 69% בתקריות כאלה. בבריטניה, חברת פרלמנט יהודייה ממפלגת הלייבור נאלצה לעזוב את המפלגה בשל מה שהיא הגדירה "האנטישמיות הממוסדת של הלייבור", שהיא מפלגת האופוזיציה הראשית.

על פי דוח של משרד התפוצות, האנטישמיות באירופה מגיעה היום בעיקר מגורמי ימין קיצוני – לאומנים, נאצים ופשיסטים אחרים. הימין הקיצוני מתחזק בכל העולם, ושנאת היהודים נמצאת אצלו בעדיפות גבוה. זאת, כשרבע מתושבי אירופה מחזיקים בעמדות אנטישמיות, כך על פי סקר של CNN.