ארה"ב: תומך עליונות לבנה נעצר בחשד שתכנן לפוצץ בית כנסת

ריצ'ארד הולצר, אמריקני בן 27, נעצר ע"י ה-FBI בחשד שתכנן לבצע פיגוע באמצעות מטען צינור ודינמיט בבית התפילה העתיק בקולורדו. "הלוואי שהשואה התקיימה, הם צריכים למות", כתב בפייסבוק

זמן צפייה: 00:28

ריצ'ארד הולצר, אזרח אמריקני בן 27 התומך בעליונות הגזע הלבן, נעצר ע"י ה-FBI בחשד שתכנן לפוצץ את בית הכנסת העתיק "עמנואל" בקולורדו, שנבנה בשנת 1900. לחשוד יש היסטוריה עתירה בביטויי שנאה: הוא צילם את עצמו מטיל את מימיו על סף מבנה של מרכז יהודי, וברשותו נמצאו מסיכה, סכין ועותק של הספר "מיין קאמפף" שכתב אדולף היטלר.

סוכני הבולשת האמריקנית יצרו קשר בפייסבוק עם הולצר, תוך שהם מזדהים כאישה שתומכת בעליונות הלבנה. מכתב האישום עולה כי הולצר ביטא בפניה הערות אנטישמיות רבות, והודה שהוא מתכנן "לשטח את מבנה בית הכנסת לגובה הקרקע, ולנתץ אותו עד היסוד" - לצורך המלאכה ציין כי יש ברשותו מטעני צינור וחומר נפץ מסוג דינמיט. עוד התוודה החשוד כי בעבר תכנן לשפוך רעל לצינורות המים של בית הכנסת, אך לא עשה זאת בסופו של דבר.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

עקב פוסט נאצה: נתניהו דורש לחקור איומים על משפחתו ברשת

אונס בת השבע: 4 חודשים לאחר ששוחרר – קטוסה קורא לסגירת התיק

לאחר הביקורות: הרב פירר ביטל את מופע המחווה לשלמה ארצי

בית הכנסת ''עמנואל'' בפואבלו, ארה''ב
בית הכנסת ''עמנואל'' בפואבלו, ארה''ב | צילום: חדשות 13

בזמן ביצוע המעצר, הודה הולצר כי הוא תכנן לפוצץ את בית הכנסת באמצעים שברשותו, אך לא תכנן לגרום לפגיעות בנפש אלא רק למבנה. כשנשאל: "ומה אם היו אנשים בתוך המבנה?", השיב: "עדיין הייתי מוציא את התוכנית לפועל - אם יש אנשים בפנים סביר להניח שהם יהודים". בשיחותיו עם החוקרים בפייסבוק אף קשר את עצמו לארגון השנאה הקיצוני KKK, ואמר: "הלוואי שאכן השואה התקיימה - הם צריכים למות".

מעצרו של הולצר בוצע שבוע לאחר שבארה"ב ציינו שנה לאירוע הטבח בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג שבפנסילבניה, שבו נרצחו 11 מתפללים. הרוצח, רוברט באוורס, אדם בעל רקע אנטישמי, נכנס אז לבית הכנסת כשהוא חמוש ברובה חצי-אוטומטי וירה לעבר קהל המתפללים. הוא היה חבר באתרי ימין רדיקלי והרבה להפיץ מסרים אנטישמיים. בעקבות הטבח הוגש נגדו כתב אישום ובו 44 סעיפי אשמה.

בטקס שנערך בשבוע שעבר הוצב במרכז הבמה שולחן ועליו 11 נרות, וסביבו צעדו בני משפחותיהם של הנרצחים בשתיקה, חלקם לא הצליחו להסתיר את הדמעות. לצד חברי הקהילה היהודית המקומית, הגיעו לטקס גם לא מעט תושבים לא יהודים, שהגיעו להביע הזדהות. "אנחנו באים לכאן בכל יום במשך השנה האחרונה", סיפרה אז מישל לובצקי, תושבת פיטסבורג. "אנחנו חולקים את אותה אדמה, את אותו מרחב פיזי. אנחנו שכנים".

זירת אירוע הירי בבית הכנסת בפיטסבורג
זירת אירוע הירי בבית הכנסת בפיטסבורג | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים פרסמה הליגה נגד השמצה דוח שממנו עולה כי לפחות 12 בני אדם התומכים בעליונות לבנה נעצרו בארה"ב מאז הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג בחשד לתכנון, איום או ביצוע של מעשה אנטישמי. עוד עלה מהדוח כי מספר התקריות האנטישמיות במדינה נשאר גבוה, שכן נספרו 780 אירועים בחצי השנה הראשונה ב-2019, לעומת 785 מקרים באותה תקופה בשנת 2018.

הארגון היהודי-אמריקני לזכויות אזרח פרסם בדוח כי נספרו לפחות 50 מקרים שבהם תומכי עליונות לבנה הואשמו בפגיעה ברכוש של מוסדות יהודיים מאז אירוע הירי האנטישמי בפיטסבורג. 12 מבין מקרי הוונדליזם כללו סמלי עליונות לבנה, ו-35 מהם שבהם הופצה תעמולה גזענית.

בית כנסת עץ החיים בפיטסבורג
בית כנסת עץ החיים בפיטסבורג | צילום: Google Earth