ערב החג: בארגנטינה חוללו קברים ובארה"ב רוססו מסרים אנטישמיים

בית עלמין יהודי הושחת בבואנוס איירס ובניו יורק רוססו, בפעם השנייה בתוך חודש, כתובות גרפיטי נגד יהודים בבית ספר תיכון. "האירועים האלימים הללו ממלאים אותנו בכאב ובחרדה"

בית העלמין היהודי שהושחת בבואנוס איירס
בית העלמין היהודי שהושחת בבואנוס איירס | צילום: AMIA

בערב ראש השנה תש"ף אירעו שתי תקריות אנטישמיות ברחבי העולם. בארגנטינה, הושחת קיר וכמה קברים בבית עלמין יהודי בשכונת לה טבלדה שבבואנוס איירס. ואילו, בארה"ב, בפעם השנייה בתוך חודש, נכתבו כתובות גרפיטי אנטישמיות בבית ספר תיכון במחוז וסטצ'סטר שבניו יורק.

לדברי ארגון יהודי בארגנטינה, מדובר בהרס מכוון של יותר מ-15 מטרים של אחד מהחומות המקיפות את בית העלמין, פגיעה בקברים וגניבה של לוחות ברונזה שהיו חלק ממצבות.

בהודעה לעיתונות מסר הארגון כי "על פי המידע שהושג עד כה, קבוצת אנשים קיצונית, הרסה קטע מאחד הקירות שחוצץ בין חלקו הישן של בית העלמין ובין חלקו החדש. בנוסף, הם שברו אנדרטאות ליד אותו מקום וגנבו לוחות ממצבות".

בית העלמין היהודי שהושחת בבואנוס איירס
בית העלמין היהודי שהושחת בבואנוס איירס | צילום: AMIA

אריאל אייכבוים, נשיא עמותת אמריקה, קרא לרשויות לחקור את המעשה ודרש לנקוט באמצעים למניעת מקרים נוספים. "ערב בוא השנה החדשה, הוא אחד המועדים החשובים ביותר בלוח השנה היהודי. האירועים האלימים הללו במקום כה קדוש, כמו בית קברות, ממלאים אותנו בכאב ובחרדה", אמר אייכבוים.

מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, הורה על חקירת המקרה האנטישמי במחוז וסטצ'סטר, בסיוע של היחידה לפשעי שנאה של משטרת ניו יורק. "מעשי שנאה - בין אם הם בצורת גרפיטי או אלימות - אינם מקובלים לחלוטין, ואנחנו נמשיך לגנות אותם בכל פעם שיצוצו", אמר קואומו בהצהרה.

מנכ"ל מחוז ווסטצ'סטר, ג'ורג לטימר, אמר כי מעשי השנאה מטרידים במיוחד כשהם מופצים בערב ראש השנה. "אנו גאים במגוון הרחב שיש לנו כאן במחוז וסטצ'סטר ונמשיך ללמד ולתרגל סובלנות וקבלת האחר. אני רוצה שבבית הספר ובמחוז כולו יידעו - אני תמיד אעמוד לצדם", אמר בהצהרה.