"האנטישמיות יצאה משליטה": זעם בקרב יהודי ארה"ב על גל האלימות

ברקע פיגוע הדקירה ו-8 אירועים נגד יהודים רק בשבועיים האחרונים, הקהילה היהודית המקומית דורשת מהרשויות לעצור את המצב • נתניהו: "נסייע למיגור התופעה" • תיעוד: החשוד במעשה מובל אזוק

זמן צפייה: 00:52

ברקע ריבוי התקריות האנטישמיות בחודשים האחרונים בארה"ב, יהודים-אמריקנים מוחים על גל האלימות המופנת כלפיהם ודורשים מהממשלה לנקוט בפעולות אקטיביות למיגור התופעה. רק מה-13 בדצמבר, משטרת ניו יורק מסרה כי היא חוקרת 8 מקרים אנטישימיים.

דוב הייקינד, לשעבר חבר בבית המחוקקים ומייסד הארגון "אמריקה נגד אנטישמיות", אמר לאחר פיגוע הדקירה במהלך חגיגת החנוכה במינוסי, שם נפצעו חמישה בני אדם: "אנחנו במשבר, יש מצב חירום, ומנהיגי ניו יורק צריכים להכריז על כך. האנטישמיות והשנאה יצאו משליטה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

אירוע אנטישמי בניו יורק: שלוש יהודיות הותקפו מחוץ לבית חב"ד

ארה"ב: יהודי הותקף בלב מנהטן רק בשל היותו חובש כיפה

ארה"ב: 75 מצבות הושחתו בבית קברות יהודי בנברסקה

החשוד באירוע הדקירה
החשוד באירוע הדקירה במסיבת החנוכה במדינת ניו יורק | צילום: CBS

בתוך כך, פורסמו שמות ארבעה מהפצועים באירוע הירי, בהם שלושה מבניו של הרב שבביתו התקיימה הדלקת הנרות: חיים, מאיר ושלמה רוטנברג, והרב יוסף ניימן.

 

"אני רוצים לדעת, מה התוכנית? מה עושים כדי לטפל בזה? לא עוד מסיבת עיתונאים, לא עוד ציוץ, אני רוצים תוכנית מלאה", אמר הייקינד. "ההנהגה, המושל, ראש העיר, תפסיקו עם מסיבות העיתונאים. אנחנו יודעים שאתם לא תפטרו את בעיית האנטישמיות והשנאה, אנחנו מבינים את זה, אבל אף אחד לא מרגיש שהמנהיגים בניו יורק באמת עושים משהו".

Jewish People Walk In Front Of The House Where 5 People Were Stabbed At A Hasidic Rabbi's Home In Monsey, New York
זירת הפיגוע במונסי, ניו יורק, שם נדקרו חמישה בני אדם במהלך חגיגות החנוכה | צילום: רויטרס

בהמשך הוסיף הייקינד כי "אנשים עייפים מזה שכולם כותבים בטוויטר כמה אכפת להם. אבל מה התוכנית? כמה פעמים זה עוד יקרה? אף אחד לא עושה כלום, רק מגנים את זה, ואז מגנים שוב. נמאס לי מזה שיהודים שואלים אותי האם זאת גרמניה לפני עליית הנאצים".

ארון ווידר, מחוקק יהודי-אמריקני, אמר: "הקהילה מפחדת. אמהות מפחגות לשלוח את ילדיהן לבית הספר. השאלות באוויר ואין לנו תשובות. אמנם בקרוב נדע יותר פרטים, אבל העובדה היא שאנשים מפחדים. וזה ברקע כל האירועים האחרונים - בניו ג'רזי, בניו יורק, בברוקלין".

יואלי לייבוביץ', תושב מונסי, כתב בטוויטר שלו: "מה שקרה עכשיו בשכונה שלי זה מאוד מפחיד. ההתקפות נגד יהודים הולכות ומתגברות. כן, אנחנו צריכים להילחם בשנאה על ידי אהבה ותפילות. אבל אני חושב גם שאנחנו צריכים לדון על אימונים ונשיאת נשק".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בישיבת הממשלה לפיגוע, ואמר: "אנחנו שולחים איחולי החלמה לפצועים ונשתף פעולה בכל דרך עם הרשויות המקומיות כדי לסייע להם למגר את התופעה הזאת".

ביום שישי הותקפו שלוש יהודיות בגילי 31-22 בצעקות אנטישמיות ובאלימות מחוץ לסניף חב"ד בעיר ניו יורק, על ידי תושבת ברוקלין בת 30. התוקפת, טיפאני האריס, נעצרה כמה שעות לאחר האירוע האלים. לפי עדי ראייה שנכחו במקום, היא צעקה קללה אנטישמית והחלה להכות את השלוש בפנים ובראש ולאחר מכן עזבה את המקום. האריס הואשמה בהטרדה ובפשע שנאה. לפי משטרת ניו יורק, הנשים לא נפגעו בצורה קשה.

עקב כך, ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו, גינה את האירועים האנטישמיים בעיר והודיע כי בעקבותם יגביר את נוכחות המשטרה בשכונות היהודיות. לאחר שנפגש עם מנהיגי חב"ד קרוב למקום שבו התרחש האירוע האלים אמר כי "אנו עדים לכך שהשנאה מרימה את ראשה המכוער בברוקלין. לא נקבל זאת ולא נרשה זאת".