הפצוע מהירי בבית חב"ד: "הוא כיוון עלי את האקדח והתחיל לירות"

אלמוג פרץ, תושב שדרות שהגיע לבקר את אחותו בפאווי בסן דייגו ונקלע לאירוע הירי, סיפר: "לקחתי כמה ילדים שאני יכול ורצתי. אלוהים הציל את כולנו. הוא יכול היה להרוג עוד הרבה אנשים"

זמן צפייה: 02:36

אלמוג פרץ, תושב שדרות בן 31 שנפצע באירוע הירי בבית חב"ד בסן דייגו, קליפורניה, סיפר על רגעי האימה: "הוא כיוון עלינו נשק, הייתי עם הילדה ליד המטבח ושמעתי בום ממש חזק. הוא כיוון עליי את האקדח והתחיל לירות. הכדורים עברו לידי, קיבלתי כדור ברגל ולא שמתי לב". את הדברים אמר בריאיון לאילה חסון ברדיו 103FM.

"לקחתי כמה ילדים שאני יכול, פתחתי את דלת החירום ורצתי מאחורה לכיוון בית הבן של הרב", המשיך פרץ, "הכנסתי את כל הילדים פנימה. הייתה חסרה לי ילדה אחת שהתחבאה בתוך השירותים". פרץ הוא דודה של נויה דהן בת השמונה, שנפצעה גם היא מהירי.

אלמוג פרץ משדרות, נפצע באירוע הירי בבית חב''ד בסן דייגו | צילום: טוויטר

עוד הוסיף: "אלוהים הציל את כולנו. אני כאן בביקור, באתי לאחותי. לא האמנו שמחזה כזה נורא יהיה בבית הכנסת הצנוע שאנחנו תמיד הולכים אליו. בורא עולם נתן לי את הכוח לרוץ להמשיך, הוא יכול היה להרוג עוד הרבה אנשים. היורה עמד, היה רגוע, כיוון כמו צלף, ולא נכנס פנימה, נשאר ליד הדלת. הייתה בחורה שעמדה ממש בכניסה והוא הרג אותה במקום".

שמעון אביטבול, שהיה באירוע הירי, סיפר לאילה חסון את שאירע: "בית הכנסת בנוי בצורה כזאת שחלקו הוא בית כנסת וחלקו הוא אולם. התיישבנו במקום קרוב לכניסה. בעלה של עדן, אלמוג ואני. אלמוג לקח את הנכדה והנכד ויצאו החוצה. תוך כדי שיצאתי יחד איתו לאולם הצמוד, שמעתי ירייה. שמעתי שכולם אומרים 'לשכב, לשכב'. אני נשכבתי כבר בירייה הראשונה וגוננתי על הנכד. אחרי מספר יריות הייתה הפוגה. אחרי שלקחנו את הילדים נכנסו חזרה לבית הכנסת, וראיתי את המחזה המאוד לא נעים. זיהינו כדור בחזה של אלמוג. בשלב הזה הרוצח ניסה לברוח, ואחד המתפללים רץ לכיוון שלו, ואחר שלף אקדח וירה לכיוון המכונית. לשמחתנו הוא נעצר מיידית".

בווידיאו: הראיון המלא של אילה חסון עם אלמוג פרץ שנפצע באירוע הירי 

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190428-1114 ' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_5i9t9egf' duration='797'']

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה לאירוע הירי: "אני מגנה את המתקפה הנפשעת בבית הכנסת בקליפורניה. זו פגיעה בלב העם היהודי. אנו שולחים תנחומים למשפחתה של לורי גילברט קיי ושולחים איחולי החלמה מהירה לפצועים. על הקהילה הבין-לאומית להגביר את המאבק נגד האנטישמיות".

לאור התגברות ההתקפות האנטישמיות ברחבי העולם יכנס רה"מ נתניהו השבוע דיון מיוחד של כל הגורמים העוסקים בנושא.

באירוע הירי, כאמור, נרצחה לורי גילברט קיי בת ה-60, שלדברי עדין לאירוע היא הגנה בגופה על הרב של בית חב"ד, מנדל גולדשטיין, שנפצע גם הוא מהירי.

לורי גילברט קיי, הנרצחת במתקפת הירי בבית חב''ד בקליפורניה | צילום: טוויטר

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, חגג אתמול את המימונה עם אביו של פרץ וסבה של נויה בשדרות. "לצערי הטרור מגיע לכל מקום בעולם, גם לשדרות וגם לבית כנסת בסן דייגו", אמר דוידי. "משפחת פרץ היקרה חוותה את טרור הקסאמים בשדרות ואמש לצערנו אלמוג ונויה נפצעו מירי המחבל הנפשע בסן דייגו. כבר אנחנו שומעים את סיפור הגבורה של אלמוג שהבריח ילדים לאחד החדרים וכך הציל אותם. נמשיך להיות בקשר עם המשפחה ולסייע בכל מה שיצטרכו. אני שולח תנחומים למשפחה של לורי גילברט קיי שנרצחה בפיגוע ומחזקים את הקהילה היהודית הענפה והחשובה בסן דייגו".

נויה דהן בת השמונה, נפצעה באירוע הירי בבית חב''ד בקליפורניה | צילום: טוויטר

במהלך הלילה, שריף העיירה פאווי, שבה התרחש אירוע הירי, חשף את זהות הצעיר המפגע: ג'ון ארנסט, תושב סן דייגו בן 19. כמו כן, ציין השריף כי ארנסט נחקר בחודש שעבר בחשד להצתת מסגד, אולם אין לו עבר פלילי. על פי דיווחים מקומיים, הוא פרסם ברשתות החברתיות מניפסט אנטישמי, וייתכן כי הושפע מהטבח שאירע במסגדים בניו זילנד.

במניפסט תיאר אנרנסט רעיונות של עליונות הגזע הלבן ואנטישמיות, וטען כי אין יהודים חפים מפשע: "כל יהודי אחראי לרצח העם המתוכנן בגזע האירופי. הם פועלים כיחידה אחת, ולכל יהודי התפקיד שלו בשעבוד גזעים אחרים סביבו, בין אם במודע או בתת מודע. פשעיהם אין-סופיים. יהודים צריכים ללכת לגיהנום עבור פשעיהם, אני אשלח אותם לשם".

ג'ון ארנסט, הצעיר שביצע את הירי בבית חב''ד בקליפורניה
ג'ון ארנסט, הצעיר שביצע את הירי בבית חב''ד בקליפורניה | צילום: החדשות 13

מחקירת האירוע עולה כי ארנסט הגיע למקום בלבוש שחור כשהוא חובש קסדה, וביצע את הירי באמצעות אקדח. הוא ירה תחילה בגילברט קיי, שהגנה בגופה ברב גולדשטיין, שנורה גם הוא. פרץ נורה ברגל ודהן נפגעה ככל הנראה מרסיסים.

כשארנסט ניסה לטעון את הנשק, הוא נתקע. בשלב זה, אדם שהיה במקום הסתער על היורה וניסה להשתלט עליו, ואיש ביטחון שלא היה בתפקיד התחיל לרדוף אחריו, ניסה לירות בו, אך ארנסט נכנס לרכב ונמלט. זמן קצר לאחר מכן, היורה התקשר בעצמו למשטרה כדי לדווח על המעשה, ונעצר ברכבו ללא כל התנגדות. על פי דיווחים, ייתכן ונמנע אסון גדול יותר מאחר שברשות היורה היה גם M-16 ומחסניות רבות.

הרב שנפצע באירוע הירי סירב להתפנות מהמקום לקבלת טיפול רפואי עד שהרגיע את הנוכחים, ואף ניסה להרגיע את היורה – כך סיפרה ל-CNN מינו אנוארי, חברת הקהילה שבעלה היה נוכח בבית חב"ד. כזכור, באירוע נרצחה אישה מבוגרת ונפצעו שלושה נוספים, בהם ילד.

מנדל גולדשטיין, רב בית חב''ד בעיירה פאווי, סן דייגו | צילום: טוויטר

"הרב אמר 'אנחנו מאוחדים' והתפלל לשלום. הוא הסכים לצאת רק לאחר שסיים את הנאום שלו", אמרה אנוארי. "בעלי סיפר לי שהיורה צעק וקילל כאשר לפתח החל לפתוח באש". האישה הוסיפה כי "האירוע הזה הוא דבר רע, ואנחנו צריכים להבין שהרע הזה הוא אמיתי, אסור להתעלם ממנו. עלינו לפקוח את העיניים". עד ראייה אחר סיפר כי שמע 7-6 יריות, ולאחריהן החלו להישמע צרחות במקום, ומיד אחר כך צרור יריות נוסף.

הנשיא טראמפ כינה את הירי "פשע שנאה" וכתב כי "מחשבותיי ותפילותיי נשואות לנפגעים, אלוהים יברך את כולכם. חשוד נתפס. רשויות אכיפת החוק עשו עבודה נהדרת". שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הוסיף כי "ליבי נשבר כששמעתי על הירי. זה מעשה אנטישמי נבזה, ביום האחרון של חג הפסח. מקווה שמשפחת ההרוגה והקהילה היהודית לא תדע עוד צער".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין צייץ בטוויטר: "הרצח והפגיעה בקהילה יהודית בחג הפסח, חג חירותינו, הוא עדות כואבת נוספת לכך שהאנטישמיות והשנאה כלפי יהודים ממשיכות לפעפע בכל מקום. ליבנו עם משפחת גילברט קיי, שאיבדה את יקירתה לורי, עם כל משפחות הפצועים והקהילה כולה".