"צעד ענק לאנושות": 50 שנה למסע לירח - ששינה את ההיסטוריה

את "אפולו 11" יזמה ארה"ב במסגרת מאבקי הכוח מול בריה"מ, ובפרויקט הושקעו כ-150 מיליארד דולר. ההצלחה שינתה את הטכנולוגיה, אך חמישית מהאמריקנים מאמינים כי זה פייק ניוז

זמן צפייה: 05:38

משימתו של "אפולו 11" אל הירח הייתה חלק בלתי נפרד מקרב המעצמות בין ברית המועצות לארצות הברית. הלוויין הראשון והאדם הראשון בחלל, יורי גגרין, היו סובייטים, אך הנשיא האמריקני הצעיר ג'ון קנדי החליט לשנות את התמונה.

יותר מ-400 אלף עובדים וקבלנים בנאס"א עבדו במשך שנים ויצרו טכנולוגיות ואמצעים שלא היו קיימים לפני כן, מאמצעי ניווט ממחושבים ועד לסוליות מגומי שיעמדו באתגרים של החלל. עלות הפרויקט השאפתני - 150 מיליארד דולר בערכים של היום.

הימים שחלפו בין רגע ההמראה לכניסה למסלול סביב הירח היו מתוחים מאוד. לא הייתה במשימה הזו הזדמנות שנייה לשלושת האסטרונאוטים, ניל ארמסטרונג, מייקל קולינס ואדווין "באז" אולדרין, והעולם כולו צפה בהם.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"מסוכן לקהילה ועלול לברוח": המיליארדר אפסטין יישאר במעצר

"רואה עלייך שאת לא אומרת אמת": תמלולי חקירת בר רפאלי נחשפים

עדות הצעירה הבריטית: "הם היו שיכורים – והכאיבו לי בכל הגוף"

ניל ארמסטרונג ורכב הנחיתה ''העיט'' על הירח
ניל ארמסטרונג ורכב הנחיתה ''העיט'' על הירח
רגע ההמראה של החללית ''קולומביה''
רגע ההמראה של החללית ''קולומביה''

בטיסה הנמוכה מעל לירח הגיעה "קולומביה" לאזור סלעי במיוחד. "לא זה היה המקום שרציתי לנסות לנחות בו בפעם הראשונה", סיפר ניל ארמסטרונג בדיעבד בריאיון. "הטסנו אותה כ-800 מטרים מערבה, אל מקום שבו פני השטח של הירח היו שטוחים הרבה יותר, ואז מצאנו מקום טוב לנחיתה".

הנשיא ג'.פ. קנדי מכריז על משימת ''אפולו 11'', 1962
הנשיא ג'.פ. קנדי מכריז על משימת ''אפולו 11'', 1962

המשפט האלמותי "זהו צעד קטן לאדם וצעד ענק לאנושות" שודר באיכות גרועה לכל קצוות תבל כשבשידור צפו כ-600 מיליון בני אדם. עד היום מדובר רגע הנצפה ביותר בתולדות הטלוויזיה. בעוד הנחיתה על הירח תרמה משמעותית לטכנולוגיה האנושית, ממסנני מים ועד ניתוחי לייזר לעיניים, היא תרמה גם לפייק ניוז. כ-20% מהאמריקנים כיום לא מאמינים בכלל שהנחיתה על הירח התקיימה, וסבורים שהרגע ההיסטורי צולם בסטודיו. בעידן של "העולם שטוח" ו"חיסונים מזיקים", כל שקר מקבל מקום.

האסטרונאוט ניל ארמסטרונג
האסטרונאוט ניל ארמסטרונג
הקרנת ''אפולו 11'' באנדרטת וושינגטון
הקרנת ''אפולו 11'' באנדרטת וושינגטון