דוח: גל תקריות אנטישמיות בארה"ב מאז הטבח בפיטסבורג

הליגה נגד השמצה פרסמה כי בשנה האחרונה נרשמו לפחות 12 מעצרים של תומכי עליונות לבנה בחשד לתכנון או איום לבצע מעשה נגד יהודים, וכי במחצית הראשונה של 2019 נספרו 780 מקרים אנטישמיים

זמן צפייה: 00:24

מדוח הליגה נגד השמצה שפורסם הלילה (שני) עולה כי לפחות 12 בני אדם התומכים בעליונות לבנה נעצרו בארה"ב מאז הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג בשנה שעברה בחשד לתכנון, איום או ביצוע של מעשה אנטישמי. עוד עולה כי מספר התקריות האנטישמיות במדינה נשאר גבוה, שכן נספרו 780 אירועים בחצי השנה הראשונה ב-2019, לעומת 785 מקרים באותה תקופה בשנת 2018.

הארגון היהודי-אמריקני לזכויות אזרח דיווח כי נספרו לפחות 50 מקרים שבהם תומכי עליונות לבנה הואשמו בפגיעה ברכוש של מוסדות יהודיים מאז אירוע הירי האנטישמי בפיטסבורג. 12 מבין מקרי הוונדליזם כללו סמלי עליונות לבנה, ו-35 מהם שבהם הופצה תעמולה גזענית.

כתבות נוספות בנושא >>

הרוצח מבית הכנסת בפיטסבורג הופיע בבית המשפט וכפר באשמה

נכנס בנשק שלוף לבית חב"ד: תיעוד רגעי האימה ממסע הירי בפאווי

בתוך שנה: שלושה פיגועי ימין קיצוני נגד יהודים בבתי כנסת

בית הכנסת ''עץ החיים'' בפיטסבור, ימים אחרי הטבח | צילום: רויטרס

בדוח צוין כי רבים מהמקרים האנטישמיים, כולל אירוע הירי בבית חב"ד בקליפורניה שבו נהרג אדם ונפצעו שלושה, הושפעו מתקיפות קודמות של תומכי עליונות לבנה. היורה בבית חב"ד, ג'ון ארנסט, אמר שקיבל השראה למעשיו מהטבח במסגד בכרייסטצ'רץ שבניו זילנד במארס שעבר, שבו נרצחו 51 בני אדם.

בליגה נגד השמצה אומרים שסיפקו לרשויות "מידע מודיעיני קריטי" בנוגע ללפחות שלושה מבין 12 המקרים האנטישמיים שנספרו.

בחודש דצמבר הרשויות במונרו, וושינגטון, עצרו אדם התומך בעליונות לבנה אחרי שהארגון דיווח למשטרה על כך שאיים בפייסבוק להרוג יהודים בבית כנסת.

בית חבד בפווי קליפורניה
בית חבד בפווי קליפורניה | צילום: החדשות 13

בארגון דיווחו כי סייעו למשטרה באירוע נוסף בפנסילבניה לזהות תומך עליונות לבנה שהשתמש לכאורה בזהויות שונות ברשת כדי לשלוח מסרים מאיימים, ביניהם תמונה שלו מכוון רובה סער לעבר קבוצת מתפללים יהודים.

באוגוסט האחרון, כוח משימה של ה-FBI עצר אדם בלאס וגאס המואשם שתכנן לזרוק בקבוק תבערה לעבר בית כנסת או מטרות אחרות, ביניהן בר שבו נוהגים לבלות לקוחות מקהילת הלהט"ב ומשרדי הליגה נגד השמצה בלאס וגאס. מהארגון נמסר כי הזהיר את המשטרה מפני אימוים של אותו אדם ברשת.

מהליגה נגד המשצה נמסר כי נספרו לפחות 30 מקרים נוספים של אנשים בעלי "אידאולוגיה לא ידועה" שפגעו במוסדות יהודיים באמצעות הצתה, ודנליזם או הפצת תעמולה שנחשבת אנטישמית או "תעמולת שנאה", אך לאו דווקא משתייכים להגדרה של עליונות לבנה.

"אנחנו לא יכולים לשקוט ולא נשקוט כל עוד אנו יודעים שישנו איום של תומכי עליונות לבנה וקיצוניים אחרים נגד הקהילה היהודית", אמר מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלאט.