"אסון נרקיסיסטי": ביקורות קשות נגד מצעד יום העצמאות של טראמפ

נשיא ארה"ב החליט לקיים מצעד צבאי בוושינגטון - ולנאום בו. רבים הביעו דאגה מעלות האירוע, וטענו כי יהפוך ל"חגיגה וולגרית שתתמקד בקמפיין הבחירות שלו". רוב הערוצים לא ישדרו את החגיגה

זמן צפייה: 00:45

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, החליט לקיים היום (חמישי) בוושינגטון הבירה מצעד צבאי ראוותני, שיעמוד במרכזו ואף יישא נאום, לרגל יום העצמאות האמריקני. עד כה נשיאי ארצות הברית לא הבליטו את נוכחותם בימי העצמאות, וביקורת רבה נשמעת על המאורע ועלויותיו הגבוהות. חבר הקונגרס האמריקני, דון בייאר, כתב בעמוד הטוויטר שלו: "אם טראמפ מתכנן להפוך את המצעד לקמפיין בחירות, עליו להחזיר למשלם המיסים מכספו על כל נזק שייגרם", והוסיף: "המצעד, בעל הנינוח האוטוריטרי, ייצא מכיסם של משלמי המיסים, ועשוי לפגוע בכבישים והגשרים המקומיים".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

העלויות הגבוהות המשוערות, שעומדות על שני מיליון וחצי דולרים, נובעות מכך שלראשונה יציגו ביום העצמאות האמריקני להקות צבאיות, מטסים וטנקים צבאיים. כמו כן, מטוס חמקן B2, מטוסי קרב ומטוס של סיירת המארינס, כך דווח על ידי הפנטגון. המטס המתוכנן יגרום להשהייה של טיסות אזרחיות בשדה התעופה רונלד רייגן, הסמוך לאזור. בסוף המטס והמצעד הצבאי, צפוי טראמפ לנאום.

הנשיא יעמוד מול הקהל ברחבת "המול", שבה נמצאת אנדרטת לינקולן, בוושינגטון. הנקודה בה ינאם טראמפ נחשבת היסטורית, משום שבה נאם ד"ר מרטין לותר קינג ג'וניור, ממובילי תנועת זכויות האזרחים בארצות הברית, את הנאום המפורסם שלו, "יש לי חלום".

הכומר האמריקני וויליאם ברבר השני, יושב הראש של ה"poor people campaign", ארגון זכויות אדם מוביל בארצות הבאית, כתב בעמוד הטוויטר שלו: "טראמפ יוצר מפגן ראווה של טנקים וטילים ב'מול', המקום שבו התקיימו ההפגנות האדירות למען זכויות האדם והאזרח. הוא חושב שמדובר במפגן כוח, אך למעשה מדובר באסון נרקיסיסטי".

אנדרטת לינקולן בארה''ב
אנדרטת לינקולן ב''מול'', ארה''ב | צילום: GettyImages

לכתבות נוספות בחדשות 13:

טראמפ על הפרת הסכם הגרעין: "איראן משחקת באש"

אפקט טראמפ: צניחה בפופולאריות השם "דונלד" בארצות הברית

לאחר הביקורת: ניו יורק טיימס יפסיק לפרסם קריקטורות פוליטיות

נשיא ארה''ב טראמפ | צילום: רויטרס

לפני מספר חודשים, השעה הפנטגון מצעד אחר שתוכנן, לאחר שהתברר שעלותו הייתה 90 מיליון דולרים. הסנאטור הדמוקרטי טום אודל התייחס לאירוע יום העצמאות ואמר: "הציבור האמריקני צריך לדעת כמה מכספו הנשיא עומד לבזבז במצעד, שיהפוך דה פקטו לאירוע בקמפיין הבחירות של הנשיא".

מיכאל מק'פאול, לשעבר שגריר ארצות הברית לרוסיה, כתב בעמוד הטוויטר שלו: "התמונות של הטנקים מגיעים לוושינגטון, מזכירות לי מצעדים שנכחתי בהם בברית המועצות. זה מראה לא נכון ליום העצמאות האמריקני".

אנדרטת לינקולן בארה''ב
אנדרטת לינקולן ב''מול'', ארה''ב | צילום: GettyImages

נוסף לדבריו של מק'פאול, בעמוד הטוויטר של מועצת מחוז קולומביה בוושינגטון, בה יתקיים המצעד, נכתב השבוע: "אמרנו בעבר ונאמר זאת שוב – תודה על הטנקים, אבל לא, תודה".

רשתות הטלוויזיה הגדולות במדינה, ABC, CBS ו-NBC, החליטו שלא לשדר את המצעד בערוצים, אך ניתן יהיה לצפות בו דרך האפליקציות ובשידורים הישירים שלהן. רשת נוספת, MSNBC, הודיעה שלא תשדר את המצעד במלואו אך צפויה להציג קטעים ממנו במהלך שידורי החדשות הרגילים שלה.