מיקרוסופט פתחה בבדיקה נגד חברה ישראלית שבה השקיעה

ענקית הטכנולוגיה תבדוק טענות לפיהן חברת AnyVision שמתמחה בטכנולוגיית זיהוי פנים, משתתפת בפרויקט שמנטר פלסטינים בשטחים. מהחברה נמסר בתגובה: "לא מפעילים את הטכנולוגיה בשטחי יו"ש"

זמן צפייה: 02:23

השימוש בטכנולוגיית זיהוי הפנים הולכת ומתפשט ברחבי העולם בשנים האחרונות, בעיקר במקומות רגישים והומי אדם, כמו שדות תעופה, מעברי גבול ואצטדיוני ספורט, במטרה להפוך את הבידוק הביטחוני ליעיל ואפקטיבי יותר, ומסורבל פחות.

אחת החלוצות בתחום היא חברת הסטרט-אפ הישראלית AnyVision, שמפתחת בין היתר פתרונות שונים של זיהוי ביומטרי, בפרט זיהוי פנים, בין היתר באמצעות תוכנה שמתחברת לכל מצלמה, כך לטענת החברה, ומאפשרת לזהות איומים בזמן אמת.

אלא שלא מעט ביקורת נמתחה על AnyVision, שהפלטפורמות שלה משמשות גם את מערכת הביטחון הישראלית בשטחי יהודה ושומרון. על פי תחקירים שפורסמו בחודשים האחרונים בדה מארקר וב-NBC האמריקנית, מערכת של החברה מותקנת במחסומים שמשמשים למעבר פלסטינים אל תוך תחומי הקו הירוק באופן יומיומי; בנוסף פורסם כי החברה מעורבת גם בפרויקט, חשאי יותר, המנטר פלסטינים מחוץ למחסומים על בסיס מצלמות שמונחות בעומק השטח, מסיבות ביטחוניות. שימוש כזה, טוענים בארגוני זכויות אדם, אינו מוסרי, ועלול לשמש להגבלת זכויותיהם של הפלסטינים כמו חופש הביטוי, ולמעצרים שאינם הוגנים.

אריק הולדר, כיהן כתובע הכללי של ארצות הברית תחת הנשיא ברק אובמה
אריק הולדר, התובע הכללי לשעבר של ארה''ב | צילום: רויטרס

בחודש יוני האחרון גייסה החברה 74 מיליון דולרים, חלק מהסכום מחברת מיקרוסופט. בסוף השבוע הודיעה מיקרוסופט כי לאור הטענות שהועלו נגד AnyVision, היא פותחת בבדיקה, ומגייסת לשם כך את אחד התותחים הכבדים, אריק הולדר, לשעבר התובע הכללי של ארצות הברית. ענקית הטכנולוגיה הודיעה כי תבדוק כיצד פועלת הטכנולוגיה של "אני ויז'ן", והאם היא עומדת בעקרונות האתיים שהיא קבעה, המושתתים לטענתה על שקיפות, הוגנות ואי הפליה.

מהחברה נמסר בתגובה: "AnyVision אינה מפעילה מערכת לזיהוי פנים קבוע בשטחי יהודה ושומרון מחוץ למחסומים וכל אמירה שכזו מהווה לשון הרע. החברה מפעילה מערכת לזיהוי פנים בתוך המחסומים, לצורך הצלת חיים ולזיהוי מהיר של בעלי אשרה וקיצור תורים לרווחת האוכלוסייה. טרם ההשקעה ב-AnyVision, מיקרוסופט בדקה באופן מעמיק את פעילותה של החברה".

עוד הוסיפו: "בעקבות הטענות השקריות AnyVision הזמינה מיוזמתה את מיקרוסופט לבדוק באופן יסודי את פעילות החברה. תוצאות הבדיקה יוכיחו כי החברה אינה עוסקת בפעילות שמפרה את כללי האתיקה של מיקרוסופט. אין ולא היתה שום חקירה כנגד החברה מצד אף גורם".