אסטרונאוטית יהודייה נוספת תגיע לחלל: "אקח עמי דגל ישראל"

ג'סיקה מאייר בת ה-41, שתהפוך בספטמבר לרביעית ממוצא יהודי בחלל, הודיעה כי תביא גם זוג גרביים עם ציור של חנוכייה. הנשיא ריבלין: "תודה שאת לוקחת אותנו איתך. אנחנו גאים בך"

זמן צפייה: 02:30

האסטרונאוטית ג'סיקה מאייר תשתתף בטיסה אל תחנת החלל הבין-לאומית בספטמבר הקרוב, כך הודיעה נאס"א בחודש שעבר. מאייר, בת 41, בת לאב ישראלי ואם שוודית, תהפוך לאישה השוודית הראשונה בחלל, וכן לרביעית ממוצא יהודי, כך שמניין האנשים ממוצא יהודי שהגיעו לחלל יעמוד על 15.

אביה המנוח עלה מעיראק לישראל לפני קום המדינה, ולחם במלחמת העצמאות. שנים לאחר מכן כשהוסמך רופא, מצא עבודה בשוודיה, שם הכיר את אמה של מאייר, שעבדה כאחות. הם גידלו את ילדיהם כיהודים, על אף שהאם לא התגיירה באופן רשמי, וביקרו בבית הכנסת בעיר הסמוכה למקום מגוריהם. מאייר ציינה כי "יהדותי היא חלק מהותי בזהות שלי" ואף אמרה כי חשה שונה משאר תושבי העיירה הנוצרים, אך לא חוותה אנטישמיות.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

תחקיר ראשוני: זו הסיבה להתרסקות החללית בראשית

מין בסיכון גבוה: עולם הרפואה מותאם לגברים, והנשים נפגעות

ריבלין בביה"ח: "נחמה אישה חזקה, האמא והסבתא הטובה בעולם"

לחלל תיקח עמה כמה חפצים אישיים, בהם דגל ישראל, זוג גרביים עם ציור של חנוכייה ואת חליל הפיקולו, שבו היא מנגנת. בתגובה להודעה כי תטוס לחלל, ותיקח עמה את הפריטים הללו, נשיא המדינה ראובן ריבלין בירך בעמוד הטוויטר שלו: "תודה שאת לוקחת אותנו איתך. אנחנו גאים בך".

 

ב-25 בספטמבר היא תטיס יחד עם הקוסמונאוט הרוסי אולג סקריפוצ'קה את החללית הרוסית סויוז, שתצא מקזחסטן אל הלווין שמקיף את כדור הארץ. אליהם יצטרף גם האסטרונאוט הראשון מאיחוד האמירויות הערביות.

מאייר תערוך בתחנת החלל ניסויים פיזיולוגיים, רפואיים וכימיים על מנת ללמוד טוב יותר את השפעת החלל על בני אדם. זאת, בעקבות הכשרתה של מאייר כדוקטור לביולוגיה ימית, ומורה להרדמה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. "כל חיי חלמתי לעשות צעד בחלל החיצון", והסבירה: "המשימה עוד עשויה להשתנות כשנגיע לשם, אך כרגע מסתמן שאוכל לצעוד בחלל, נוסף על ביצוע המשימות שלי".

האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר
האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר | צילום: NASA/Robert Markowitz

"זאת תחושה סוריאליסטית. אני אעכל את הידיעה רק כשאהיה בתוך החללית, רגע לפני ההמראה", אמרה בהתרגשות לסוכנות הידיעות היהודית JTA בשיחה ממכון ג'ונסון לחלל שביוסטון, ארצות הברית. מאיר נבחרה לקבוצת האסטרונאוטים ה–21 של נאס"א ביולי האחרון, לאחר שניסתה להתקבל שלוש פעמים בעבר.

בשנה האחרונה מאייר התכוננה למשימת החלל. בין ההכנות, היא גם למדה רוסית, ונסעה לנסיעות אימון ברוסיה. כמו כן, היא מתאמנת על הליכון אנטי-גרביטציה, שמשמש למניעת איבוד מסת שריר בחלל, מודדת את כמות האוכל שהיא אוכלת מדי יום ונבדקת במגוון רחב של בדיקות רפואיות, והכל תועד בעמוד האינסטגרם שלה.