הפלסטינים הוכרו כמדינה בהאג, נסללה הדרך לחקירה נגד ישראל

על פי החלטת בית הדין הפלילי הבין לאומי, הרש"פ תוכר כמדינה על פי אמנת רומא. המשמעות: תתאפשר סמכות טריטוריאלית לדון בנעשה בשטחים, בכירים ישראלים עלולים לעמוד בפני חקירה

זמן צפייה: 00:59

האם בכירים ישראלים ייחקרו בהאג? בהחלטה דרמטית קבע הערב (שישי) בית הדין הפלילי הבין לאומי בהאג, כי הרשות הפלסטינית תחשב חברה על פי אמנת רומא. משמעות ההחלטה היא שלבית הדין יהיה סמכות טריטוריאלית לדון במעשי ישראל בשטחים.

בעבר אמרה התובעת בבית הדין בהאג, פאטו בנסודה, כי בכוונתה לחקור את מעשי ישראל ברצועת עזה, גם במבצע צוק איתן וגם בהפגנות השיבה על הגדר. ההחלטה קובעת הלכה למעשה כי חקירה שכזאת יכולה להתנהל.

אם אכן תיפתח חקירה, היא תכוון לעבר בכירים בישראל, כולל ראש הממשלה, השרים, וכן קצינים בכירים בעבר והווה. העיתוי אינו מקרי, שכן הנשיא טראמפ לחץ על ביה"ד שלא לפתוח בחקירה נגד ארה"ב או בעלי בריתה, באמצעות סקנציות שהטיל ואיומים בסנקציות נוספות.

נתניהו מציג את תוכנית הסיוע הכלכלית
''ביה''ד בהאג מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים''. נתניהו, השבוע | צילום: עמוד הפייסבוק של ראש הממשלה

ראש הממשלה נתניהו תקף את ההחלטה בתגובה. "היום הוכיח בית הדין פעם נוספת שהוא גוף פוליטי ולא מוסד שיפוטי", אמר, בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ובמקום זאת רודף אחר מדינת ישראל, מדינה בעלת משטר דמוקרטי איתן, המקדשת את שלטון החוק, ואינה חברה בבית הדין".

עוד הוסיף נתניהו: "בהחלטתו זו פגע בית הדין בזכותן של מדינות דמוקרטיות להגן על עצמן מפני טרור, ושיחק לידי גורמים החותרים תחת המאמצים להרחבת מעגל השלום. אנו נמשיך להגן בכל דרך על אזרחינו וחיילינו מפני רדיפה משפטית".

הפלסטינים בירכו כצפוי על המהלך. שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל-מאלכי, אמר כי "החלטה זו מוכיחה כי בית-הדין הבינלאומי בהאג הוא עצמאי ונקי כפיים", והוסיף כי "החלטה זו תאפשר לתובעת הכללית של בית-הדין הבינלאומי לפתוח באופן מיידי בחקירה פלילית נגד בכירים בישראל על פשעיהם נגד הפלסטינים", כהגדרתו.

בארצות הברית הודיעו כי הם מודאגים מההחלטה. דובר משרד החוץ בממשל ביידן אמר כי "ארה"ב מודאגת מהאפשרות שבית הדין יפתח בחקירה פלילית נגד ישראל", והוסיף כי הם מתכוונים לבחון את הנושא מקרוב.