נסיגה אמריקנית? ארה"ב תשלח עוד אלפי חיילים למזה"ת

הפנטגון הודיע כי ארצות הברית תשלח תגבור משמעותי, רובו לסעודיה, לאחר המתקפות על שדות הנפט בחודש שעבר. זאת, במקביל לצמצום הנוכחות האמריקנית בצפון סוריה לאחר הפלישה הטורקית

 חיילים אמריקנים בסוריה
חיילים אמריקנים בסוריה | צילום: רויטרס

המתיחות במזה"ת: ארצות הברית תשלח עוד אלפי חיילים למזרח התיכון, בין 2,000 ל-3,000 חיילים על פי ההערכות, כך אישר אחר הצהריים (שישי) הפנטגון. שר ההגנה מארק אספר הורה על התגבור, רובו לסעודיה, בפרט על רקע המתקפה האיראנית בשדות הנפט בארמקו, בחודש שעבר - זאת במקביל לצמצום הנוכחות האמריקנית בסוריה בעקבות הפלישה הטורקית. בנוסף לכוחות הרגליים יישלחו גם מערכות הגנה, שתי טייסות קרב וסוללת פטריוט.

מוקדם יותר היום עלתה מכלית נפט איראנית עלתה באש סמוך לסעודיה כתוצאה מפיצוץ שאירע בה – כך דיווחו בכלי תקשורת בטהראן. מומחים שבדקו את נסיבות האירוע אמרו כי ככל הנראה מדובר באירוע טרור. על פי כלי תקשורת באיראן, ייתכן שכלי השיט נפגע משני טילים. על פי התקשורת האיראנית, איש לא נפגע באירוע, שהתרחש כ-90 קילומטרים מהעיר ג'דה, והשריפה נמצאת תחת שליטה. לפי חלק מהדיווחים, נפט נשפך לים האדום בעקבות הפיצוץ, שפגע בשני המכלים המרכזיים של כלי השיט. מצבא ארצות הברית נמסר כי "מכירים את הדיווחים אודות המקרה, אך אין בידינו מידע נוסף".

דובר משרד החוץ האיראני התייחס  לפיצוץ ואמר כי "העומדים מאחורי התקיפה יישאו בתוצאות ובהשלכות למעשים, כולל דליפת הנפט לים". כמו כן, משרד החוץ של טהראן אישר את הדיווחים בתקשורת המקומית וטען כי הפיצוץ בכלי השיט נגרם כתוצאה מירי של שני טילים לעברה, וכינה את המעשה "הרתפקה מסוכנת". כזכור, לפי הדיווחים המכלית עלתה באש הבוקר, לא היו נפגעים באירוע אך נזק נגרם לכלי השיט.

פיצוץ במכלית האיראנית
פיצוץ במכלית האיראנית | צילום: חדשות 13

האירוע התרחש על רקע המתקפות על שדות הנפט בסעודיה, שבוצעה תוך מעורבות איראנית משמעותית ואפילו בהוראה איראנית, כך האשימו ארה"ב, מעצמות אירופה וסעודיה בעצמה. כשבוע לאחר תקיפת המתקנים, משרד ההגנה הסעודי הציג במסיבת עיתונאים שברי טילי שיוט ומל"טים שאותרו בזירה. לטענת הממלכה, התקיפה לא בוצעה משטח תימן, הממוקמת מדרום לסעודיה, אלא מכיוון צפון.

משרד ההגנה הסעודי טרם קבע בבירור מאיזו מדינה שוגרה התקיפה, אך הבטיח כי האחראים לה יישאו במחיר. עוד נמסר במסיבת העיתונאים כי מטרת התקיפה הייתה לפגוע בתשתיות אזרחיות ולערער את הכלכלה העולמית. דובר המורדים החות'ים בתימן מסר כי "תמונות הלוויין האמריקני שפורסמו הן מזויפות, ותפקידן להפחית מחומרת הנזק שנגרמה במפעלי ארמקו".