אחרי 5 שנות לחימה עקובה מדם: נשיאי רוסיה ואוקראינה נפגשו

פוטין וזלנסקי נועדו בפריז, בפסגה שנועדה להביא לתום העימות במזרח אוקראינה שבו נהרגו 13 אלף בני אדם. הצדדים הגיעו לכמה הסכמות, ביניהן על חילופי אסירים, אך לא הגיעו להבנות בכל הנושאים

זמן צפייה: 01:15

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נפגשו אמש (שני) בפריז, בפסגה שנועדה להביא לסיום הסכסוך שנמשך בחמש השנים האחרונות בין המדינות במזרח אוקראינה, בין הממשל למורדים פרו רוסיים, וגבה את חייהם של 13 אלף בני אדם. את הפסגה יזמו מנהיג צרפת וגרמניה, הנשיא עמנואל מקרון והקנצרלית אנגלה מרקל.

עוד לפני הפסגה סיכמו הצדדים על עסקה לחילופי אסירים ונסיגה של צבא אוקראינה משלושה אזורים בקו החזית.

Normandy Summit Format On Ukraine In Paris
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

במסיבת עיתונאים אחרי הפגישה בארמון האליזה, פוטין אמר כי השיחות היו "צעד חשוב" לקראת הפחתת המתיחות של הקונפליקט. זלנסקי אמר כי ייצוא גז באמצעות צינורות דרך אוקראינה לא יהיה עוד חסום, לאחר שהייה אי הסכמה בנושא מכסי המעבר, וכי הצדדים יגיעו להסכם.

עם זאת, עדיין אין הסכמה בכל הנושאים, כגון נסיגה של חיילים פרו רוסיים, ובחירות באזורים באוקראינה הנשלטים על ידי בדלנים פרו רוסיים. פוטין קרא לשינוי בחוקת אוקראינה כדי שיוענק מעמד מיוחד למחוז דובנאס, הנשלט על ידי בדלנים.

Ukraine Summit News Conference
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס