נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק הלך לעולמו בגיל 86

שיראק החזיק בתפקיד בשנים 2007-1995, ואף כיהן כרה"מ וכראש עיריית פריז. הוא היה ידוע בהתנגדותו לפלישה האמריקנית לעיראק, והביע תמיכה במאבק הפלסטיני - בעיקר במהלך האינתיפאדה השנייה

זמן צפייה: 01:08

ז'אק שיראק, נשיא צרפת לשעבר, הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 86. שיראק כיהן גם כראש ממשלת צרפת וכראש עיריית פריז.

שיראק נולד למשפחה קתולית בפריז. בצעירותו גילה מעורבות פוליטית בשמאל הפוליטי, ואף חבר לגורמים המזוהים כקומוניסטיים. כשסיים את לימודיו התגייס לצבא, סיים בהצטיינות קורס קצינים והוצב באלג'יריה. באותם ימים האלג'יראים לחמו בצרפתים במטרה לזכות בעצמאות, ושיראק נפצע במלחמה.

Former French President Chirac Delivers A Speech During The Ceremony To Award The ''fondation Chirac Conflict Prevention Prize'' In Paris

עם שחרורו החליט כי הוא מעוניין בחיים פוליטיים וב-1962 הוא מונה לראש הצוות בלשכתו של ז'ורז' פומפידו, שכיהן כראש ממשלה תחת הנשיא שארל דה גול. בשנים שלאחר מכן הוא נבחר לאסיפה הלאומית ואף כיהן כשר בממשלה.

בבחירות 1974 נבחר לנשיא ולרי ז'יסטאר ד'אסטן, שמינה את שיראק לראש ממשלת צרפת. כעבור שנתיים שיראק התפטר, וב-1977 נבחר לתפקיד ראש עיריית פריז, שבו כיהן עד 1995. שיראק התמודד לראשונה על נשיאות צרפת ב-1981, אך הפסיד לפרנסואה מיטראן, שניצח גם את הנשיא המכהן ד'אסטן. ב-1988 התמודד שוב בבחירות לנשיאות, והפסיד פעם נוספת למיטראן.

ז'אק שיראק עם מחליפו בתפקיד ניקולא סרקוזי
ז'אק שיראק עם מחליפו בתפקיד ניקולא סרקוזי | צילום: רויטרס

ב-1995 התמודד לנשיאות בפעם השלישית, אז הביס את הסוציאליסט ליונל ז'וספן והפך לנשיא צרפת. ב-2002 התמודד על התפקיד בפעם הרביעית, הפעם מול ז'אן מארי לה-פן, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני החזית הלאומית.

בחגיגות יום הבסטיליה ב-14 ביולי 2002, נעשה ניסיון התנקשות בחייו של שיראק. איש ימין קיצוני פתח בירי לעבר השיירה הנשיאותית. הניסיון נכשל, והמתנקש נשפט לעשר שנות מאסר.

שיראק היה ידוע בהתנגדותו לפלישה האמריקנית לעיראק ובהבעת התמיכה במאבק הפלסטיני, גם בעיצומה של האינתיפאדה השנייה. מדיניות זו הקנתה לו לפופולריות רבה באירופה, ומנגד לחוסר פופולריות במדינות כמו ארה"ב, בריטניה וישראל.

נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק עם ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט
נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק עם ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט | צילום: רויטרס

הנשיא הצרפתי פעל בימי המלחמה בעיראק לחיזוק הקשרים עם עיראק וקרא לסכסוך הישראלי ערבי - הסכסוך הציוני ערבי". שיראק נהג למתוח ביקורת על המדיניות הישראלית בשטחים הכבושים, שרק החמירה לאחר שרה"מ דאז אריאל שרון קרא ליהודי צרפת לעלות ארצה לאור האנטישמיות בצרפת. מנגד, שיראק שמר על יחסים טובים עם הרשות הפלסטינית, ואף אירח את יאסר ערפאת, כשהיה על ערש דווי. כשערפאת מת, העניק לו שיראק טקס אשכבה ממלכתי.

עם זאת, קידום תוכנית ההתנתקות הביאה להתחממות ביחסים בינו לבין שיראק. וביולי 2005, לאחר שנה וחצי של נתק בין השניים, הגיע שרון לביקור ממלכתי בפריז. ב-15 בדצמבר 2011, ארבע שנים לאחר שפרש מהחיים הפוליטיים, הורשע שיראק בעבירות של שחיתות, מעילה בכספי ציבור וניגוד עניינים בגין עבירות שביצע בעת שהיה ראש עיריית פריז. שיראק נידון לשנתיים מאסר על תנאי.