בתיה"ס פועלים כרגיל - אין חובת מסכות: האם המודל השוודי עובד?

הם לא נקטו בצעדים דרמטיים והחליטו לאפשר לתושבים לחיות אורח חיים רגיל למדי. כיום, עם יותר מ-7,000 מתים, מתמודדים בשוודיה עם אלפי נדבקים ביום - ובתי חולים מלאים • שנה של מגפה, חלק א'

זמן צפייה: 16:15

שנה של מגפה: שלא כמו במקומות אחרים בעולם, שוודיה - אחת המדינות העשירות שבה יש שירותי בריאות חינם, נקטה גישה שונה בדרך שבה התמודדה עם התפרצות מגפת הקורונה. שם, אפשרה הממשלה לתושביה לחיות אורח חיים רגיל יחסית, ובפרוץ הגל הראשון השוודים אומנם התבקשו לעבוד מהבית, אולם מערכת החינוך פעלה כסדרה וההתכנסויות הוגבלו ל-50 איש.

מי שהמליץ לשוודים לנקוט בדרך הזו הוא אנדרס טגנל, האפידמיולוג הראשי במדינה. בעבר, אמר טגנל כי "הסיכון כאן נמוך יותר, אבל אנחנו בהחלט לא חסינים מפני הנגיף". הדרך שהתווה להתמודדות עם המשבר כל כך ייחודית ונועזת, שיש שיכנו אותה גאונית - אולם יש מי שיאמר שהיא מופקרת ואף מסוכנת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הוועדה לבחירת שופטים התכנסה: 3 ח"כים מהימין מחרימים את הדיון

אוחנה על היורה מערד: "מה הרשויות מצפות מאזרח למופת שיעשה?"

הקבינט דן ב"ריסון מהודק" בחנוכה; החלטה סופית תתקבל מחר

שוודיה בימי קורונה
שוודיה בימי קורונה | צילום: חדשות 13

כשכל העולם עצר מלכת, השמיים נסגרו, מדינות הגבילו את התנועה והשיתו בחקיקה הגבלות קשות על חיי אזרחים, שוודיה של טגנל המשיכה כמעט כרגיל, וחילקה בעיקר המלצות לתושביה: שמרו על היגיינה וריחוק חברתי. התלמידים לא נדרשו לעטות מסכות, לא עברו ללמוד בקפסולות - ובבתי אבות היו מקרים שבהם העובדים לא עטו מסכות או כפפות כדי שלא לפגוע ברגשות המטופלים.

"כשאני צופה בחדשות והוא עומד שם, אני מרגיש שאנחנו בידיים טובות", אמר אחד, ומנגד, אחרת שתקפה את הממשלה ואמרה כי "שוודיה מתמודדת עם המגפה הזאת בצורה ממש גרועה. זה כאילו לאנשים לא אכפת - כמוני". "כל העניין הוא קצת כמו רולטה רוסית", הוסיף אדם שלישי.

אנדרס טגנל, האפידמיולוג הראשי של שוודיה | צילום: רויטרס

כיום, שנה אחרי שהנגיף הגיע למדינה האירופית ובשיאו של הגל השני, נראה כי התעלמות חלקית מהמגפה היא לא הפיתרון. יותר מ-300 אלף אזרחים כבר נדבקו בקורונה, כ-7,000 איבדו את חייהם, ובכל יום מתווספים בין 5,000 ל-6,000 נדבקים חדשים שמכבידים על בתי החולים העמוסים ממילא.