מג'רזי ועד פריז: גל האנטישמיות חוצה היבשות שמכה ביהודי העולם

בתקופה האחרונה הולכים ומתרבים הדיווחים על אלימות כלפי יהודים ברחבי העולם, ולפי סקרים כמעט חצי מיהודי גרמניה וצרפת שוקל לעזוב את מדינתו. בארה"ב מתגברים את ההגנה סביב מוסדות יהודיים

זמן צפייה: 03:57

בתקופה האחרונה הולכים ומתרבים הדיווחים על תקריות אנטישמיות ברחבי העולם: מג'רזי סיטי שבה נורו למוות שלושה אזרחים ושוטר בשבוע שעבר ועד התקיפה ברכבת התחתית בלונדון. לפי סקרים שנערכו לאחרונה 45% מהיהודים בצרפת, גרמניה ובלגיה שוקלים לעזוב את המדינה, ו-84% מיהודי ארצות הברית חשים על בשרם עלייה באנטישמיות.

ימים לאחר אירוע הירי בג'רזי סיטי, שנחקר כאירוע אנטישמי, חולל אתמול בית כנסת בצדה השני של ארצות הברית. בית הכנסת "נצח" שבבוורלי הילס, השייך לקהילה היהודית-פרסית בעיר שבקליפורניה, הושחת על ידי אלמוני. על פי הודעת המשטרה המקומית, מתפלל שהגיע בשבת למקום גילה את דלת בית הכנסת פתוחה וראה את תוצאות מעשה הוונדליזם: מושבים הפוכים, שמשות מנופצות וספרי תורה הרוסים. אף אדם לא נפגע בתקרית ושום פריט לא נגנב.

עוד בחדשות 13:

בעקבות מיצגים אנטישמיים: פסטיבל בלגי הוסר מרשימת אונסק"ו

התובע הראשי בניו ג'רזי: הירי במרכול הכשר נחקר כאירוע טרור

במטרה להילחם באנטישמיות: טראמפ חתם על צו שמכיר ביהדות כלאום

צלבי קרס מרוססים על קברים בבית קברות יהודי בגרמניה, ארכיון
צלבי קרס מרוססים על קברים בבית קברות יהודי בגרמניה, ארכיון | צילום: רויטרס

בסוף השבוע פרסמה רשת CNN האמריקנית תחקיר, בעקבות 42 פשעי שנאה בשנה האחרונה בצרפת, ממנו עולה כי התגברות האנטישמיות במדינה נשענת על אתרים ותשתיות אמריקניות. התכנים שמועברים באתרים כתובים בצרפתית, ומופצים בהם תמונות ומאמרים אנטישמיים, ובמקרים מסוימים אף מביעים תמיכה בפעולות פוגעניות כמו השחתת הקברים. עם זאת, הישג ידן של הרשויות בצרפת מוגבל, בשל העובדה כי אתר אחד ממוקם בפנמה והשני באיי בהאמה. עוד התגלה כי פוסטים שמעודדים גזענות בצרפת נשארים זמן מסוים בפייסבוק לפני שהיא מורידה אותם.

בשבוע שעבר אישרה האספה הלאומית בצרפת הצעת החלטה המגדירה התנגדות לקיום מדינת ישראל כאנטישמיות. זאת, לאחר ש-154 חברי פרלמנט הצביעו בעד, 75 התנגדו ו-43 נמנעו. ההחלטה עוררה ויכוח חריף ברחבי המדינה, ויותר מ-120 אנשי רוח צרפתים יהודים חתמו על מאמר נגד ההצעה, בטענה כי היא פוגעת בחופש הביטוי ומונעת ביקורת על ישראל.

גברים מחופשים לחיילי ס''ס בפסטיבל אלסט בבלגיה
גברים מחופשים לחיילי ס''ס בפסטיבל אלסט בבלגיה | צילום: רויטרס

ארגון אתרי המורשת של האו"ם בסוף השבוע מרשימותיו קרנבל המתקיים מזה 600 שנה בעיר אלסט שבבלגיה. זאת בשל תלונות על דימויים אנטישמיים שהוצגו בקרנבל האחרון שהתקיים בחודש מארס, בדמותן של יהודים חרדים בעלי פיאות לחיים מסולסלות ואף ארוך, שוכבים על ערימות זהב.

קרנבל אלסט נכנס לרשימת אתרי המורשת ב-2010, ותואר באתר הארגון כאירוע עם "אווירה מעט חתרנית" החוגגת את האחדות של העיירה הפלמית. מדובר בפסטיבל פופולרי מאוד הנותן אפשרות ללעוג לכולם – בעיקר לפוליטיקאים מקומיים ועולמיים ובני משפחת המלוכה, אך גם לקבוצות אתניות כמו מוסלמים ויהודים. בשנים שעברו ניתן אף היה לראות חוגגים המחופשים לחיילי ס"ס גרמנים.