ברקע משבר הברקזיט: הבחירות בבריטניה הוקדמו לדצמבר

הפרלמנט בלונדון הכריע ברוב מוחץ כי הבחירות במדינה יתקיימו ב-12 בדצמבר - כשבועיים לפני חג המולד. רה"מ בוריס ג'ונסון: "ההחלטה על היציאה מהאיחוד האירופי צריכה לעבור לידי הציבור"

זמן צפייה: 00:49

ברוב של 438 קולות בעד מול 20 מתנגדים, החליט הערב (שלישי) בית הנבחרים הבריטי על הקדמת הבחירות במדינה ל-12 בדצמבר. לאחר ההחלטה, אמר ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, כי הוא "מקווה שהבחירות יעניקו לי את ההסכמה הציבורית הרחבה" בנוגע להסכם הברקזיט. החלטת בית הנבחרים (הבית התחתון) עדיין טעונה אישור של בית הלורדים (הבית העליון) בממלכה המאוחדת.

ג'רמי קורבין, יו"ר האופוזיציה, אמר כי הבחירות הללו הן "הזדמנות של פעם בדור לשנות את עתידה של המדינה", וכי מפלגתו תתחיל מיד בקמפיין "הכי קיצוני והכי שאפתני שיש, כזה שבריטניה טרם ראתה". למרות דבריו, חלק מחברי מפלגתו טענו כי העיתוי של מועד הבחירות הוא בעייתי, וכי "בכל מקרה - שאלת הברקזיט צריכה להיות מוכרעת במשאל עם".

עוד כתבות בנושא  >> 

האיחוד האירופי קיבל את בקשת בריטניה: 3 חודשים דחייה לברקזיט

מכה נוספת לג'ונסון: גם היום – הפרלמנט לא יצביע על הברקזיט

בצל משבר הברקזיט: ר"מ בריטניה מכוון לבחירות ב-12 בדצמבר

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, נואם בפרלמנט בהצבעה על הקדמת הבחירות
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, נואם בפרלמנט בהצבעה על הקדמת הבחירות | צילום: רויטרס

ג'ונסון כבר ניסה שלוש פעמים בעבר להקדים את הבחירות בבריטניה, אך נכשל. עם זאת, היום חברי המפלגה הליברלית-הדמוקרטית שבראשה הוא עומד אמרו ש"זה הזמן הטוב ביותר ללכת לבחירות, כדי למנוע את ביצוע הברקזיט ללא הסכם". גם חברי האופוזיציה הקלו על ההחלטה ובתום דיון שנחשב קצר בפרלמנט, הצביעו בעד הקדמת הבחירות.

זו הפעם הראשונה מזה כמעט מאה שנים שבה הבחירות בבריטניה ייערכו בחודש דצמבר. הפעם האחרונה שהבריטים הלכו אל הקלפי בחודש זה הייתה ב-1923. הסיבה לכך היא חג המולד שחל ב-25 בחודש ובתקופה זו האנשים מקדישים את זמנם למנהגי החג ולא לפוליטיקה. סיבה נוספת היא מזג האוויר החורפי בתקופה זו, שלרוב כרוך בשלג ובקור קיצוני, סיבות שעלולות להשאיר את המצביעים בביתם.

ההחלטה מגיעה יממה לאחר שנשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, הודיע כי האיחוד האירופי הסכים לדחות את פרישתה של בריטניה מהאיחוד בשלושה חודשים - עד לסוף ינואר 2020, כדי שהממשלה הבריטית תוכל להגיע להסכמה סביב מתווה הפרישה מהאיחוד. זאת לאחר שראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נאלץ לבקש את הדחייה, למורת רוחו, לאור העובדה שממשלתו לא הגיעה להסכמה. על מתווה לפרישה.

ג'רמי קורבין, יו"ר מפלגת הלייבור בבריטניה
ג'רמי קורבין, מועמד לראשות מפלגת הלייבור בבריטניה | צילום: רויטרס

ההחלטה על דחיית המועד התקבלה לאחר ישיבה של 27 השגרירים באיחוד שהתקיימה בבריסל שבבלגיה, לאחר שצרפת הסירה את התנגדותה לשינוי מועד היציאה של בריטניה. שכן, כדי לאשר דחייה מסוג זה, כל השגרירים באיחוד האירופי צריכים להסכים פה אחד על השינוי.

כפי שכתב טוסק בחשבון הטוויטר שלו, הדחייה שהאיחוד העניק לבריטניה הינה "גמישה", לכן היא לא מחייבת את בריטניה לעזוב את האיחוד בסוף ינואר 2020 בלבד, אלא הממלכה המאוחדת תוכל לעזוב כבר לפני כן, אם תגיע למתווה ותאשר אותו.

דונלד טוסק
דונלד טוסק | צילום: רויטרס