אוקראינה: "לבקשת נתניהו תוגבל הכניסה לאומן"; רה"מ הכחיש

נשיא אוקראינה הודיע כי בשל העלייה במניין הנדבקים בקורונה ולבקשת רה"מ הישראלי - תוגבל משמעותית כניסת ישראלים המגיעים לעיר בראש השנה. מלשכת נתניהו נמסר: "לא ביקשנו להגביל"

זמן צפייה: 05:35

נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי הודיע הערב (שלישי) כי בראש השנה הקרוב "תוגבל משמעותית כניסת ישראלים לאומן - זאת לבקשתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו". עם זאת, כשעה לאחר מכן הודיעה לשכת נתניהו כי ראש הממשלה לא ביקש להגביל את כמות המגיעים לאומן.

בהודעה נכתב כי "כפי שהובהר בהודעה המשותפת של ישראל ואוקראינה שפורסמה בשבוע שעבר, ראש הממשלה והנשיא הפצירו לא להגיע לאומן בשל מצב התחלואה, אך ציינו והדגישו כי מי שיחליט להגיע לאומן עליו להקפיד ולשמור על הנחיות הבריאות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

טראמפ: "העברנו את שגרירות ארה"ב לירושלים בשביל האוונגליסטים"

מישל אובמה: "זה גדול על טראמפ; אם לא נעשה שינוי המצב יחמיר"

בתגובה לבלוני התבערה: חיל האוויר תקף גם הלילה ברצועת עזה

מתפללים באומן 2010
מתפללים באומן 2010 | צילום: רויטרס

ראש עיריית אומן, אולכסנדר צ'רבי, אמר בריאיון לחדשות 13 כי "תושב אומן החליטו חד משמעית נגד קיום אירועי ראש השנה והגעתם של המאמינים לעיר". לדבריו, "אעשה כל מה שביכולתי כדי להבטיח את שלומם של תושבי עירי ולהבטיח את בריאותם וחייהם". צ'רבי הבהיר כי אין בהחלטתו "שום דבר אנטישמי" וכי "לא מדובר בשום דבר שלילי אחר".

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, הוסיף: "הנסיעה לאומן יכולה לגרום לכך שאנשים יידבקו. כזאת תחלואה חלילה עלולה להטיל עומס רב על המערכת ואנחנו לא רוצים להגיע למצב כזה".

כידוע, מזה כמה שבועות מתנהל דיון סביב נושא הטיסות לאומן. בשל התפשטות מגפת הקורונה והעלייה במניין הנדבקים, פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו המליץ להימנע מטיסה לאזור - שכמעט ובלתי אפשרי לשמור בו על ריחוק חברתי. אולם, הרבה חסידים שנוהגים להעביר את ראש השנה דווקא בקברו של רבי נחמן, החליטו להגיע למקום חרף המלצותיו.

"נסיעה של כ-30 אלף בני אדם לאומן זה סיפור מורכב", אמר מוקדם יותר היום גמזו. "אי אפשר לעצור את מי שרוצה לטוס דרך טיסות המשך - אבל אעשה הכול כדי למנוע את הנסיעות האלה". לטענתו, כעת באומן נמצאים לפחות 2,000 חסידים.

"אני מכבד את המאמינים וקשה לי עם ההודעות הקשות שהם שולחים לי", הודה. "אבל, אני לא חושב לזוז מתפקידי. כשאני אראה שלא נותנים לי את כל הכלים להפחית את התחלואה - אין לי מה לעשות בתפקיד".

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו
ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו | צילום: חדשות 13

בשבוע שעבר, ישראל ואוקראינה הוציאו הודעה משותפת שבה קראו לאלפי החסידים שתכננו לטוס לאומן לרגל החגים שלא להגיע לאזור, זאת בשל התפשטות מגפת הקורונה. "בהתאם להמלצות והאזהרות של משרדי הבריאות של אוקראינה וישראל, אנו מפצירים בעולי הרגל שמתכננים ליטול חלק בחגיגות ראש השנה באוקראינה להימנע מלבקר באומן בשל המצב האפידמיולוגי המאיים", נכתב.

"עם זאת", הוסיפו המדינות, "לאלה המחליטים לבקר באומן בכל זאת - אנו מדגישים שהגבלות הריחוק חלות על כל האירועים הציבוריים וייאכפו בקפידה". אוקראינה וישראל כתבו כי ראש השנה זכה למעמד של חג לאומי באוקראינה, אולם השנה, כאמור, "לא מאפשר לציין את החג כרגיל כפי שנהוג. אנו מקווים להבנה ומאמינים שבשנה הבאה נוכל לחגוג את ראש השנה, כמו גם חגים אחרים, יחדיו וללא הגבלות כלשהן".

מתפללים באומן 2010
מתפללים באומן 2010 | צילום: רויטרס