נשיא אוקראינה חשף: גורמים במדינה תכננו לבצע הפיכה כבר בשבוע הבא

במסיבת עיתונאים ארוכה, וברקע המתיחות ההולכת וגוברת עם רוסיה, חשף הנשיא זלנסקי כי מספר אזרחים תכננו לבצע הפיכה במדינה בימים הקרובים. זלנסקי סירב לענות האם הקרמלין מעורב בפרשה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר היום (שישי) כי נחשפה תוכנית לבצע הפיכה במדינתו בשבוע הבא שמעורבים בה אזרחים רובים. לדבריו, בידי המודיעין האוקראיני הקלטות של החשודים בתכנון, כולל מעורבים רוסים. רוסיה הכחישה מעורבותה.

בהקלטות ניסו המתכננים לשכנע את איש העסקים האוקראיני ובעלי קבוצת הכדורגל שחטאר דונצק, רינאט אחמטוב, להצטרף לניסיון ההפיכה. במסיבת העיתונאים בה חשף את הפרשה אמר זלנסקי כי "יש לנו אתגרים לא רק מרוסיה ומהסלמה בין המדינות, אלא גם בעיות פנים-מדיניות רציניות".

תרגיל צבאי משותף בין ארה''ב ואוקראינה
תרגיל צבאי משותף בין ארה''ב ואוקראינה | צילום: רויטרס

"קיבלתי מידע שמתוכננת הפיכה בתחילת דצמבר", אמר הנשיא והזהיר מפני הסלמה ביחסים בין רוסיה לאוקראינה שעלולה אף להיתדרדר למלחמה בין השכנות. כשנשאל אם הקרמלין מעורב בפרשה השיב כי הוא "לא יכול לדבר על זה". למרות זאת, זלנסקי הרבה לדבר במסיבת העיתונאים על האיום של הסלמה צבאית מול רוסיה ואמר כי אוקראינה תהיה מוכנה לכך.

כזכור, רק לפני יומיים, ולאחר שבועות של מתיחות גוברת ותנועה ערה של כוחות בגבול, ערכו אוקראינה ורוסיה תרגילי לחימה בסמוך לגבול. זאת, לאחר שמוקדם יותר השבוע גורמים באוקראינה מסרו כי רוסיה צפויה לפלוש צבאית לתוכה כבר בחודש ינואר הקרוב.

תרגיל צבאי בגבול אוקראינה
תרגיל צבאי בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

התרגיל הצבאי שערך הקרמלין בים השחור, דרומית לאוקראינה, נועד לטענתה "לחדד את המוכנות של כלי הנשק הקונבנציונליים והגרעיניים - זאת בגלל הפעילות של נאט"ו סמוך לגבול הרוסי". מנגד, אוקראינה, בת בריתה של ארה"ב, ערכה תרגיל צבאי דומה סמוך לגבול עם בלארוס.