הרב הראשי של בריטניה תוקף את הלייבור: "קורבין לא כשיר"

אפרים מירוויס כתב טור שפורסם ב"טיימס" הבריטי, בו תקף בחריפות את הנהגת מפלגת השמאל הבריטית, בטענה שהיא נוטלת חלק באנטישמיות. "מכנים תומכים ברצח יהודים 'חברים'"

זמן צפייה: 01:03

הרב הראשי של בריטניה, אפרים מירוויס, תקף הבוקר (שלישי) בחריפות בטור שכתב ל"טיימס" הבריטי, את מפלגת הלייבור והעומד הראשה ג'רמי קורבין, כשהאשים שהיא נגועה באנטישמיות.

מירוויס טען כי המפלגה לא עושה מספיק כדי לעקור מתוכה גזענות כלפי יהודים, וביקש מהציבור הבריטי, לקראת הבחירות שייערכו ב-12 בדצמבר, "להצביע לפי צו מצפונם".

המנהיג היהודי הבכיר כתב שהעלאת החששות שלו בנוגע למפלגת הלייבור "היא אחד מהרגעים הכואבים שלי מאז שנכנסתי לתפקיד". עוד אמר כי "הרוב המוחץ של יהודי בריטניה חרד מהאפשרות של ניצחון ללייבור".

הרב הראשי של בריטניה, אפרים מירוויס | צילום: רויטרס

"עד כמה צריך מנהיג האופוזיציה לקחת חלק בדעות קדומות כדי להיחשב לא כשיר לתפקיד?", שאל. "האם לאחר שקשר עצמו עם אלה שהסיתו נגד יהודים זה מספיק? האם הכינוי 'חברים' לאלה שתומכים ברצח יהודים זה מספיק? נדמה שלא".

"הדרך שבה הנהגת הלייבור התמודדה עם גזענות נגד יהודים לא תואמת לערכים הבריטיים שבהם אנו כה גאים – של כבוד עבור כל האנשים", כתב מירוויס. "רבים מחברי המפלגה ומחוקקים, יהודים ולא יהודים כאחד, חשים בושה ממה שקורה". הרב הוסיף כי האיומים ששיגרה הנהגת הלייבור כלפי מחוקקים, חברים ואנשי צוות "אינה הולמת", ואמר כי "היא אינה יכולה עוד להיחשב כמפלגת שוויון המתנגדת לגזענות".

הרב הראשי של בריטניה, אפרים מירוויס, לצד הנסיך וויליאם ורב הכותל שמואל רבינוביץ', ברחבת הכותל המערבי | צילום: רויטרס

ממפלגת הלייבור נמסר בתגובה: "ג'רמי קורבין מאז ומתמיד התנגד לאנטישמיות והבהיר שאין לה מקום במפלגת העבודה ובחברה. ממשלה בראשות הלייבור תבטיח את הביטחון של הקהילה היהודית, הגנה ותמיכה באורח החיים היהודי, ותילחם באנטישמיות העולם במדינה שלנו וברחבי אירופה. אנחנו נוקטים בפעולות משמעותיות כדי להוקיע את האנטישמיות מהמפלגה. תלונות על אנטישמיות במפלגה מהוות כ-0.1% בקרב חברי המפלגה, בעוד סקרים מראים שאינטישמיות נפוצה בהרבה בקרב תומכי המפלגה השמרנית. בשבוע האחרון נחשף שמועמד שמרן אמר שאירועים בשואה 'פוברקו' וקרא ליהודים הבריטים 'קיצוניים'".

מתקפתו של הרב מגיעה בצל דיווחים והאשמות חוזרות ונשנות בשנים האחרונות על אנטישמיות במפלגת הלייבור. לפני כחצי שנה פרסם ה"סאנדיי טיימס" הקלטה, שבה נשמע קורבין מודה כי קיים חשש שמפלגתו "התעלמה" מטיפול במאות מקרי אנטישמיות בתוך המפלגה. ההקלטה נלקחה מתוך דברים שנאמרו במהלך פגישה אישית שקיים קורבין עם חברת הפרלמנט הבריטי, מרגרט הודג', שנחשבת למבקרת חריפה בנוגע לאופן ההתמודדות עם אנטישמיות בלייבור.

מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה ג'רמי קורבין
מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה ג'רמי קורבין | צילום: רויטרס

במהלך השיחה דנו השניים בכוונתו של קורבין למנות את השר לשעבר, צ'רלי פלקונר, כאחראי על בחינת אופן ההתמודדות עם התלונות במפלגה. "הוא (פלקונר) יבחן את המהירות של הטיפול במקרים ואת הליך איסוף הראיות", הוקלט קורבין. בהמשך דבריו, אמר: "אני חושש כי ישנן ראויות שהתעלמנו מהן או שלא עשינו בהן שימוש כפי שהיה ראוי". בתגובה לפרסום טען אחד מדוברי המפלגה ב-BBC כי ההקלטה שפורסמה מבטאת את רצונו של קורבין לשקם ולבנות מחדש את האמון עם הקהילה היהודית.