ניצחון גדול למפלגה השמרנית בבחירות בבריטניה; קורבין פורש

מספירת 99% מהקולות עולה כי רה"מ, יו"ר המפלגה השמרנית, ירכיב את הממשלה הבאה עם רוב של 363 מושבים. יו"ר מפלגת הלייבור זכה ב-203 מושבים בלבד והודיע כי לא ינהיג את המפלגה בבחירות הבאות

זמן צפייה: 04:52

בחירות בממלכה: הקלפיות בבריטניה נסגרו הלילה (שישי), ומתוצאות ספירת כמעט כל הקולות עולה כי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון והשמרנים השיגו 363 מושבים. יריבו הפוליטי, מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין, קיבל 203 מושבים. משמעות התוצאות היא שג'ונסון הצליח להשיג רוב מוחלט של חברי פרלמנט, ויוכל להרכיב את הממשלה הבאה. מדובר בניצחון הגדול ביותר של המפלגה מאז 1987.

המפלגה הלאומית הסקוטית קיבלה 48 מושבים, המפלגה הליברל-דמוקרטית קיבלה 11. מפלגת הברקזיט בראשות נייג'ל פרג' לא קיבלה אפילו מושב אחד, ונמחקה מהמפה. עם פרסום התוצאות, ערך הליש"ט זינק ביותר מ-2%.

"נראה כי דברים הולכים לכיוון הנכון ולמפלגה השמרנית יש מנדט חדש ורב עוצמה, שיאפשר להעביר את הברקזיט", אמר ג'ונסון. "אנחנו נעזוב את האיחוד האירופי ב-31 בינואר. בלי אבל ובלי אולי". כמו כן הוסיף: "אני רוצה להודות לעם שהצביע בבחירות שלא רצינו לערוך. התוצאות נותנות לנו הזדמנות לכבד את רצון העם. העבודה שלנו מתחילה היום".

מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין אמר כי מדובר ב"ערב מאכזב מאוד עבור מפלגת הלייבור" והודיע כי לא יוביל את המפלגה - באף בחירות עתידיות.

עוד בחדשות 13:

ברקע משבר הברקזיט – בריטניה בוחרת: הקלפיות בממלכה נפתחו

תחת לחץ תקשורתי ובצל הביקורת: ג'ונסון וקורבין נערכים לבחירות

בחירות בבריטניה: היהודים חוששים מניצחון "האנטישמיות הממוסדת"

בוריס ג'ונסון וג'רמי קורבין
בוריס ג'ונסון וג'רמי קורבין | צילום: רויטרס

גם בישראל מיהרו לברך הבוקר את ג'ונסון. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "זהו יום גדול לתושבי בריטניה וליחסים בין המדינות".

גם יו"ר כחול לבן בני גנץ בירך את ג'ונסון והוסיף כי "תוצאות הבחירות בבריטניה, שבהן הפסיד ג'רמי קורבין שאפשר לאנטישמיות לבעבע בתוך מפלגתו, הן חדשות טובות לישראל, אבל בעיקר לעם הבריטי ולדמוקרטיה הבריטית".

מוקדם יותר, עם פרסום המדגמים כתב ג'ונסון בחשבון הטוויטר שלו "תודה לכל המצביעים, המתנדבים והמועמדים מכל רחבי המדינה. אנו חיים בדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם".

השרה הראשונה של סקוטלנד, ניקולה סטרג'ון, אמרה כי "לג'ונסון אין מנדט להוציא את סקוטלנד מהאיחוד האירופי. בסקוטלנד יש רצון ברור והסכמה שלא להתנתק מאירופה" ודרשה ש"סקוטלנד תקבע לבד את עתידה".

גם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס לתוצאות המסתמנות ואמר: "נראה כמו ניצחון גדול עבור בוריס ג'ונסון".

בוריס ג'ונסון יוצא מתחנת ההצבעה
בוריס ג'ונסון יוצא מתחנת ההצבעה | צילום: רויטרס

על פי שיטת הבחירות הבריטית, בריטניה מחולקת ל-650 מחוזות בחירה, כך שכל מחוז בחירה מיוצג על ידי ציר אחד בבית הנבחרים הבריטי. אם אחת משתי המפלגות הגדולות לא מצליחה להשיג 320 חברי פרלמנט (50%+1 - ללא היו"ר והסגנים) הרי שנדרשת הקמת קואליציה המבוססת על חיבור בין שתי מפלגות לפחות. לצד המפלגה השמרנית הנחשבת לימנית ודוגלת בקפיטליזם ובשמרנות והלייבור שנחשבת בעלת עמדת שמאל ודוגלת בסוציאל-דמוקרטיה, ישנן מפלגות קטנות שהתמודדו על קול הבוחר, בהן המפלגה הלאומית הסקוטית, המפלגה הליברל-דמוקרטית ומפלגת הברקזיט בראשות נייג'ל פרג'.

כל הסקרים חזו ניצחון למפלגה השמרנית, בין היתר בשל הביקורת שנמתחה על קורבין והלייבור בטיפול בתופעות האנטישמיות במפלגה.למרות הסקרים קורבין לא איבד תקווה וקיווה שהביקורת של הציבור הבריטי על ג'ונסון בגין הכישלון בסוגיית הברקזיט ובסוגיות נוספות תשנה את התמונה ותביא את המהפך, שאליו הוא מייחל.

בוריס ג'ונסון וג'רמי קורבין
בוריס ג'ונסון וג'רמי קורבין | צילום: רויטרס

הבוקר בשעה 07:00 (9:00 שעון ישראל) נפתחו הקלפיות - שנתיים וחצי לאחר הפעם האחרונה שבה תושבי בריטניה נאלצו להצביע. זאת, כחודש וחצי לאחר שבית הנבחרים הצביע על הקדמת הבחירות, שהיו אמורות להתקיים ב-2021.

ההחלטה על הקדמת הבחירות נבעה מרצונו של ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, להוביל לשינוי בהרכב הפרלמנט, שיסייע בפתרון המבוי הסתום בנוגע ליציאת הממלכה מהאיחוד האירופי - "הברקזיט". כזכור, האיחוד האירופי הסכים לדחות את פרישתה של בריטניה מהאיחוד בשלושה חודשים - עד לסוף ינואר 2020, כדי שהממשלה הבריטית תוכל להגיע להסכמה סביב מתווה הפרישה מהאיחוד.