הפרעות אכילה ובריונות בביה"ס: המאבק האישי של גרטה תונברג

אמה של פעילת האקלים המפורסמת בעולם פרסמה ספר המתאר את התמודדותה עם האוטיזם, הסבירה מה השפיע עליה לצאת להילחם למען הסביבה וסיפרה על המשבר הקשה שחוותה במשך מספר שנים

זמן צפייה: 00:15

גרטה תונברג, האקטיביסטית בת ה-16, הניעה בשנים האחרונות גל מחאה עולמי שהעלה את משבר האקלים לסדר היום. בשנה שעברה היא אף נבחרה לאשת השנה של המגזין "טיים". פעילותה התפרסמה כשהחלה להוביל את מאבק התלמידים נגד המשבר האקלימי, וייסדה את 'שביתת האקלים', תנועה המעודדת בני נוער להיעדר מבתי הספר מדי שישי כמחאה על אדישות הממסד לנושא.

לאחרונה פרסמה אמה, מלנה ארנמן, ספר המציג אירועים מחייהם של בני משפחת תונברג ומגולל את התמודדותם עם הבת יוצאת הדופן. בספר תיארה ארנמן ברגש את התקופה שקדמה לאבחון של בתה כסובלת מאוטיזם וסיפרה כיצד פעילותה למען הסביבה עזרה לה להתגבר על הפרעת האכילה הקשה שעמה התמודדה.

גרטה טונברג-אשת השנה בעיתון time
גרטה טונברג-אשת השנה בעיתון time | צילום: חדשות 13

ארנמן, זמרת אופרה שוודית מוכרת, מספרת שבגיל 11 חוותה בתה משבר וסירבה לאכול ולדבר. "היא החלה לאט-לאט להיכנס לתוך סוג של חשכה", כתבה ארנמן. "היא הפסיקה לנגן בפסנתר, הפסיקה לצחוק, לדבר ולאכול. תוך חודשיים היא הורידה עשרה ק"ג ממשקלה והייתה על סף אשפוז בבית חולים". במקביל, סבלה תונברג גם מביריונות בבית הספר. "בית הספר לא מגלה אהדה. היחס הוא שזו אשמתה של גרטה".

בהמשך תונברג נלקחה להערכה של פסיכיאטרים ואובחנה כסובלת מאוטיזם בתפקוד גבוה. ארנמן תיארה את הבעיה שלה כאספרגר, המשלב הפרעה כפייתית.

העיסוק שלה במשבר האקלים החל לאחר שנתקלה בנושא בסרט שהוצג בכיתה על כמויות הזבל שהצטברו בדרום האוקיינוס השקט. "מאותו רגע ואילך גרטה לא הייתה מסוגלת להשלים עם המצב הזה", כתבה אמה. "זה היה כאילו היא יכולה לראות את הפחמן הדו-חמצני שנפלט לאוויר במו עיניה".

בקיץ 2018 פתחה תונברג בשביתת האקלים הראשונה שלה, כשנעדרה מהלימודים בבית ספרה והפגינה לבדה עם כמה שלטים שהכינה בבית מחוץ למשרד ראש הממשלה השוודי. כאשר הצטרפו אליה פעילים נוספים, אביה, שהיה מודע לנטל הרגשי שהיא סוחבת עמה, ניסה לשכנע אותה לחזור הביתה, אבל היא סירבה.

ביום השלישי לשביתה, פעיל אקלים שהשתתף במאבקה הציע לגרטה מעט אטריות תאילנדיות טבעוניות שמהן אכל. "היא לקחה ביס. ועוד ביס", סיפרה אמה. "פתאום היא המשיכה לאכול, לא רק כמה ביסים אלא כמעט את כל המנה". אמה הצביעה על הרגע הזה כשלב שבו החלה תונברג להתגבר על הפרעות האכילה שלה.