בלינקן: "בטוחים שאיראן אחראית לתקיפה; תהיה תגובה משותפת"

שר החוץ האמריקני הגיב בחריפות לפרשה ואמר כי ישנו תיאום עם רומניה, בריטניה וישראל בנושא. גנץ נאם בכנסת והזהיר מהסלמה מצד איראן. "מאות כטב"מים איראניים נמצאים ברחבי המזרח התיכון"

זמן צפייה: 02:44

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן תקף הערב (שני) בתדרוך לעיתונאים את איראן בעקבות תקיפת הספינה בבעלות ישראלית שהביאה למותם של שני אזרחים. בלינקן אמר כי "אין הצדקה לתקיפה כזו. אנחנו בטוחים שאיראן אחראית למתקפה".

בלינקן נתן גיבוי חשוב לישראל והוסיף: "יש רק תגובה אחת ראויה והיא להיות מחוייבים יותר למלחמה באנטישמיות. איראן ממשיכה לפעול בחוסר אחריות כלפי חפים מפשע. אנחנו בתיאום קרוב עם בריטניה, ישראל, רומניה ותהיה תגובה משותפת".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

לפיד: "התקציב טוב, מדויק ונותן מענה למה שהמדינה צריכה"

לאחר תקיפת האנייה: שגריר איראן בבריטניה זומן לשיחת נזיפה

המורה יותם אוקון הואשם באונס תלמידתו בת ה-12

מיכלית נפט
מיכלית נפט | צילום: רויטרס

שר הביטחון בני גנץ נאם הערב במליאת הכנסת ואמר כי "מאות כטב"מים איראנים נמצאים ברחבי המזרח התיכון – נבוא חשבון עם כל מי שמבקש לפגוע בנו בזמן, במקום ובדרכים שמשרתות את ביטחון ישראל". שר הביטחון התייחס לתקיפה המיוחסת לאיראן והזהיר כי היא "תהיה מסוכנת יותר לעולם משהייתה עד כה ותשאף להפוך לאיום קיומי על ישראל".

לפי גנץ, בשנה האחרונה היו חמש פגיעות של איראן בספינות בינלאומיות, חלקן באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים מתאבדים תוצרת התעשייה הצבאית האיראנית. "התקיפה האחרונה של המרסר סטריט היא עליית מדרגה. זה לא עניין ישראלי בלבד, העולם כולו שרואה את תוצאות התוקפנות של איראן, חייב לפעול, וכל הסכם עם איראן חייב להתייחס גם להסרת האיום שלה על המרחב, ופגיעתה בחפים מפשע ובכלכלה העולמית".

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: לע''מ

מקורות יודעי דבר מסרו הערב לעיתון הכווייתי, "אל-קבס", כי איראן העבירה מערכות הגנה אווירית מדגם S-300 אל העיר בושהר בכדי לבלום תקיפות אוויריות אפשריות כלשהן כנגד אתרים רגישים. עוד טענו המקורות, כי נשיא איראן החדש, אבראהים רא'יסי, נפגש אמש עם שר ההגנה החדש של המדינה בנוכחות שר ההגנה בפועל ובנוכחות שר החוץ, מחמד ג'ואד זריף, בכדי לדון בהשלכות התקיפה ולדון באפשרות של תגובה אפשרית מצד ישראל.

חבר פרלמנט איראני מסר לעיתון כי הפרלמנט האיראני יערוך מחר כינוס לא פומבי בנוכחות מפקדים במשמרות המהפכה על מנת לדון בהשלכות האיומים של ישראל ועל מנת לתאם עמדות בין ממשלתו של רא'יסי לבין הפרלמנט האיראני במקרה של קיום תקיפות נגד איראן.

מוקדם יותר, ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, התייחס לתקיפת מיכלית הנפט שבבעלות ישראלית חלקית ושלח מסר מאיים לאיראן: "עליה לשאת בהשלכות של מעשיה. זאת הייתה בבירור התקפה שערורייתית ובלתי מתקבלת של כלי שיט מסחרי".

במקביל, שגריר איראן בבריטניה, מוחסן בהארבנד, זומן היום לשיחת נזיפה במשרד החוץ של הממלכה המאוחדת, זאת בגין תקיפת מכלית הנפט מול חופי עומאן ביום חמישי האחרון, במסגרתה נהרגו שני מלחים ממוצא רומני ובריטי. בתוך כך, רומניה הצטרפה היום לממלכה המאחודת, לארה"ב ולישראל והאשימה גם כן את איראן בתקיפה המדוברת.

בתוך כך, הרפובליקה האיסלאמית הזהירה היום את ארה"ב, ישראל ובריטניה מפני תגובה אפשרית על רקע התקיפה: "נגיב באופן מיידי על כל איום ביטחוני נגדנו. וושינגטון ולונדון ישאו בתוצאות הישירות", מסר דובר משרד החוץ האיראני.