ניסיון חיסול מחוץ לקייב: יריות לעבר רכבו של יועץ הנשיא

סרגיי שפיר, יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה, ניצל מניסיון חיסול כאשר צרור של 10 כדורים נורה לעבר רכבו ופצע באופן קשה את נהגו • המשטרה פתחה בחקירה פלילית • רוסיה הכחישה מעורבות באירוע

רכבו של יועצו הבכיר של ולדימיר זלנסקי במחוץ לקייב
רכבו של יועצו הבכיר של ולדימיר זלנסקי במחוץ לקייב | צילום: רויטרס

באוקראינה, התרחש היום (רביעי) ניסיון חיסול של סרגיי שפיר, יועצו הבכיר של נשיא המדינה, ולדימיר זלנסקי. ניסיון החיסול כלל ירי לעבר מכוניתו של שפיר, סמוך לבירת אוקראינה, קייב, והובילה לפציעתו הקשה של הנהג. רוסיה, שיחסיה עם אוקראינה מתוחים, מאז סיפחה את חצי האי קרים ופלשה לאזורים במזרח המדינה, הכחישה כל קשר למעורבות באירוע.

ממשרד הפנים של אוקראינה נמסר כי יריות רבות נורו לעבר המכונית, בה נסע עוזרו הבכיר של הנשיא זלנסקי, וכי עשרה כדורים פגעו ברכב, בשעה שעבר ליד הכפר לסניסקי הסמול לקייב. מחוקק אוקראיני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי סרגיי שפיר, לא נפגע במהלך ניסיון ההתנקשות, בו נפגע שפיר, אשר עומד בראש קבוצת יועצים לנשיא זלנסקי, אשר שוהה כעת בוועידת האו"ם בניו יורק.

סרגיי שפיר, יועצו של נשיא אוקראינה
סרגיי שפיר, יועצו של נשיא אוקראינה | צילום: רויטרס

זלנסקי נבחר לנשיא אוקראינה לאחר שהבטיח להיאבק בכוחם הרב של האוליגרכים במדינה ולדברי מקורב לנשיא, יייתכן שזהו הרקע לניסיון ההתנקשות. הפרלמנט האוקראיני צפוי בהמשך השבוע לדון בחוק שמקדם הנשיא להגבלת כוחם של בעלי ההון הגדולים במדינה.

בתוך כך, בפרלמנט האוקראיני עבר היום חוק המגדיר מה נחשב כאנטישמיות ומציג עונשים על עבירות מסוג זה. כ-0.2% מאוכלוסיית אוקראינה הם יהודים אך מרבית יהודי המדינה עלו לישראל בשנות התשעים. טרם מלחמת העולם ה-2 גרו באוקראינה כ-1.5 מיליון יהודים, רובם נרצחו במהלך השואה.