שוחד, רומנים ותמונות עירום: כשבית המלוכה הבריטי עלה לכותרות

החלטתם של הארי ומייגן לוותר על תואריהם גרמה לסערה בממלכה ומחוצה לה, אך זו לא הפעם הראשונה שהמשפחה המתוקשרת מייצרת שערוריות שמכות גלים בעולם כולו: מבגידות ועד השתתפות במסיבות פרועות

זמן צפייה: 03:04

בשבועות האחרונים החליטו הדוכסית מסאסקס מייגן מרקל והנסיך הארי לפרוש ממשפחת המלוכה - ועוררו סערה בבריטניה ובעולם כולו. המהלך הדרמטי התרחש זמן קצר לאחר השערורייה שעורר הנסיך אנדרו, דודו של הארי, כאשר נחשף שהיה בקשר עם עבריין המין המיליארדר ג'פרי אפסטין. סערות אלה הן לא הראשונות שנקשרו בשמו של בית וינדזור, שנותר בין בתי המלוכה הפעילים הבודדים בעולם.

הציבור הבריטי נושא עיניו לבני המשפחה המלכותית, והם מתועדים בצהובונים ובעיתונים הבריטיים באופן כמעט בלתי פוסק. כך, כשנסיכים ודוכסיות יוצאים לחופשה או מבלים את הלילה כשהם רוקדים במסיבה – הם יתועדו באופן מיידי, ופרטים מחייהם - שכלל לא בחרו לחלוק עם הציבור - יזכו לניתוח תקשורתי מעמיק.

תשומת הלב הרבה שמוענקת למשפחת המלוכה מלווה פעמים רבות בביקורת ציבורית, שכן בית המלוכה מתנהל תחת רשימת חוקים נוקשה, שלדעת תומכיה נועדה להגן על המשפחה ומורשתה ועל ההתנהלות ההגונה והנקייה שלה. הפיקוח הנוקשה גורם לכך שפעמים רבות החלטות בני המשפחה נתונות תחת ביקורת נוקבת, ולעיתים הם נאלצים להתנצל או להתרחק מאירועים מלכותיים לזמן מה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הארי ומייגן יאבדו התארים המלכותיים – ולא יזכו למימון ציבורי

הארי ומייגן מתרחקים מבית המלוכה: "מתכוונים לפרנס את עצמנו"

בעקבות פרשת אפסטין: הנסיך אנדרו השעה עצמו מתפקידו

הנסיך הארי ומייגן מרקל
הנסיך הארי ומייגן מרקל | צילום: getty

אז מה היו השערוריות הגדולות ביותר שהסעירו את הממלכה המאוחדת - ואת העולם?

כשבני משפחת המלוכה נתפסו במערומיהם

בשנת 1986 נישא אנדרו, הדוכס מיורק ובנה השני של המלכה אליזבת, לשרה פרגוסון - הדוכסית פרגי. במשך שש שנות נישואיהם נפוצו שמועות על כמה מערכות יחסים שניהלו השניים מחוץ לנישואים, ובינואר 1992 החליטו בני הזוג להיפרד.

חמישה חודשים לאחר מכן הסתבכה הדוכסית בפרשייה שערורייתית במיוחד: בזמן שהייתה בחופשה בסאן טרופה שבצרפת עם ג'ון בריאן, מיליונר אמריקני מטקסס, היא תועדה על ידי צלמי פפרצי בסדרת תמונות מפלילה. באחת התמונות תועדה הדוכסית כשהיא משתזפת ללא החלק העליון של בגד הים, ובצילום אחר נראה בריאן מנשק את כפות רגליה. בתמונות נוספות נראו השניים מתנשקים ומתחבקים, ובאחת מהן אף נראתה בתה בת השנתיים של הדוכסית, הנסיכה יוג'יני, מביטה באמה ובמאהב מתנשקים.

שרה פרגוסון וג'ון בריין בתמונה פפרצי
שרה פרגוסון וג'ון בריאן בתמונה פפרצי | צילום: טוויטר

זאת הייתה הפעם הראשונה שבה צולם כך חבר או חברה בבית המלוכה, והתמונות חוללו סערה בבריטניה וברחבי העולם. למרות שהיו שמועות באותה התקופה על כך שאנדרו בגד בדוכסית כמה פעמים, למרבה הצער, פרגי הייתה זו שנתפסה בעדשות המצלמה. מה שהחמיר את המצב היה שמשפחת המלוכה גילתה על התמונות יחד עם שאר העולם, ונתפסה עם "המכנסיים למטה", ללא הכנה מוקדמת או תגובת יחסי ציבור מוכנה מראש. הדוכסית נשלחה לביתה שבלונדון יחד עם ילדיה, ובשנת 1996 בני הזוג התגרשו.

שנים לאחר מכן, בעת חופשה בצרפת בשנת 2012, תפסו צלמי פפרצי את הדוכסית מקיימברידג', קייט מידלטון, שנחשבת אהובה במיוחד ובעלת תדמית נקייה, כשהיא משתזפת בחזה חשוף. התמונות פורסמו בצהובונים באיטליה, צרפת ואירלנד – אך משפחת המלוכה פעלה במהירות וגרמה להסרת התמונות בשל "הפרה בוטה של פרטיותה".

שער מגזין צרפתי עם תמונות עירום של קייט מידלטון
שער מגזין צרפתי עם תמונות עירום של קייט מידלטון | צילום: ללא קרדיט

באותה השנה צולם הנסיך הארי בביקור פראי במיוחד בלאס וגאס שבארצות הברית. הנסיך הצעיר, שהיה בן 27 באותה העת, תועד כשהוא בעירום מלא לאחר משחק "סטריפ ביליארד" עם חבריו וחברותיו בסוויטה בבית מלון יוקרתי בעיר.

לאחר שהתמונות פורסמו, נאלץ הנסיך הצעיר להתנצל על מעשיו. "הארי מתחרט ומצטער על המבוכה שהוא גרם למשפחת המלוכה ברחבי העולם", נמסר מייד לאחר מכן מארמון בקינגהאם.

"לא יכול למלא חובותי כמלך - בלי האישה שאני אוהב": מערכות היחסים שעוררו סערה

אחד הרגעים הזכורים בהיסטוריה של משפחת המלוכה היה כשהמלך אדוארד השמיני, דודה של המלכה אליזבת המכהנת כיום, פרש מתפקידו בשנת 1936. הוא בחר לפעול כפי שאף מלך אחר לא עשה בעבר, כדי להתחתן עם בחירת ליבו האמריקנית, ווליס סימפסון.

על פי חוקי המשפחה המלכותית, שהשתנו בהמשך, לא יכול היה אדוארד להתחתן עם סימפסון הגרושה. זאת, משום שבן זוגה לשעבר עדיין היה בחיים. כשוויתר על הכתר, אמר בנאומו ההיסטורי: "אני לא מוצא אפשרות לשאת את נטל האחריות הכבד ולמלא את חובותיי כמלך כפי שהייתי רוצה לעשות, בלי העזרה והתמיכה מצד האישה שאותה אני אוהב".

המלך אדוארד השמיני ואהובתו ווליס סימפסון
המלך אדוארד השמיני ואהובתו ווליס סימפסון | צילום: טוויטר

כמעט עשרים שנים אחר כך, אחותה הצעירה של המלכה אליזבת, הנסיכה מרגרט, ניהלה רומן עם קצין בחיל האוויר הבריטי, פיטר טאוסנד. הרומן בין השניים החל כשהוא היה נשוי, ושימש עוזר למלך ג'ורג' השישי, אביה. אחותה, המלכה, אסרה על נישואים בין השניים - ושלחה את הקצין הגרוש למלא תפקיד צבאי בבריסל. לבסוף, נאלצה הנסיכה לוותר ונישאה לגבר אחר.

הנסיכה דיאנה
הנסיכה דיאנה | צילום: GettyImages/אימג'בנק

ב-1981 נישא הנסיך צ'רלס, בנה של אליזבת, לדיאנה, הנסיכה מווילס. הזוגיות של השניים הייתה מלאת מהמורות, סערות ואכזבות. במהלך נישואיהם ניהלה הנסיכה מערכת יחסים בת חמש שנים עם ג'יימס יואיט, קצין בצבא הבריטי - במקביל למערכת היחסים של בעלה עם אהובתו מתקופת רווקתו, קמילה פרקר-בולס.

הנסיך צ'ארלס וקמילה פרקר-בולס
הנסיך צ'ארלס וקמילה פרקר-בולס | צילום: רויטס

בשנת 1994, שלוש שנים לפני שדיאנה קיפחה את חייה בתאונת דרכים בפריז, הודה צ'רלס שלא היה נאמן לה בריאיון טלוויזיוני, ואמר: "היו שם שלושה בני אדם, במערכת היחסים בינינו - זה היה מעט צפוף".

הסערות לא פוסקות: תחפושות לא הולמות, שוחד וסמים

בשנת 2005 תועד הנסיך הארי כשהוא לובש מדים נאציים בתור תחפושת למסיבת תחפושות, ומיהר להתנצל. הנסיך, שהיה בן עשרים באותה העת, אמר: "אני מצטער אם פגעתי או הבכתי מישהו. זו הייתה בחירה גרועה של תחפושת".

אנשים קוראים בצהובון שפרסם את תמונות של הנסיך הארי
אנשים קוראים בצהובון שפרסם את תמונות של הנסיך הארי | צילום: רויטרס

חמש שנים אחר כך נתפסה פרגי, שהייתה כבר גרושתו של אנדרו, מקבלת שוחד מעיתונאי שהתחזה לאיש עסקים על מנת לקבל גישה בלתי מוגבלת לבעלה לשעבר. "זה פותח לך דלתות מעבר למה שהדימיון שלך יכול להכיל", אמרה אז לכתב. "תטפל בי ואני בך, תקבל פי עשרות מונים ממה שתיתן לי", הוסיפה. לאחר שהפרשה התפרסמה, הדוכסית התנצלה על התקרית.

ליידי גבריאלה קינגסטון, בתו של אחיינה של המלכה, הנסיך מייקל מקנט, עוררה סערה גם היא. בן זוגה לשעבר, אאטיש טסר, סיפר בריאיון לעיתון "ואניטי פייר" ב-2018 על חייהם הפרועים יחד. "במשך שלוש שנים סוריאליסטיות, החל משנת 2004, בילינו בארמונות. שחינו בעירום בבריכה של ארמון בקינגהאם, השתמשנו בסם MDMA בתוך הטירה, והיו לנו גם תקריות עם התקשורת המקומית".

ארמון בקינגהאם
ארמון בקינגהאם | צילום: רויטרס

במשך עשורים רבים לא פג העניין הציבורי במשפחת המלוכה. עבור רבים הם מהווים סמל ותזכורת לעולם מיושן יותר, שבו נאלץ אדם לספוג ביקורת בין היתר על מערכות היחסים שהוא מנהל. הציבור, ולא רק הבריטי, שש להתעניין ביחידים שעדיין מחזיקים בתארים שכמעט ונעלמו מהעולם - ואולי גם לדמיין איך היו מתנהגים לו היו נסיכים ומלכות.