משפחה עם עבר נאצי תתרום מיליוני אירו למען ניצולי שואה

אחת המשפחות העשירות בגרמניה, שבבעלותה "קריספי קרים דונאטס", הודיעה כי תעניק כסף למען פיצוי לשורדים ותתמוך בחינוך בנושא השואה. המשפחה חשפה את עברה של החברה: "זוהי קריאת השכמה"

אנדרטה לזכר היהודים שנספו בשואה בברלין
אנדרטה לזכר היהודים שנספו בשואה בברלין | צילום: שרית גנץ

אחת המשפחות העשירות בגרמניה, שבבעלותה חברות בינלאומיות רבות בהן חברות המזון "קריספי קרים דונאטס" ו"פרט", החליטה היום (חמישי) לתרום מיליוני אירו לטובת ניצולי שואה. זאת, על מנת לכפר על העובדה כי השתמשה בעובדים בכפייה במהלך השואה וכי תמכה באדולף היטלר במהלך ימי המשטר הנאצי.

משפחת ריימן הודיעה כי תתרום חמישה מיליון אירו לארגון האמריקני ועידת התביעות, שפועל לקבלת פיצויים מגרמניה ולהשבת רכוש אבוד מהשואה לקורבנות וניצולים יהודים. כמו כן, תודיעה החברה JAB בבעלות המשפחה כי תשקיע חמישה מיליון אירו נוספים לאיתור ולתמיכה בעובדים בכפייה שפעלו תחת החברה במהלך שנות ה-30.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

במטרה להילחם באנטישמיות: טראמפ חתם על צו שמכיר ביהדות כלאום

ברקע העלייה באנטישמיות בגרמניה: מרקל ביקרה לראשונה באושוויץ

"חרפה": הרב שנלחם בקרנבל עם הבובות האנטישמיות בבלגיה

25 מיליון אירו נוספים ייתרמו באופן שנתי לטובת חינוך בנושא השואה וקידום ערכים דמוקרטיים על מנת להילחם בעליית הפופוליזם הלאומני. החברה JAB, המבוססת בלוקסמבורג, שווה כ-20 מיליון אירו. בעברה הייתה משוייכת לחברת הכימיקלים בנקיסר שנוהלה על ידי אלברט ריימן ובנו, שהיו חברים במפלגה הנאצית.

המשפחה הקימה את קרן "אלפרד לנדקר" בעיר ברלין, במטרה לפקח על המאמצים. הקרן נקראת על שמו של יהודי גרמני, שנהרג בידי הנאצים, ונכדיו מחזיקים ב-45% מהחברה JAB. דייויד קמנצקי, יו"ר הדירקטוריון של החברה ושל הקרן אמר בריאיון לסוכנות הידיעות AP: "זאת הייתה קריאת השכמה עבור המשפחה שלי". הודעה זו מגיעה לאחר שמוקדם יותר השנה משפחת ריימן שחררה פרטים על העבר נאצי שלה.

במארס 2019, הודתה המשפחה על העבר הנאצי שלה וחשפה כי השתמשה ב-175 עובדים בכפייה. לאחר חודשיים, סיפרו חברי משפחת ריימן לעיתון ה"ניו יורק טיימס" כי אמילי לנדקר, המאהבת של אלברט השני, הייתה בתו של אלפרד לנדקר, יהודי שנשלח לגטו איזביצה ב-1942 ולבסוף נרצח במחנה השמדה.