רוסיה: פוטין אישר חוק המגדיר עיתונאים ובלוגרים "סוכנים זרים"

הצעד, שהוגדר על ידי פעילי זכויות אדם ככזה שנועד להלך אימים על מבקרי הקרמלין, עשוי לפגוע באנשי תקשורת המקבלים מימון זר, המקורות שלהם ואפילו מי שחולק מידע ברשתות החברתיות

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה
ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה | צילום: רויטרס

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתם היום (שלישי) אישר חוק המאפשר לרוסיה להכריז על עיתונאים ובלוגרים במדינה כעל "סוכנים זרים". לדברי פעילי זכויות אדם, הצעד יאפשר לקרמלין להלך אימים על מבקרי הממשל.

תחת החוק החדש, שנוסח בצורה מעורפלת, אזרחים רוסים וזרים שעובדים במדינה בהפצת תוכן ומקבלים משכורות על כך ממקורות שמחוץ למדינה, יוכרזו סוכנים זרים. כך, עיתונאים, מקורותיהם ואפילו מי שמפרסם מידע כלשהו ברשתות החברתיות - עשוי להיות חשוף להגדרה תחת המעמד המסוכן.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

אביה של הילדה שעוכבה ברוסיה: "היא לא מבינה מה קורה סביבה"

"עשו מילדה טרוריסטית": רוסיה מונעת מישראלית בת 4 לצאת משטחה

רוסיה: גבר עומד בפני מאסר – כיוון שהתראיין על היותו הומו

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה
ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה | צילום: רויטרס

במכתב שפורסם בשבוע שעבר, שבו יותר מ-60 עיתונאים מובילים, סופרים ואקטיביסטים ביקשו מהנשיא שלא לחתום על החוק. "'סוכן זר' הוא ביטוי בעל אופי שלילי. התווית הזאת, שתודבק על האדם מערערת את אמינותו של האדם בעיני שאר אזרחי המדינה. כמו כן, היא פוגעת בכבודו למרות שלא עשה דבר פסול או לא חוקי, ולא ביצע את דברם של מפעיל זר כלשהו".

אלכסיי ונדיקטוב, העורך הראשי של תחנת הרדיו הפופולרית "אקו מוסקבה", אמר שהחוק עבר זירוז בעקבות המחאות שהתקיימו בקיץ, שהיו הגדולות ביותר במדינה מזה שנים. "זוהי מתקפה סלקטבית שמטרתה לגרום לפחד, ולרפות את ידיהם של המפגינים והתקשורת, שמדווחת על אותן הפגנות", אמר בריאיון לאתר החדשות Znak.

כזכור, בחודש יוני יצאו שלושה מהעיתונים המובילים ברוסיה בהודעת תמיכה באיוואן גולונוב, עיתונאי חוקר שעלול להישלח ל-20 שנות מאסר לאחר שהרשויות האשימו אותו בסחר בסמים בשבוע שעבר. העיתונים קומרסאנט, ודומוסטי ו-RBK פרסמו בעמוד השער שלהם הבוקר את הכותרת "אני/אנחנו איוואן גולונוב". ואף כתבו מאמרי מערכת שקראו לחקירה גלויה של האישומים נגד גולונוב בן ה-36, השוהה כעת במעצר בית.

גולונוב נעצר בשבוע שקדם להודעת התמיכה, הוכה ונלקח למעצר של 12 שעות תוך שנשללת ממנו הזכות להתייעץ עם עורך דין. הוא הועבר למעצר בית לאחר שנסיבות מעצרו התפרסמו ועוררו את זעם הציבור. מבחינת תומכיו של גולונוב, העובדה ששוחרר למעצר בית נתפסת כניצחון. זאת מכיוון שבתי המשפט ברוסיה כמעט ולא משחררים חשודים בתיקי סמים למעצרי בית.

שלושת העיתונים
שלושת העיתונים | צילום: רויטרס

לטענת המשטרה, כאשר נעשה חיפוש בכליו של גולונוב בעת שנעצר במוסקבה, הוא נמצא נושא כמה תיקים שהכילו אבקה לבנה. החומר, כך לדברי המשטרה, הוא סם מסיבות מסוכן המכונה "מלחי אמבט". לפי דיווח ב-BBC ברוסיה, גולונוב חשוד "בכוונה לסחור בסמים". גולונוב, מצדו, טוען שהופלל וכי החומר הושתל על ידי המשטרה. בנוסף, הוא טוען כי השוטרים שלקחו אותו למעצר היכו אותו בפניו ובעטו בו.  במקביל, בבדיקות שסיפק העיתונאי לא נמצאו שרידי סמים - כך על פי דיווח של רשות השידור הרוסית.

האישומים נגד גולונוב נתפסים בקרב הציבור ברוסיה כניסיון להשתיק אותו ואת דיווחיו על השחיתות הפושה בדרגים הגבוהים של המדינה. אפילו בקרב כלי תקשורת המזוהים עם המשטר ברוסיה, כגון NTV, הביעו בימים האחרונים דאגה מהאישומים נגד גולונוב. "זה מבחן עבור כולנו", אמרה מגישת החדשות אירדה זיינאלובה בסוף השבוע. "זה תלוי בנו איזו מדינה נבחר להיות".